Endeløs kæde.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
The Bad Judge

Endeløs kæde.

Indlæg af The Bad Judge »

Hejsa. Har lige købt et kædekit fra Lois. Kæden er enderløs og nu tænkte jeg på om det er bedre at montere den, uden at sprænge den. Er der nogen der har prøvet at montere kæden uden at skille den af. Jeg har også en Scottoiler med dualinjector. Jeg kan bare ikke finde et sted at gemme beholderen og heller ikke montere injectoren med det kit der er med. Nogen der har prøvet. ?? Kim.
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej med dig...

Du slipper ikke uden om at afmontere bagsvingeren, når du har en færdignittet kæde. Det er ikke en omfattende øvelse, og jeg synes at resultatet er ret meget bedre, end med samleled...

Rigtig go´fornøjelse.. :ok:
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Ingen tvivl om at det er det bedste at montere den, uden at skille kæden, som Peter skriver.
Hvis du alligevel gør det, så brug ikke samleled med låse clips (den kan falde af ), men brug led der skal nittes.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Thyborøn

Indlæg af Thyborøn »

Hej Alle

Jeg er ikke helt enig med Nikolajsen - sorry - i at det er bedst at bruge en kæde uden samleled. Jeg har en del erfaring med div. kæder fra mit arbejde, og jeg har aldrig haft problemer med en kædesamler hvis den vender rigtig. Det vil sige, at hvis den "lukkede" del af samleklipsen vender mod rotationsretningen. Derved vil samleklipsen "låse" sig selv, når kæden kører rundt. Der er flere fordele ved, at bruge "åbne" kæder. Hvis kæden er for lang, så er det ikke noget problem at kort den op ved at fjerne et enkelt led, og samle den igen med kædesamleren. Alt hvad der skal bruges er en vinkelsliber, en hammer og en dorn.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Når man håndterer kæder der suser rundt med høj hastighed 5 centimeter
fra sit ene ben på en relativt højtydende maskine. En maskine som kan
bevæge sig med hastigheder over 150 kilometer i timen - så er jeg tilbøjelig
til at være lige så "pivet" som Nikolajsen.

Samleled er efter min mening noget der hører til i forbindelse med mere
langsomtgående transportmidler, som feks. gaffeltrucks og samlebånd eller
motorsvage veteranmotorcykler og knallerter.

At afkorte en kæde med et eller flere led på grund af slidtage vil jeg (igen
på en højtydende hurtigtgående moderne maskine) anse for at være
unødigt risikabelt, og direkte farligt.

Men der er naturligvis plads til at have forskellige meninger, og plads til at
være mere eller mindre risikovillig. Jeg må bare konstatere at jeg ikke er
nær så risikovillig som Thyborøn.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Nitter...

Indlæg af Søren Dahl »

Mine kæder har gennem 10 år været af samletypen, dog med nitter - og takker være Kåre, min gode kammerat gennem mange år, og hans fine kædeværktøj, og evner til at bruge dette har det aldrig givet problemer med kæden.

Mvh Søren
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

I princippet er hvert eneste led i en kæde nittet fra fabrikken. Så der er
naturligvis intet i vejen med styrken i et korrekt sammennittet kædeled.

Når jeg i mit tidligere indlæg forholder mig kritisk til samle led så burde jeg
have præciseret at jeg mener samle led af typen med clips.
Senest rettet af yaknudsen 03. maj 2008, 18:29, rettet i alt 2 gange.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Samleled.

Indlæg af Søren Dahl »

Jeg er enig - samleled med clips er for svage til vores maskiner. Den maskine jeg startede med - en GSX 250 ES fra 1987 havde samleled af clipstypen, det nåede aldrig at gå galt, men den havde også kun 27 hk. Jeg errinder ikke at jeg var nervøs over den måde at samle kæder på - jeg kendte jo ikke andet - men jeg kan sagtens se nu, at på kraftige sportsmaskiner etc dur det simpelthen ikke.

Mvh Søren
The Bad Judge

Beslutning.

Indlæg af The Bad Judge »

Hejsa.

Jeg har besluttet at sætte kæden på uden at skille den ad. Har også købt en centralstøttefod. så det skulle ikke være så slemt. Men. Mangler stadig en ide til den s.... scottoiler. Dualinjectoren regner jeg med at sætte fast under den plastikdims der leder kæden ind på tandhjulet, men beholderen. ????.

Kim
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Kim...

Jeg får lige taget et foto af montagen på min cykel, og lægger den under mit personlige galleri..

Go´fornøjelse...
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hey Kim. jeg ar monteret beholderen i det lille rum under sæder, den er skruet på låget til batterirummet i en af de medfølgende holdere! jeg har dualinjector som er skjult bagved den hvide plastik kædebeskytter, med et hjemmelavet beslag, man kan vist ikke bruge det originale!!!

Jeg har altid selv nittet mine kæder med nitteværktøj fra Louis det fungere fint!!!!!

Jeg har engang på vej hjem fra Nordkap skiftet min kamerats knækkede" samleled,der var knækket i den ene side, på vej mod Øresundsbroen, i nødsporet på motorvejen. det kunne have været undgået med nitteled!!!!!

Så det kan altså ske.....

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Besvar