Batteri

Spørgsmål eller tips.
leif

Indlæg af leif »

Hvad så hvis jeg har brugt en lader om natten en gang om måneden siden december det skulle så heller ikke have noget at sige for jeg fylte batteriet op i starten af november og nu var det helt tomt det var det også i november

kan den der enretter virke noglegange og så når den ikke virker overlade på batteriet (jeg syntes ar der sidder en kondensator ved siden af ensetteren kunne det så bare være den eller er det enretteren der bestemmer hvor høj ladespændingen skal være.

jeg må hjem og prøve og måle hvor jeg starter den og til den bliver varm og se om der er nogen forskel
Dan V.

Indlæg af Dan V. »

Min forsikring ophører d. 1. november, så der plejer jeg at stille cyklen i garagen. Når jeg så når hen midt i januar plejer det at klø så meget igen, at jeg lige er nødt til at sidde på cyklen og høre dyret i gang, indtil forsikringen træder i kraft d. 1 marts. (Øhh nej jeg bliver altså ikke siddende fra midt i januar til 1. marts...) :lol:
Så plejer det at være sådan at jeg tager batteriet af og lader på det indtil det er ladet helt op, lader det stå et par dage og lader det op igen, tjekker væske, og monterer batteriet igen. Så bliver cyklen lige startet, og får lov at gå i tomgang lidt, inden jeg slukker igen. Da det er 1. gang i et par måneder jeg starter den, kan den godt trække lidt på batterikræfterne, så den får lige en opladning igen bagefter.
Dette plejer at være nok til at jeg bare kan starte cyklen ved sæsonstart igen. Er batteriet svært at få igang med at lade, kan det nogle gange være nok at drille det lidt, og tænde og slukke for ladningen nogle gange, og så kommer det som regel... Ellers er et nyt batteri jo ikke den største investering.

Men der er stor forskel på kvaliteten af batterier - Jeg har prøvet flere mærker og kvaliteter, men Yuasa er efter min mening det der holder bedst, indtil videre....

...OG NU KLØR DET! :-D
Brugeravatar
yaknudsen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

En defekt ensretter vil i praksis ikke kunne resultere i overladning. (Undtaget nogle ret så usandsynlige og temmelig teoretiske fejlsituationer).

Med en gammeldags lader af den slags der kan oplade et batteri på et øjeblik - kan batteriet sagtens overlades så alt vandet i batterisyren forsvinder på et døgn. Tilbage bliver koncentreret svovlsyre der kan ødelægge alting......

Hvis batteriet bobler voldsomt under opladning er batteriet enten allerede 100% opladet, eller også er der noget helt galt.

Og med mindre laderen er af den "smarte" slags vil jeg på det kraftigste fraråde at sætte batteriet til opladning natten over. Heller ikke en gang om måneden. Et batteri må kun lades op til 100% og derefter vedligeholdelseslades med ganske få 1000 dele af en ampere. Overladning ødelægger batteriet (foruden at det får vandet i batterisyren til at blive delt i ilt og brint som bobler op og forsvinder).

Den der kondensator du henviser til - ved jeg ikke hvad er. Men jeg tror ikke på at det er en kondensator - det ville ikke give mening.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Her er lidt læsning fra VFR klubben, mon ikke ensretteren er lavet ens :?:
http://www.vfr.dk/Default.aspx?tabid=58 ... 2527#12683

Og der er mange flere af den slags tråde.

Har ikke selv haft problemer, så jeg har ikke ved selvsyn konstateret om spændingen kan stige så meget. Men mon ikke der er målt rigtigt.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
leif

Indlæg af leif »

Jeg har sku nok ladet for meget på mit batteri her i vinter

jeg har lige haft den startet med det nye batteri før start stod det på 12,7 volt, og lige efter start gik med choker gik den op på 14,8 volt det her var uden lys på da jeg så tænte lyset faldt den til 13,5 volt.
Efter at den var blevet varm faldt spændingen til 14,3 volt uden lys på,
og var forsat 13,5 volt med lys på.

det er vel ikke så galt er det ?

Nu mangler jeg bare at få den til at blinke så er jeg køreklar igen
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

De nævnte spændinger lyder bestemt rimelige. Så jeg tror at dit nye batteri løser problemerne. Men med dine erfaringer "in mente" bør du nok holde øje med væskestanden på batteriet indtil videre. Væske der forsvinder er et klokkeklart tegn på at der lades for hårdt.
leif

Indlæg af leif »

Tak for de gode svar nu vil jeg holde øje med det
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej

Har ikke selv været ved at lade på batteriet, men vil bare fortælle at min blev stillet væk 1. oktober, og i søndags kriblede det lidt, så jeg prøvede at stikke nøglen i og den startede sgu' skønt, så jeg tog en lille tur i det gode vejr 8-)

Hilsen
Mogens
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

:ok: Mogens! der er vist ikke meget selvafladning i din akkumulator. En gammeldags bly-syre akkumulator har typisk en selvafladning på mellem 8 og 40% pr. måned (lidt mindre hvis det opbevares køligt) medens en mere moderne gel akkumulator har en typisk selvafladning mellen 2 og 10% pr. måned.

Så man kan altså ikke regne med at en akkumulator uden videre kan henstå i 5 måneder uden at blive brugt/opladet selvom Mogens's akkumulator lige har gjort det. Hvis vi antager at Mogens's akkumulator var en af de gode, og har tabt 8% pr. måned i 5 måneder så var den sandsynligvis nede på noget der ligner 50% kapacitet (rentes rente), og det er så dyb (og langvarig) en afladning at det uden tvivl har medført uoprettelige skader på akkumulatoren.

Man kan uden tvivl spare nogle penge ved at behandle sin akkumulator ordentligt. Og den bedste behandling er at holde den opladet og undgå dybe og langvarige afladninger.

Link: http://www.vonwentzel.net/Battery/00.Glossary/
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Var det en god tur ?
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej Jens

Du kan tro det var dejligt at komme på nakken af den igen, og du har selvfølgelig ret i at jeg ikke har behandlet mit batteri særlig pænt, men sådan kan det gå en gang imellem når der er andre ting der optager ens tid/tanker.

Hilsen
Mogens
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Godt at høre at du havde en god tur. Glæder mig også helt vildt til at sæsonen for alvor bliver skudt igang.

Ret beset er din holdning overmåde fornuftig. En gang imellem må man prioritere.

Og dybest set er en akkumulator en sliddel helt på linie med dæk og bremsebelægninger. Man ved jo godt at det koster når man accelererer kraftigt - og bremser voldsomt. Men man gør det aligevel. Og en motorcykel er jo også en brugsgenstand. Min er ihvertfald. Og det er vist en ret udbredt indstilling blandt de som frekventerer dette forum. :-D

Men hvor det er nemt at gennemskue hvad der sker med dæk og bremser når man "går til den", så er akkumulatorers opførsel en gåde for mange - og derfor kan en tråd som denne nemt gå hen og blive megalang.
Besvar