Første tur på AT'eren! NOT!!
Ja, men hvis man kan slå chokoren fra "med det samme" kunne det godt tyde på, at tomgangsblandingen er federe end nødvendigt.yaknudsen skrev:Jo før man man kan slå chokeren fra jo bedre.
Chokoren skal jo kompencere for kold motor. Og motoren er vel ikke driftsvarm efter blot 500 meter? Det er min Yamha i hvert fald ikke.
Men man skal selvfølgelig skrue ned for chokeren efterhånden som motoren bliver varm.
mvh Kåre
Helt enig med gamle Kåre derNejmann skrev:Ja, men hvis man kan slå chokoren fra "med det samme" kunne det godt tyde på, at tomgangsblandingen er federe end nødvendigt.yaknudsen skrev:Jo før man man kan slå chokeren fra jo bedre.
Chokoren skal jo kompencere for kold motor. Og motoren er vel ikke driftsvarm efter blot 500 meter? Det er min Yamha i hvert fald ikke.
Men man skal selvfølgelig skrue ned for chokeren efterhånden som motoren bliver varm.
mvh Kåre

Jeg mener ikke at man bruger tomgangsblandingen når man kører - for man
kører vel ikke rundt i tomgang - og da slet ikke med kold motor.
Det jeg siger er at man sætter sig op og kører straks efter at motoren er
startet, og slår chokeren fra hurtigst muligt. Gerne efter 500 m. hvis det
kan lade sig gøre uden at motoren går meget ujævnt eller går i stå.
Så jeg taler altså ikke om at lade den kolde motor køre i tomgang uden at
bruge choker. Hvor kom den ide mon fra. Forhåbentlig ikke fra mig.
kører vel ikke rundt i tomgang - og da slet ikke med kold motor.
Det jeg siger er at man sætter sig op og kører straks efter at motoren er
startet, og slår chokeren fra hurtigst muligt. Gerne efter 500 m. hvis det
kan lade sig gøre uden at motoren går meget ujævnt eller går i stå.
Så jeg taler altså ikke om at lade den kolde motor køre i tomgang uden at
bruge choker. Hvor kom den ide mon fra. Forhåbentlig ikke fra mig.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
De fleste sider om karburatorjustering siger, at tomgangsblandingen har betydning indtil cirka 1/4 gasgivning. Derfor bør den have nogen effekt ved typisk, rolig bykørsel.yaknudsen skrev:Jeg mener ikke at man bruger tomgangsblandingen når man kører - for man kører vel ikke rundt i tomgang - og da slet ikke med kold motor.
Det er i øvrigt også min erfaring fra da jeg sidste sommer skiftede dysse-sæt i SuperTenere'en og cruisede rundt i Aabenraa for at finde en passende tomgangsblandings-indstilling. Hvis tomgangsblandingen er for mager, kan det sagtens mærkes under kørsel - med mindre man kører temmelig aggressivt.
Min SuperTenere har brug for choker de første kilometer, og jeg slår den først helt fra, når jeg kan mærke, at motoren kan gå i tomgang.
Den kan nok slås fra tidligere, hvis jeg giver nok gas, men jeg kan jo blive nødt til at koble ud fordi jeg skal vente på modkørende før jeg overhaler en parkeret bil, eller fordi der løber en hund ud foran motorcyklen...
Og i de situationer er det da også rart, hvis motoren kan holde sig selv i gang.

mvh Kåre
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Det har du helt ret i. Hvor meget betydning er dog ret forskelligt fra MC type til MC type.Nejmann skrev: tomgangsblandingen har betydning indtil cirka 1/4 gasgivning
Jeg oplever det ikke som nævneværdigt. Men hvis jeg startede med at skulle køre
bykørsel ville jeg næppe slå chokeren fra efter 500 m. for så ville motoren sandsynligvis
gå i stå når jeg skulle stoppe for rødt i de første 2-3 trafiklys. Så i grunden er vi nok ikke
så uenige som det umiddelbart kunne lyde.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'