Side 1 af 1
TA bruger olie og oser.
: 11. aug 2009, 14:23
af KB
Jeg vil som ny medlem spørge om der er nogen der kan råde mig?
Jeg købte sidste år en TA fra 1988, 90.000 km, nu oser den og bruger olie. Jeg har spurgt på Honda værksted, de siger en rep. nemt løbe op i ca 15.000. Er der nogen der kan hjælpe med gode (billigere) forslag? Skal den have den store omgang? Eller kan man selv prøve at reparere. På forhånd tak.
MVH. Kurt
: 11. aug 2009, 16:11
af Peter AT
Øv...
Det er sjældent at høre om en Afrikaner der bruger olie og oser.
En diagnose ud fra din beskrivelse tror jeg ikke at der er nogen der kan stille helt precis.
Hvis du er meget fingernem kan du selvfølgelig godt selv gå i gang med at renovere motoren, men.... har du ikke prøvet før, bør du nok søge lidt hjælp.
Jeg vil forslå at du kontakter GAFFA, som også er medlem her på forum.
Han har sit eget værksted, og kører selv Afrikaner.
Han er supergodt selskab, og kan måske give dig et kvalificeret bud, og måske en pris på en evt. reparation.
Håber dette er en lille hjælp.
: 11. aug 2009, 16:31
af KB
Tak for svar. ?? Det er en gl. Transalp.
Mvh. Kurt
: 11. aug 2009, 16:36
af Nikolajsen
Lykkedal har lige været samme tur igennem på hans Ta. Han lavede det selv. Det var på hans noget med stempelringene, der var slidt op.
Mon han ikke melder ind "om lidt" når han er færdig med at køre tirsdagstur

, med gode råd og priser på gør det selv metoden, og hvor meget han egentligt skiftede.
: 11. aug 2009, 17:20
af tingtilsalg
Nye stempelringe og så lige fixe ventiler og topstykke
Mon ikke det er hvad der skal til

: 11. aug 2009, 22:20
af Tidligere_medlem_1
Da jeg købte min TA i marts 2008, havda den kørt godt 88.000 km. og havde et olieforbrug, det vidste jeg godt.
Næsten 1 l. på 1.000 km. og tændrørene på den bagerste cyl. skulle renses for slagger for hver ca. 2.500 km.
Ved 98.000 km. hev jeg top og cyl. af.
Den fik slebet ventiler.
Nye stempelringe.
Ny bund- og toppakning.
Nye olietyve ved ventilerne.
Nye pakninger i ventildækslet.
Olieforbruget er væsentlig nedsat, der er stadig lidt, men jeg har jo også kun lavet en ½ rep.
Der var stumper for ca. 1.500,- kr.
: 12. aug 2009, 11:58
af KB
Hej Jens.
Tak for svar.
Rart at høre det kan lade sig gøre at renovere til rimelig penge.
Jeg har lige købt en brugt motor fra en 1994, 48000 km, med defekt krumtap, men efter sigende i orden. Mon ikke det kan lade sige gøre at mikse dele fra den?
Hvor er det billigst at købe nye dele, stemperinge og pakninger?
Mvh.
Kurt
: 12. aug 2009, 14:35
af Tidligere_medlem_1
Jeg ved nu ikke om det er billigst nogen steder.
Stempelringe til ét stempel kostede 482,- kr. + moms, det er nok prisen.
: 12. aug 2009, 22:56
af tingtilsalg
KB
Hvis ellers plejlstænger er i orden, så burde du nok kunne tage stempler, cylindre incl topstykke osv. fra en nye motor og smide over på den gamle. Burde heller ikke tage længere tid end en weekend
