Affjedring

Spørgsmål eller tips.
TEriksen

Re: Affjedring

Indlæg af TEriksen »

Hej Jørn,

Som nævnt tidligere i tråden skal forgaflen på en AT synke ca 7 cm målt fra helt ud-fjedret til når du sidder køreklar på mc'en.
Synker forgaffelaffjedringen mere end de 7 cm, feks 9 cm skal du have en 2 cm høj afstandsbøsning ovenpå fjedren.
Synker den mindre end de 7 cm er det heller ikke godt da affjedringen så ikke fungerer som det var hensigten (vejgreb mv.)
Der er naturligvis nok en form for tilladelig spillerum hvor det fungerer ok alligevel. Man kan jo ikke rende rundt og ændre på forgaffelaffjedringen hele tiden.
De progressive fjedre og en evt tykkere olieviskositet giver blot en langsommere dæmpning/retur og sikrer at forgaflen ikke så let går i bund.

Blot lidt input herfra når du nu skal til at trimme din TA lidt ;-)

/ Thomas
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Hvis den synker for meget kan det jo også være noget så simpelt som slappe fjedre. Og så skal de jo skiftes.

Når man måler "sag" - Altså hvor meget affjedring sætter sig, gør man det normalt uden fører/passager på. Men ganske enkelt efter MC'ens egen vægt.
Brugeravatar
JP
Geografisk sted: Nørager

Indlæg af JP »

Hej

Skal lige fremstille en nylonring + et rør til at få kobberbøsningen og pakdåsen på plads. Når det hele er samlet, bliver det spændende og se hvor meget
den synker, både med og uden fører.
Jeg skal nok vende tilbage med resultatet.

Hilsen Jørn
TEriksen

Indlæg af TEriksen »

@ tingtilsalg, korrekt, man kan også måle uden fører men så skal den ikke synke 1/3 af den totale vandring og unøjagtigheden bliver desuden større :-)

/ Thomas
Brugeravatar
kjelde
Geografisk sted: vamdrup

Indlæg af kjelde »

Jeg er også ved at optimere min XRV 650-er, og prøver også at få lavet noget brugbart uden at investere for mange penge.

Stasrtede med at udskifte fjedrene foran til nogle progressive og naturligvis olie og pakdåser.......ca 1000 kroner ialt.

Derefter har jeg taget bagfjederen af og kørt over til et lokalt cross-værksted der har skiftet olie mv for 250 kroner.

Jeg vil så montere en ny fjeder til ca 1000 kroner. Om det skal være en Wilbers, Hyperbro eller andet har jeg ikke besluttet mig for endnu. Men i hvert fald en der er lidt strammere end original.

https://ssl.kundenserver.de/s74270419.e ... shopscript

http://www.hyperpro-shop.de/epages/6186 ... 835&Page=4

Alt i alt vil det koste mellem 2000 og 2500 kroner, og tror faktisk jeg opnår mærkbare forbedringer.
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
kite72

Indlæg af kite72 »

Jeg ville egenligt også optimere den gamle dæmper, men Jeg kunne ikke modstå fristelsen og købte istedet en wilbers 641.

http://wilberssuspension.co.uk/641.php

De samler dem efter bestilling. når de har fået oplysninger om vægt og kørestil.

Er spændt på om der er en mærkbar forskæld. DA den gamle dæmpet ikke fejler noget.

jeg er meget tilfreds med optimeringen af forgaflen, hvor jeg monterede dem her.

http://store.ricorshocks.com/product_p/ ... 1001at.htm

Drømmer dog stadig om en 50 mm USD gaffel :-D
Brugeravatar
JP

Indlæg af JP »

Hej
Har nu monteret progressive Wirth fjedre foran, ( har ikke monteret afstandsstykket ), benzintanken er ikke monteret, den dykker ca. 4 cm. når jeg sidder på den, så det kommer nok til at blive 6 cm med tanken momteret. Det skal nok blive godt. De gamle fjedre målte ca. 570mm. så de var vel ikke helt færdige.
Jeg har demonteret bagdæmperen, fjederen måler her ca. 270mm. Den burde jo også være ok. Støddæmperen er tæt, når jeg trykker den sammen, bevæger den sig til fuld længde, når jeg slipper den, så den er vel ok? Det er en Showa dæmper, så det er vel den originale?
Som jeg forstår, det Gaffa skrev, er en progressiv fjeder blødere i starten end en standard, og ender op med at være som en standard i hårdhed.
Jeg troede den var som en standard på det første stykke, og så blev hårdere jo mere den blev trykket sammen.
Har jeg misforstået det?
Kan det passe at alle 4 bolte til bagstøddæmper + triangel skal spændes med 44Nm?

Hilsen Jørn
TEriksen

Indlæg af TEriksen »

Hej Jørn,

De originale forgaffelfjedre på din Transalp er 571,5 mm lange fra ny og skal udskiftes når de er 565,5 mm i følge Haynes.
Selvom fjederen har samme længde som fra ny kan den sikkert godt være træt så jeg er sikker på at de nye vil føles mere hårde når du kommer ud at køre med dem.
Det er iøvrigt også min opfattelse at de progressive fjedre i starten er lige så hårde som de originale og derefter bliver mere hårde når de trykkes sammen.
Da din forgaffel kan trykkes 200 mm sammen vil den efter bogen skulle synke ca 6,5 cm så det lader til at du har fundet et godt setup.
Din bagerste fjeder er iøvrigt 268,5 mm fra ny, også ifølge Haynes.

/ Thomas
Brugeravatar
kjelde

Indlæg af kjelde »

Hej Jørn

Ang. bagfjeder/dæmper, så har jeg haft min over hos et crossværksted i Holsted. http://www.es-teknik.com/Pages/Default.aspx

Han har skiftet olie/pakninger mv i dæmperen.

Han kan også måle om fjederen er "træt". Hvordan ved jeg ikke rigtig, men selvom min havde den rigtige længde, mente han alligevel den stod til udskiftning. Han sagde at længden ikke var nok til at fortælle om den duede. Jeg vil skifte den til en der er lidt hårdere.

Ang. progressive så er der faktisk en god forklaring her fra Hyperbro http://www.hyperpro.dk/springs.htm
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
JP

Indlæg af JP »

Hej Kjelde
Fin side du har fundet fra Hyperpro, den forklarer en masse. Tak.

Hilsen Jørn
Brugeravatar
JP

Indlæg af JP »

Hej
Har monteret en Hyperpro progressiv fjeder i den gamle dæmper. Kørte en lille tur i går, fortrinsvis på grus, den er blevet noget mere fast i affjedringen. Hvor den før steppede noget når jeg accelererede hurtigt på grus, tager den bedre fat. Prøvede også at belaste den med min " lille " søn på 85kg. det klarede den også fint, så nu glæder jeg mig til at ferielæsse Transalpen. Kan også mærke at forfjederne er udskiftet, så alt føles ok.
Tak for de mange råd og input.

Hilsen Jørn
Brugeravatar
kjelde

Indlæg af kjelde »

Det lyder rigtig godt Jørn. Dejligt man kan forbedre køreegenskaberne på vores gamle maskiner til en overkommelig pris. :ok:
lars kjelde
Besvar