Side 1 af 1
Filter
: 17. jan 2008, 20:30
af Thyborøn
Hello ya'all
Allerførst vil jeg sige, at det er en rigtig god side I har her. Jeg har trawlet de fleste tråde igennem nu, og der er rigtig mange gode tips og råd
Jeg købte min første TA i sommers, XL600V reg. første gang i Tyskland år 2000.
Jeg har skiftet olie og luft - filtre her i vinter, og nu har jeg et lille spørgsmål til de "gamle" V2 kørere: Er det iorden at bruge filtre fra THansen - eller er det et fy ord??
Og som det ser ud til, at der er tradition for, så vil jeg også lige slutte af med et lille ordsprog: - "Det nytter ikke noget, at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen"!!
Mvh. Thyborønboen
: 23. jan 2008, 13:06
af Peter AT
Hej Th....
Selvom jeg ikke kører TA, synes jeg du skal have et svar på dine meget relevante spørgsmål.....
Jeg er meget enig i at vi har en rigig god hjemmeside som jeg selv benytter dagligt.
Og...tillykke med din TA...fantastisk dejlig mc, som jeg selv er helt vild med. Har selv ATére, som bare er lidt en forvokset TA, så egentlig ikke den store forskel.
T. Hansen. Slet ikke et fy ord i min verden. De sælger bl. andet mærkevare kæder til ca. 60 % af de priser man kan købe dem til andre steder, og så er det da almindelig fornuft at købe hos dem.
Vedrørende olifiltre og luftfiltre, køber jeg altid originale fra Honda, da jeg her er helt sikker på at de fungerer optimalt til netop denne motor.
Hermed er det ikke givet er sådanne fra T. Hansen er dårligere, men jeg tør ikke gå på kompromi lige netop med disse reservedele.
Dejligt at du benytter vores fælles forum og ser frem til at se dig ved nogle af de arrengementer vi har i klubben.
Hej Th....
: 23. jan 2008, 18:40
af Søren Dahl
Hej Th..
Velkommen i vores klub. Glæder mig til at møde dig - og se din motorcykel - og ikke mindst høre din dialekt :) Noget vi har meget fornøjelses af her i klubben når vi mødes.
Held og lykke med maskinen...... og spørg endelig hvis der er noget du vil vide - vi er nogle stykker som har en del erfaring med TA'en - jeg har f.eks. haft to - men kører nu også AT - et af de få alternativer som kan erstatte en TA hvis du spørger mig - for en TA er en mægtig maskine på mange måder.....du vil elske den maskine........og græde den dag du skiller dig af med den.....(jeg gjorde det da jeg solgte min førstet

- var nemmere med nr 2 - for der stod en næsten ny AT og ventede på at blive kørt på

)
Mvh Søren
Olie/Filter
: 23. jan 2008, 19:52
af Thyborøn
Hej alle
Mange tak for svarene!!
Sagaen om olien fra THansen er nu afsluttet. Jeg købte 5L olie hos THansen, og kune selvfølgelig ikke vente med at komme hjem for at smøre min dejlige TA. Efter endt påfyldning var der dog en lille tanke der blev ved med, at nage mig. Jeg var sku ikke helt sikker på den der olie, selv om de herlige og gansk forstandige gutterne i den lokale butik sagde, at det var en meget god olie og, at den skam kunne bruges til alt med hjul under!! Jeg søgte lidt efter svar på den engelske "søster" side til HARK. Der var en god forklaring om "Anti friktions additiver", som er tilsat olier der skal bruges i motorer med tørkoblinger - og IKKE i motorer med vådkoblinger!!! Derefter var det bare, at lænse den "nye" THansen olie af motoren, og hælde den "rigtige" olie på dyret. Dette var en lille merudgift til nyt filter og olie på Kr. 694,-
Morale: Køb bare olie der er beregnet til MC'er
Ellers er posten lige kommet med en Laser potte til mig i dag

- på med den!!
Næste projekt er at fabrikere en centerstøttefod. Hvis der en nogen der har en gammel en af slagsen, som jeg kan koipere høre jeg meget gerne fra dem! (XL600VX PD10, år: 2000) Jeg har tænkt på om jeg skulle lave en skabelon, så der kan laves flere - lidt nemmere.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så køre økonomien på denne side vha. frivillig donation, hvor donere man???
Mvh. Thyborøn i blæst.
: 23. jan 2008, 20:55
af iver
Hej Thyborøn.
Velkommen og held og lykke med din TA jeg har selv haft en, og den bragte mig megen glæde

Og tillykke med din lydpotte, den skal du nok få fornøjelse af jeg havde selv en Laser på min TA lyden er væsentlig bedre

hvis man da er til lidt riv i piben
Da jeg er kasser i klubben kan jeg svare på det med donationer, vi har lige skiftet bank, så derfor duer det gamle kontonummer ikke længere, der vil snarest komme info om det nye nummer, så jeg håber du har lidt tålmodighed med pengene, og at du ikke bruger dem på din TA
Mvh Iver
: 23. jan 2008, 21:40
af Nikolajsen
: 24. jan 2008, 19:55
af Thyborøn
Hello igen!
Tak for advarselen Nikolajsen, selv om den kom lidt for sent, det er min egen skyld - skulle nok ha udtrykt mig lidt mere klart! Men nu er der som sagt kommet nyt og "rigtig" olie på dyret, så det skal nok gå godt.
Fik monteret Laser'en i dag, det ser rigtig fedt ud, det lyder sku også ret godt

,men der var en hentydning af tøven på gassen - måske fordi maskinen har stået stille i et stykke tid, ca. 2 mdr. ?? (ingen problemer med batteriet!!)
Og ang. donation til siden, så skal jeg nok holde øje med "Information" siden
Mvh. Thyborøn
Husk: At ikke hænge med hovedet, hvis du står i lort til halsen!
MC-olie
: 03. feb 2008, 10:50
af dittmer
Hej !
Der har nu gennem nogen tid været en debat om olie specielt til mc med
vådkoblinger , og så er det at jeg godt kunne tænke mig at vide hvad det
er der skulle gøre det bedre end andet olie, for nu har da kørt mc i 40år
og har altid købt det der nu var på tilbud kvalitets olie vel at mærke , har
næsten altid kørt Honda ,og min nuværende ATer får samme behandling.
Problemer næh dem har jeg aldrig haft nogen af, så jeg tillader mig at
sætte et ?.
AT Hilsen Kjeld Dittmer
Olie og vådkobling
: 03. feb 2008, 12:22
af Nejmann
Her er (noget af) problemet, som jeg husker det forklaret:
De mest moderne motorolier indeholder alle mulige tilsætningsstoffer, som blandt andet skal nedsætte friktionen mellem bevægende motordele. En slags flydende teflon-belægning (som vist i virkeligheden er zink-forbindelser, molybdenium m.m.).
Det er jo fint nok så længe det gælder motoren, men en vådkobling stiller lidt andre krav. Her er der brug for en vis friktion, og hvis der pludselig er et lag teflon mellem koblingspladerne, kan de begynde at fedte rundt når de ikke skal.
Om det bliver et problem i praksis afhænger sikkert både af præcist hvilken olie man vælger, hvad koblingen er lavet af og hvor mange kræfter den skal håndtere.
I nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel har der været skrevet meget om olie. Nogen har - som Dittmer - brugt bil-olie uden problemer. Andre har i værste tilfælde været nødt til at skifte koblingsplader, fordi de mistede 'biddet' efter mødet med de friktionsnedsættende additiver.
Hvis man vil være på den sikre side, så skal man kigge efter mærkningen JASO MA på oliedunken. Det betyder at olien er beregnet til brug med vådkobling, og ikke indeholder friktionsnedsættende additiver.
mvh Kåre
: 04. feb 2008, 21:08
af Thyborøn
Hej alle.
Det er det der er så godt ved denne side, der kommer altid nogle gode svar på de tossede spørgsmål vi "nye" MC folk kan komme med.
Som sagt tidligere har jeg påfyldt en god - "$$$" - motorolie på TA'eren. Jeg tør ikke andet, da jeg ikke har særlig meget lyst til at skifte koblingsplader, selvom jeg har lagt min klamme hånd på værkstedshåndbogen i PDF format.
Jeg var lige ude at lufte TA'en i søndags, og der så det ikke ud til at der var problemer med koblingen. Vejeret var fint, der var lige et lille ophold i regnbygerne og vejen var tør - skulle aldrig ha gjort det. Nu er det som om den gamle Audi ikke er helt så interessant længere!
Tak for de gode svar!
Thyborøn.