Hejsa!
Jeg vil gerne have 12V udtag på AT'en og har luret lidt rundt på markedet for at finde ud af hvad der er af løsninger.
Louis har et par stykker:
http://www.louis.de/_20ed1ba3528a647310 ... m=10032919
&
http://www.louis.de/_207ece3589b9ec5617 ... z=&typ_id=
Så er der løsningen fra Biltema med et marinestik, en sikringsenhed og kabel.
Jeg har luret lidt hos Touratech også, de har en Zigarettenanzünder-Dose Anbauset til 30euro med sikring.
Sikring skal der selvfølgelig være.
Er der nogen der har lidt erfaring med emnet? Hvad skal man regne med at køre med af sikring? 20amp?
Nogen der har monteret stikket fra Touratech?
Idéer modtages meget gerne...
12V udtag på AT
Hejsa..
Jeg har købt et 12v stik ude ved det gamle radiolager (elfa) i Brabrand. Der er gummihætte på, så der ikke kommer vand i stikket. Kan ikke lige huske prisen, men prøv at ringe derud.
Sikret det med 10amp, og 1,5 kvd. ledning. Jeg bruger det til opladning, samt gps.
Men husk at tænke på tykkelsen af ledninger, alt efter hvilken sikr du sætter foran.
Mvh Jan J
Jeg har købt et 12v stik ude ved det gamle radiolager (elfa) i Brabrand. Der er gummihætte på, så der ikke kommer vand i stikket. Kan ikke lige huske prisen, men prøv at ringe derud.
Sikret det med 10amp, og 1,5 kvd. ledning. Jeg bruger det til opladning, samt gps.
Men husk at tænke på tykkelsen af ledninger, alt efter hvilken sikr du sætter foran.
Mvh Jan J
Hej Rasmus..
Det er rigtig, min lader er en 5amp lader, så det er ingen problem.
Du vil ikke kunne starte cyklen hvis dit batt er helt flat via laderen, men hvis du som jeg har en lader på mellem 5-6amp, og det kniber strøm, står den natten over, starter den fint dagen efter.
Det sker heldigvis ikke så tit
så ja: 10amp er helt fint til det formål.
Mvh Jan J
Det er rigtig, min lader er en 5amp lader, så det er ingen problem.
Du vil ikke kunne starte cyklen hvis dit batt er helt flat via laderen, men hvis du som jeg har en lader på mellem 5-6amp, og det kniber strøm, står den natten over, starter den fint dagen efter.
Det sker heldigvis ikke så tit

så ja: 10amp er helt fint til det formål.
Mvh Jan J
Sikring
Må jeg lige indskyde, at størrelsen af sikringen bør hænge sammen med kablernes tykkelse. Sikringen skal jo smelte og afbryde før kablets isolation smelter eller brænder af. Det virker med andre ord ikke at montere en sikring på 20A i et system, der er bygget med et kabel der måske kun er en halv kvadratmillimeter i tværsnit.
På http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/st ... er_pvc.php findes en tabel, der kan bruges som udgangspunkt. Her kan man for eksempel se, at et kobberkabel med et tværsnit på 1,5 kvadratmillimeter kan 'bære' mellem 13 og 18 ampere afhængigt af, hvor det er monteret. I så fald ville jeg nok vælge en sikring på 10A for at være på den sikre side.
Så den rigtige vej er at regne på, hvor meget strøm varmehåndtagene (og andet, der skal have strøm) trækker. Lægge lidt til til fremtidige idéer. Slå op, hvor tykt kablet skal være. Og så vælge den korrekte sikring.
Sikringen bør for resten sidde så tæt på batteriet som muligt - og på den positive leder. Man kan jo risikere, at isoleringen på en eller anden måde bliver ødelagt, så lederen kommer i kontakt med stel. Så er det rart, at sikringen sidder mellem kortslutningen og batteriet
mvh Kåre
På http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/st ... er_pvc.php findes en tabel, der kan bruges som udgangspunkt. Her kan man for eksempel se, at et kobberkabel med et tværsnit på 1,5 kvadratmillimeter kan 'bære' mellem 13 og 18 ampere afhængigt af, hvor det er monteret. I så fald ville jeg nok vælge en sikring på 10A for at være på den sikre side.
Så den rigtige vej er at regne på, hvor meget strøm varmehåndtagene (og andet, der skal have strøm) trækker. Lægge lidt til til fremtidige idéer. Slå op, hvor tykt kablet skal være. Og så vælge den korrekte sikring.
Sikringen bør for resten sidde så tæt på batteriet som muligt - og på den positive leder. Man kan jo risikere, at isoleringen på en eller anden måde bliver ødelagt, så lederen kommer i kontakt med stel. Så er det rart, at sikringen sidder mellem kortslutningen og batteriet

mvh Kåre