forgaffel olie

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Tinning »

fordi mekanikeren som har samme str. som mig sagde at det havde han gjort da han havde en alp og det var godt for folk i vores str. :-D
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Okay..............
Jeg forstår det godt nok ikke. Men det kan der jo skrives tykke bøger om :-?, altså det jeg ikke forstår :shock:
Senest rettet af Nikolajsen 15. sep 2008, 17:30, rettet i alt 1 gang.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Tinning »

det skal du ikke være ked af for jef forstår det heller ikke mennu prøver jeg en uges tid og vender så tilbage
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Tinning »

jeg har nu kørt ca 800 km og kan kun anbefale at toppe op med en halv dl. hvis mand er i + 100 kg klassen :-D
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Okay, det er godt det virker.

Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig en forklaring, for den eneste måde jeg kan få øje på at det vil hjælpe, er at der er mindre luft i gaffelbenet, og dermed stiger trykket mere ved den samme vandring.

Men det er måske også forklaringen :shock: :-?

Olien har altså ingen indvirkning på sammenpresningen af gaffelbenet (Så vidt jeg ved)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

Nikolajsen skrev:Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig en forklaring, for den eneste måde jeg kan få øje på at det vil hjælpe, er at der er mindre luft i gaffelbenet, og dermed stiger trykket mere ved den samme vandring.
Jeg har fundet lidt kloge ordhos PMC.dk:

Oliemængde i forgaflen
Se først værkstedsmanualen. Den moderne forgaffel af cartridge-typen er meget følsom
over for ændringer i oliemængden, fordi det lille luftvolumen virker som en fjeder. En anden
oliemængde påvirker fjederstivheden fra midten af vandringen og har stor virkning til sidst i
vandringen.

Når oliemængden øges:
“Luftfjederen” i den sidste del af vandringen er stivere, og derfor er forgaflen hårdere.

Når oliemængen mindskes:
“Luftfjederen” i den sidste del af vandringen er blødere, og derfor er forgaflen blødere.
Oliemængden virker mest effektivt til sidst i vandringen.
Bemærk: Justér oliemængen i henhold til værkstedsmanualen.


mvh Kåre
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

Nejmann skrev:
Nikolajsen skrev:Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig en forklaring, for den eneste måde jeg kan få øje på at det vil hjælpe, er at der er mindre luft i gaffelbenet, og dermed stiger trykket mere ved den samme vandring.
Nemlig, det er faktisk mængden af luft over olien, der betyder noget. For modsat olie, kan luft jo presses sammen. Jeg har fundet lidt kloge ord om sagen hos PMC.dk:

Oliemængde i forgaflen
Se først værkstedsmanualen. Den moderne forgaffel af cartridge-typen er meget følsom
over for ændringer i oliemængden, fordi det lille luftvolumen virker som en fjeder. En anden
oliemængde påvirker fjederstivheden fra midten af vandringen og har stor virkning til sidst i
vandringen.

Når oliemængden øges:
“Luftfjederen” i den sidste del af vandringen er stivere, og derfor er forgaflen hårdere.

Når oliemængen mindskes:
“Luftfjederen” i den sidste del af vandringen er blødere, og derfor er forgaflen blødere.
Oliemængden virker mest effektivt til sidst i vandringen.
Bemærk: Justér oliemængen i henhold til værkstedsmanualen.


mvh Kåre
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Tinning »

så blev vi da så kloge :-D
jeg syntes stadig den er blevet bedre at kører på med den ekstra olie
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

:ok:

rart af få tankerne bekræftet.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar