Stramme kronrørslejer

Spørgsmål eller tips.
egoland

Stramme kronrørslejer

Indlæg af egoland »

Når jeg bremser og kører over en ujænhed, synes jeg, det klaprer lidt i styret. Hvordan lægger jeg lejet sammen? Kræves der special-værktøj?
Brugeravatar
Nejmann
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

kronrørslejer

Indlæg af Nejmann »

Kronrørslejerne (der er to - et i hver ende af kronrøret) strammes ved at spænde den møtrik der har nummer fire på tegningen her.
Det gøres bedst med dette værktøj:
Billede
Det kaldes en hagenøgle, og kan købes i velassorterede motorcykelbutikker eller hos værktøjshandlere.
Alternativt kan man slå møtrikken rundt med hammer og dorn, men det bliver den ikke kønnere af :-? - og det er ikke så nemt at finde den rette tilspænding.

Kronrørslejerne må ikke spændes for hårdt. Det bliver de ødelagt af.
Hvis der er mislyde når du drejer styret, eller det 'falder i hak' når det står 'lige ud', så er lejerne slidt op og skal skiftes.

mvh Kåre
egoland

Indlæg af egoland »

Tak - det er da nemt at gå til :-D
leif

Indlæg af leif »

hej min frica twin knirker også lidt når man bremser hårdt og støddæmperen går godt ned den kan også godt give et knirk hvis der er et bump på vejen så har jeg følt på styretøjet og den falder i hak når den står lige ud

vil det så sige at de skal skiftes
er det noget man selv kan gøre eller er det en større opgave
hvor mange km skulle de holde min har gået 50.000 km
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

leif skrev:hej min frica twin knirker også lidt når man bremser hårdt og støddæmperen går godt ned den kan også godt give et knirk hvis der er et bump på vejen så har jeg følt på styretøjet og den falder i hak når den står lige ud

vil det så sige at de skal skiftes
er det noget man selv kan gøre eller er det en større opgave
hvor mange km skulle de holde min har gået 50.000 km
Ja, de skal skiftes.

Om man selv kan gøre det, afhænger jo af den mekaniske fingerfærdighed. Men jeg vil umiddelbart sige ja, men lejerne kan godt sidde fast.

Hvor længe de skal holde, hænger jo meget sammen med hvilke forhold, den har kørt de 50.000 km under. Så den er ikke nem at svare på.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Søren Dahl
Geografisk sted: Kolding

Lejer

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Leif

Ja, og din har givetvis ikke kørt Dakar ret mange gange - den ser jo ganske nydeligt og flot ud. Men måske den har været brugt til instruktør cykel for svingkursus på den lokale motorbane gennem mange år???? :lol:

Mvh Søren
leif

Indlæg af leif »

ha ha søren

nej den har været trækcykel på en cykkelbane kan kun dreje til venstre
egoland

Indlæg af egoland »

Så er den ged barberet - ikke med hagenøgle, men med en dorn! Men husk lige, at den store møtrik, der sidder på gaffelbroen, skal løsnes. I mit tilfælde måtte jeg også skrue styret af, da jeg kun havde en top i den størrelse.
leif

Indlæg af leif »

Så fik jeg skiftet Kronrørslejer i dag hold da k... di sad fast men af kom de og på med de nye de gamle var ikke koniske lejre men kugler.

jeg kan da mærke at det hak den faldt i når styret stod lige ud er væk så det bliver nok lidt nemmere at styre ind i sving nu glæder mig til at prøve om ca 1 måned hvor jeg må køre igen nu mangler jeg bare at skifte lejre i baghjulet men jeg kan sku ikke få boldten af skal ud og købe nogle støre fastnøgler mit topnøglesæt fra bilka kunne ikke klare opgaven toppen revnede da jeg prøvede med en hammer hvor hårdt skal det da være spændt
Brugeravatar
iver
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hey Leif.

Så vidt jeg kan læse mig frem til i værkstedshåndbogen skal bagaksel være spændt med 93 Nm.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
leif

Indlæg af leif »

Jeg har da også haft hjulet af transalpen jeg havde det var da til at løsne

men det her det sider fast, det kan da være det har fået noget superlim
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Leif

Hvis du ikke selv har en momentnøgle, kan du låne en hvis tilspændingen skal være korrekt.

Hilsen
Mogens
Brugeravatar
Nejmann
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Værktøj

Indlæg af Nejmann »

Hej Leif

Du må sige til, hvis du har brug for hjælp. Jeg har noget topnøgle-værk, og en stor svensknøgle, jeg godt tør udsætte for vold... Og du bor jo ikke så langt fra Ryomgård, hvor jeg er ret ofte for tiden.

Har du prøvet at give møtrikken godt med WD40?

mvh Kåre
leif

Indlæg af leif »

Hej Kåre

Det kan da være jeg skal sige ja tak til tilbudet men jeg vil lige prøve igen med en fastnøgle fra arbejde
Steff

Indlæg af Steff »

Hej
Jeg står og skal skifte kronrørslejer.Den ryster når jeg slipper styret ved 60-80 km i timen.Hvor meget skal afmonteres for at udføre jobbet.

Mvh.Steff
Besvar