forgaffel olie
forgaffel olie
jeg går og tænker på om det ikke er tid til at skifte olie i forgaflen på min transalp .
men hvor meget skal skilles og hvad type og mængde olie skal jeg bruge den kører mest på asfalt men også lidt væk fra vejen
lige til sidst hvor tit skifter i andre olie på gaflen
med mc hilsen Tinning
men hvor meget skal skilles og hvad type og mængde olie skal jeg bruge den kører mest på asfalt men også lidt væk fra vejen
lige til sidst hvor tit skifter i andre olie på gaflen
med mc hilsen Tinning
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Hvis det kun er olien der skal skiftes, skal der ikke skilles så meget. Proppen skal løsnes, gaffelbenet af, proppen helt af, olien hældes ud (hold på fjederen), ny olie på, proppen skrues på, gaffelben monteres, proppen skrues fast......... færdigt arbejde
MEN jeg vil anbefale at man skiller gaffelbenet ad, så man kan komme til at rense af for gammel snask, som der formentligt er en del af (kommer jo an på hvornår den er renset sidst). Og så er det en ganske anden snak så skal skruen i bunden af, en låsering i toppen af simmerringene, og inderrør og yderrør fra hinanden, og her kommer simmerringene med op, så der skal helst nye simmerringe til (man kan ikke så nemt se om de er blevet skadet).
Hvad type: Forgaffelolie, og viskositeten kommen an på hvor hurtigt du vil have din forgaffel til at rette sig ud.
Mængde: Pas (kan godt lede det op hvis du vil have det)
Det er lige meget om den kører på asfalt eller i tærren, det eneste du skal vurderer er det med viskositeten.
Hvor tit: Man burde nok skifte hver 2 - 3 år, men det får jeg ikke gjort
MEN jeg vil anbefale at man skiller gaffelbenet ad, så man kan komme til at rense af for gammel snask, som der formentligt er en del af (kommer jo an på hvornår den er renset sidst). Og så er det en ganske anden snak så skal skruen i bunden af, en låsering i toppen af simmerringene, og inderrør og yderrør fra hinanden, og her kommer simmerringene med op, så der skal helst nye simmerringe til (man kan ikke så nemt se om de er blevet skadet).
Hvad type: Forgaffelolie, og viskositeten kommen an på hvor hurtigt du vil have din forgaffel til at rette sig ud.
Mængde: Pas (kan godt lede det op hvis du vil have det)
Det er lige meget om den kører på asfalt eller i tærren, det eneste du skal vurderer er det med viskositeten.
Hvor tit: Man burde nok skifte hver 2 - 3 år, men det får jeg ikke gjort
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Tror også din er af så ny årgang at de er holdt med det Nikolajsen.
Tinnings er en årgang 89 så vidt jeg kan se!
Og kigger jeg så på splittegningerne så ser det ud som om der er drænskrue!!!! Synes også jeg kan huske det fra min årg 91!!!!
Mvh Iver
Tinnings er en årgang 89 så vidt jeg kan se!
Og kigger jeg så på splittegningerne så ser det ud som om der er drænskrue!!!! Synes også jeg kan huske det fra min årg 91!!!!
Mvh Iver
Senest rettet af iver 01. sep 2008, 18:36, rettet i alt 1 gang.
Fuck Chrome.
HARK Rules
HARK Rules
Hej Tinning
Søgte lige på google, og fandt f.eks. dette:
Silkolene Fork Olie SAE 20W Heavy Forgaffel-olie.
Avanceret motorcykel forgaffel-olie, leveres i fire forskellige SAE viskositeter.5W, 10W, 20W og 30W. SAE er den mest anvendte olie til helårs brug, og kan bruges hvor der foreskrives SAE 10-20W ATF, ATF-D, ATF-D2 eller D2, ( ikke up-side-down ).
Dens viskositet er stabil under alle olie temperatur forhold. Reducere slitage på forgaffelben, den har rust og korrosionshæmmende additiver. Blandbar hvis anden SAE viskositet ønskes.
Og der findes sikkert mange andre, så bare ud til den lokale mc-pusher.
Hilsen
Mogens
Søgte lige på google, og fandt f.eks. dette:
Silkolene Fork Olie SAE 20W Heavy Forgaffel-olie.
Avanceret motorcykel forgaffel-olie, leveres i fire forskellige SAE viskositeter.5W, 10W, 20W og 30W. SAE er den mest anvendte olie til helårs brug, og kan bruges hvor der foreskrives SAE 10-20W ATF, ATF-D, ATF-D2 eller D2, ( ikke up-side-down ).
Dens viskositet er stabil under alle olie temperatur forhold. Reducere slitage på forgaffelben, den har rust og korrosionshæmmende additiver. Blandbar hvis anden SAE viskositet ønskes.
Og der findes sikkert mange andre, så bare ud til den lokale mc-pusher.
Hilsen
Mogens
Gaffelolie
Jeg har kigget i databanken hos Louis.de - en af tysklands største motorcykel-tilbehørskæder. Dér står, at du skal bruge 549 kubikcentimeter (altså 5½ deciliter) olie i hvert gaffelben, og viskositeten skal være 15W.Tinning skrev:det er det sammen der står i min men det blev jeg ikke klogere af
Haynes-bogen er enig i mængden, og angiver endda en højde: 125 mm luft - uden fjedre og med fuldt sammenpressede gaffelben. Men de skriver man skal bruge 5W-olie..?
På http://transalp.ta-deti.de/forkoil.html er det beskrevet hvordan man skifter olien, og der er så nævnt et tal på 10W - som forfatteren mener given en for blød affjedring til ham.
Ja, så har vi vist været hele talrækken gennem .
Er det for resten de originale fjedre, der sidder i? Hvis ikke, så er det sikkert nogen helt andre værdier, der er optimale.
God fornøjelse!
Kåre
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Kan da lige indskyde, at jo tyndere olie (mindre tal) jo hurtigere kommer forgaflen "op", og er klar til næste bump...
Hvis man forestiller sig at man kører på en meget ujævn vej, og med tyk olie på, kan det ske at forgaflen ikke når at rette sig helt ud, med en hårdere affjedring til følge.
I har nok efterhånden regnet ud at jeg hælder mest til en tynd olie (10). Men det er jo smag og behag.
Hvis man forestiller sig at man kører på en meget ujævn vej, og med tyk olie på, kan det ske at forgaflen ikke når at rette sig helt ud, med en hårdere affjedring til følge.
I har nok efterhånden regnet ud at jeg hælder mest til en tynd olie (10). Men det er jo smag og behag.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt: