forgaffel olie

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

forgaffel olie

Indlæg af Tinning »

jeg går og tænker på om det ikke er tid til at skifte olie i forgaflen på min transalp .
men hvor meget skal skilles og hvad type og mængde olie skal jeg bruge den kører mest på asfalt men også lidt væk fra vejen

lige til sidst hvor tit skifter i andre olie på gaflen

med mc hilsen Tinning
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Hvis det kun er olien der skal skiftes, skal der ikke skilles så meget. Proppen skal løsnes, gaffelbenet af, proppen helt af, olien hældes ud (hold på fjederen), ny olie på, proppen skrues på, gaffelben monteres, proppen skrues fast......... færdigt arbejde 8-)

MEN jeg vil anbefale at man skiller gaffelbenet ad, så man kan komme til at rense af for gammel snask, som der formentligt er en del af (kommer jo an på hvornår den er renset sidst). Og så er det en ganske anden snak :cry: så skal skruen i bunden af, en låsering i toppen af simmerringene, og inderrør og yderrør fra hinanden, og her kommer simmerringene med op, så der skal helst nye simmerringe til (man kan ikke så nemt se om de er blevet skadet).

Hvad type: Forgaffelolie, og viskositeten kommen an på hvor hurtigt du vil have din forgaffel til at rette sig ud.

Mængde: Pas (kan godt lede det op hvis du vil have det)

Det er lige meget om den kører på asfalt eller i tærren, det eneste du skal vurderer er det med viskositeten.

Hvor tit: Man burde nok skifte hver 2 - 3 år, men det får jeg ikke gjort :oops:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Tinning »

så er det vist ved at være tid for jeg har har min i 5 år og ikke skiftet endnu ;-) men så må jeg hellere få hentet nogle nye simmerringe og så få ordnet det

takker for svaret
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej.

Jeg mener der er en drænskrue i bunden af gaffelbenet, når olien skal tappes........

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

iver skrev:Hej.

Jeg mener der er en drænskrue i bunden af gaffelbenet, når olien skal tappes........

Mvh Iver
Ikke på min
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Tror også din er af så ny årgang at de er holdt med det Nikolajsen.

Tinnings er en årgang 89 så vidt jeg kan se!

Og kigger jeg så på splittegningerne så ser det ud som om der er drænskrue!!!! Synes også jeg kan huske det fra min årg 91!!!!

Mvh Iver
Senest rettet af iver 01. sep 2008, 18:36, rettet i alt 1 gang.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Tinning »

min er fra 1989 og jeg var lige ude og kigge og jeg har dræn skruer så det ser ud til at være en lettere opgave end jeg havde fryktet :-D nu mangler jeg bare at finde ud af om det er noget specielt olie der skal i men det ved honda i Tåstrup nok og der kommer jeg forbi hver torsdag .
mvh Tinning
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Har lige kigget i værkstedshåndbogen efter hvad olie der skal i gaflen, der står bare gaffelolie......

Så ja, spørg din lokale forhandler....

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Tinning »

det er det sammen der står i min men det blev jeg ikke klogere af så derfor spørger jeg både her og er jeg ikke blevet klogere så hos Honda

mvh tining
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej Tinning

Søgte lige på google, og fandt f.eks. dette:

Silkolene Fork Olie SAE 20W Heavy Forgaffel-olie.

Avanceret motorcykel forgaffel-olie, leveres i fire forskellige SAE viskositeter.5W, 10W, 20W og 30W. SAE er den mest anvendte olie til helårs brug, og kan bruges hvor der foreskrives SAE 10-20W ATF, ATF-D, ATF-D2 eller D2, ( ikke up-side-down ).

Dens viskositet er stabil under alle olie temperatur forhold. Reducere slitage på forgaffelben, den har rust og korrosionshæmmende additiver. Blandbar hvis anden SAE viskositet ønskes.


Og der findes sikkert mange andre, så bare ud til den lokale mc-pusher.

Hilsen
Mogens
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Gaffelolie

Indlæg af Nejmann »

Tinning skrev:det er det sammen der står i min men det blev jeg ikke klogere af
Jeg har kigget i databanken hos Louis.de - en af tysklands største motorcykel-tilbehørskæder. Dér står, at du skal bruge 549 kubikcentimeter (altså 5½ deciliter) olie i hvert gaffelben, og viskositeten skal være 15W.
Haynes-bogen er enig i mængden, og angiver endda en højde: 125 mm luft - uden fjedre og med fuldt sammenpressede gaffelben. Men de skriver man skal bruge 5W-olie..?

http://transalp.ta-deti.de/forkoil.html er det beskrevet hvordan man skifter olien, og der er så nævnt et tal på 10W - som forfatteren mener given en for blød affjedring til ham.

Ja, så har vi vist været hele talrækken gennem :roll:.

Er det for resten de originale fjedre, der sidder i? Hvis ikke, så er det sikkert nogen helt andre værdier, der er optimale.

God fornøjelse!
Kåre
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Tinning »

jeg ved ikke om det er de originale fjedre da jeg kun har haft den de sidst 5 år men jeg tror det .
det er super at du har kunne finde mængden så vil jeg forhøre mig hos min pusher om viskositeten

takker for de mange kloge hoveder der gider hjælpe

mvh Tinning
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Kan da lige indskyde, at jo tyndere olie (mindre tal) jo hurtigere kommer forgaflen "op", og er klar til næste bump...

Hvis man forestiller sig at man kører på en meget ujævn vej, og med tyk olie på, kan det ske at forgaflen ikke når at rette sig helt ud, med en hårdere affjedring til følge.

I har nok efterhånden regnet ud at jeg hælder mest til en tynd olie :lol: (10). Men det er jo smag og behag.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Tinning »

jeg fortalte min pusher om mit kørselsbehov og fik en halv tynd 10 olie og den fik så lige en sjat mere 6 dl i hvert ben og det ser ud til at virke fint men jeg vender lige tilbage om en uges tid så har jeg kørt lidt flere km efter skift

mvh Tinning
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg er nysgerrig...........
Hvorfor har du hældt mere olie på, end der skal være :shock: :-o
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar