Ny motor på Transalp....

Spørgsmål eller tips.
tingtilsalg

Re: Ny motor på Transalp....

Indlæg af tingtilsalg »

ReneWagner skrev:Jeg kan få en flot transalp leveret fra tyskland for 10k så den skal rigtig langt ned før den er interessant :-)
Det kan slet ikke sammenlignes.
Kan du finde en AT RD04 dernede for 14-15k er det langt mere interessant.
ReneWagner

Indlæg af ReneWagner »

Om det er en Africa Twin motor eller en transalp motor har ikke den store betydning for mig :)
derfor vil jeg ikke betale mere (meget) for en AT fremfor TA :)
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

ReneWagner skrev:Om det er en Africa Twin motor eller en transalp motor har ikke den store betydning for mig :)
derfor vil jeg ikke betale mere (meget) for en AT fremfor TA :)
Det siger du kun fordi du ikke har prøvet andet. Motoren er i øvrigt kun en del af det.
Hvis du henter en AT'er i tyskland kan du smide rigtigt mange stumper over på din Transalp. Bla 24 liters tank. Langt bedre forgaffel med 2 skiver, skivebremse bagpå, hvilket gør en stor forskel, hvis du spørger mig.
ReneWagner

Indlæg af ReneWagner »

Kan godt se fordelene :) men hvad med CDI, kåbedele - passer de lige over eller skal jeg ud i et beslagshelvede ?
kunne godt være fristet til at AT/TA´e den - men skal så spare lidt ekstra op :)
ReneWagner

Indlæg af ReneWagner »

Passer 650cc én lige over , jeg tænker særligt på om CDI´erne matcher
og om motorophæng m.m er ens på de to motore?

Jeg kan se at jeg kan få en 650cc fra 2002 med lav km tal for ca 4000,- dét kunne også være en løsning....
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

ReneWagner skrev:Passer 650cc én lige over , jeg tænker særligt på om CDI´erne matcher
og om motorophæng m.m er ens på de to motore?

Jeg kan se at jeg kan få en 650cc fra 2002 med lav km tal for ca 4000,- dét kunne også være en løsning....
CDI burde passe over. Men det er da værd lige at undersøge det nærmere. Det er ikke noget jeg er 100% sikker på. Men jeg ville da bare se at få købt motoren og prøve. Du kan altid købe CDIer senere :)

Motorbeslag passer. Men 650'er motoren har sikkert er par ekstra monteringshuller i forhold til den gamle 600. Dem kan du enten vælge at ignorere og så bare bruge de 3 huller der passer til 600 motoren. Eller du kan svejse lidt ekstra beslag på stellet :-) Det ville jeg nok gøre.
Brugeravatar
Tinning
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Tinning »

hvordan passer kåbe delene hvis den store tank kommer på

som jeg har forstået det så sider det ene motor beslag på 650 motoren i vejen for vand beholderen

mvh Tinning
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Tinning skrev:hvordan passer kåbe delene hvis den store tank kommer på

som jeg har forstået det så sider det ene motor beslag på 650 motoren i vejen for vand beholderen

mvh Tinning
Der skal skæres en del i kåben på en Transalp, hvis det skal passe på en gammel RD04 tank :-)
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Jeg ved godt at mange er ligeglade, men en ting du skal have med i din overvejelse er, at det er din pligt at undersøge/informere skat om din ombygning, hvorefter de bedømmer om det kan udløse en ny afgiftsberegning af din mc.

Det betyder at der måske beregnes ny afgift af din mc, selv om der er betalt afgift én gang.

Det er ikke fordi jeg vil være lyseslukker, men synes dog det er en ting man skal tænke over. Har selv gjort det i mine unge dage med biler, uden at kende konsekvensen, men tør ikke i dag.

Prøv at ringe til skat og hør hvad de siger til at du lægger en større motor i, det kunne være interessant at høre eller evt. at Google det.

/Mogens
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Så vidt jeg er oplyst, må vi øge motorkraften med max. 20%. Så det er vist godkendt at montere en 60 HK i en TA.

Konstruktive ændringer, såsom dobbelt skivebremse på forhjulet på en ældre TA, eller fra tromle til skive-bremse på baghjulet er ikke godkendt.

Jeg var engang til syn med en Peugeot 205, hvor der var monteret nogen latterlige plader på alle tre pedaler, det var en konstruktiv ændring af bremse systemet, jeg fik lov at låne værktøj til afmontering af den på bremsepedalen, men hvis der var boret hul i pedalen skulle der en ny på, og hvis ikke, fik den KUN en bemærkning om manglende gummi.

Så jeg er enig med Dammand.
Hvis man vil køre AT, så køb en AT og sælg Transalpen'en. Vi kan jo ikke allesammen bare lave vores egne regler, hvis der er nogle vi ikke synes om.
ReneWagner

Indlæg af ReneWagner »

holder mig bare til en 600cc, gider ikke lave noget der skal omsynes/omregges :)
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

ReneWagner skrev:holder mig bare til en 600cc, gider ikke lave noget der skal omsynes/omregges :)
Nu behøver man jo heller ikke lave den helt store gennemgribende ombygning. Og det er selvfølgelig ikke helt efter bogen er ændre bagbremsen fra tromlebremse til skive. Men jeg har nu være til syn med min gamle TA uden nogen sagde noget til det. Ved godt det ikke er synsmandens vurdering der er afgørende. Men det var fint til mig. Fakta er at en skivebremse er langt mere effektiv end en tromlebremse. Og eftersom en TA er solgt med skivebremse ville det sandsynligvis sagtens kunne forsvares.

Men fint nok hvis man lader sig stoppe af et par bump på vejen.
Det værste der kan ske efter sådan en ombygning er at man blive nødt til at tage kontakt til Honda for at få godkendt en skivebremse bagpå. Mereffekten på motoren er der intet problem i, da den som Lykkedal skriver er inden for 20%.

Man kommer langt med lidt almindelig sund fornuft. Og det er intet ulovligt i at smide en 750'er motor i da effekt som nævnt er inden for de 20%.
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Tom har ret med hensyn til at smide en større motor i, hvis man overholder de 20%, og at motoren ikke har væsentlige ændringer i forhold til den gamle, men begynder man at ændre på stellet med hensyn til motorophæng m.m. kan det gå hen og blive dyrt.

Det er jo fristende at anskaffe sig en AT'er og så bygge den "gamle" transalp om med bagsvinger m. skivebremse, motor m.m. men så er det ikke nok at få en godkendelse fra Honda. Prøv selv at søge på afgørelser på skat's hjemmeside, og så snakker vi ikke om et par "bump", snarere om nogle tusinde kroner :cry:
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Det er faktisk sket, at nogen har ændret noget rent kosmetisk, altså kåbe, instrumenter, lygte og den slags, med noget fra en nyere model.
Værs'go at betale ny afgift.....da det ikke mere ligner den årgang det rent faktisk er.
Det er sjældent det sker, men risikoen er der.
Og der skal ikke være nogen tvivl om, at lige det med det kosmetiske, syntes jeg også er "for meget" fra myndighedernes side.
Men det er godt nok ærgeligt, hvis man i god tro bygger om på sin motorcykel, og så senere får en stor regning.
Så jo mere information i sådanne indlæg, jo bedre. Også det (set fra vores synspunkt), lidt mere negative.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar