Side 1 af 2

Bremsecylinderpakninger.

: 14. dec 2009, 21:07
af iver
Hey gutter!

Den årlige gennemgang af cyklen har vist at jeg skal have nye pakninger i bremsecylindrene foran på ATeren, er der nogen der har erfaringer med den slags? Altså om der er fifs eller tricks til udførelsen!!

Regner med at købe stumper hos http://zsf-motorrad.de/



Jeg har nu fået indrettet fint værksted i kælderen så jeg kan gå og hygge om bæstet i ro og mag, altid til stor fornøjelse at hygge inde i varmen med oliefingre, varm kaffe og Credence på anlægget nu hvor jeg ikke kører om vinteren :-)

Mvh Iver

: 14. dec 2009, 21:56
af Niels
Hej Iver

jeg har ikke så mange tricks til det med pakningerne, men jeg vil ønske dig tillykke med dit nye værksted, bare det var mig!
Der er måske basis for at Dakar aftenen 2010 skal holdes i dit nye domicil;-)

Hilsen Niels

: 14. dec 2009, 21:58
af Nikolajsen
Det er vigtigt at du får renset ordentligt ud, bag ved de gamle tætninger. Og så selvfølgelig at tjekke stemplerne for fastsiddende snavs, ar og rust.
Hvis du skal skylle kaliberne, så brug bremsevæske (eller anden væske beregnet til bremser).

Når nu du alligevel skal have stumper fra udlandet, så er ham her
http://www.davidsilverspares.co.uk/ billiger, hvis altså bare han har stumperne.

Og jeg er slet ikke misundelig på dit rare varme værksted :roll:

: 15. dec 2009, 17:11
af iver
Hej Igen og tak for svar :-)

Det kunne da godt være vi skulle holde "Dakaraften" her, skal forlægge ideen for fruen!

Jeg kiggede lige på Davidsilverspares, det ser ikke ud til at han har stumperne, men kiggede i "Mcnøglen" der kan man få et sæt med alle gummidele til begge kalibre foran til 318 kr så er det ganskevist uoriginale stumper fra Tourmax, men hvor meget har det mon at sige?

Jeg har købt bremserens til at gøre rent med, og det skulle fint kunne virke, det fordamper helt så det burde ikke ødelægge bremsevædske når det hældes på ! Stemplerne har ikke ridser eller rust. Men jeg er mere nervøs for hvordan det vil gå at presse stemplerne på plads når de nye pakningsringe er i :!: Har handlet mig en pumpetvinge til formålet! Så må de bare smøres godt i bremsefedt. Men kræver det specialværktøj?

Med hensyn til værkstedet burde du være misundelig Nikolajsen, det er blevet så fint at jeg ikke vil være bekendt at bringe billeder af det her ;-)

Mvh Iver

: 15. dec 2009, 18:24
af Peter AT
Hej Iver...

Det er ikke så kompliceret, så klø bare på.

Jeg plejer at polere stemplerne med fint smergel lærred inden jeg monterer dem. I øvrigt bruger jeg bare en skruetvinge i mangel af bedre.

Hvis det driller gir jeg gerne en hånd med. Vi er jo næsten naboer nu. ;-)

: 15. dec 2009, 21:11
af Nikolajsen
iver skrev: Med hensyn til værkstedet burde du være misundelig Nikolajsen, det er blevet så fint at jeg ikke vil være bekendt at bringe billeder af det her ;-)

Mvh Iver
Okay, så er jeg misundelig :cry: (det var vel også det første der blev sat i stand :lol:
Ingen special værktøj er nødvendigt (som Peter skriver). Jeg har altid kunnet presse stemplerne i med fingrene, HVIS der er renset ordentligt ud bagved de gamle tætninger.

: 16. dec 2009, 15:50
af Nejmann
Hej Iver
iver skrev:jeg er mere nervøs for hvordan det vil gå at presse stemplerne på plads når de nye pakningsringe er i :!: Har handlet mig en pumpetvinge til formålet! Så må de bare smøres godt i bremsefedt.
Som Nikolajsen skriver, så skal der være rent bag pak-ringene. Sidst jeg skulle rense kalibre bankede jeg et firkantet søm firkantet i enden af en liste, bøjede sømmet 90 grader og klippede hovedet af med en skævbider. Det blev et rigtig effektivt "vinkel-skrabeagregat".

Og når så stemplerne er rene og smurt med bremsefedt (jeg har en tube du gerne må låne, hvis det skulle være), skulle de være ganske nemme at presse i.

mvh Kåre

: 16. dec 2009, 16:28
af Bønne
Enig i det hele, med undtagelse af smergellærredet.
Stemplerne skal poleres, ikke slibes.
Hvis der bliver sliberidser i dem, risikerer du at ødelægge de nye gummipakninger.

I stedet for bremserens kan almindelig husholdningssprit (noget enhver Primus-entusiast ligger inde med :-D ) anvendes,
det opløser bremsevæske, og fordamper fuldstændig.
Men vigtigst: renlighed, tålmodighed, renlighed - og bremsefedt! :-D

Delene fra MC-nøglen plejer at være ok, de kan muligvis fås billigere hos DSS e.lign, men når der også skal lægges fragt oveni
er det ikke sikkert det kan betale sig, med mindre der er andet du skal have med samtidig.

God fornøjelse :-D

: 16. dec 2009, 21:06
af iver
Tak for alle de gode råd, nu tør jeg godt gå igang, har som før skrevet købt bremsefedt, og bremserens, så sprit bliver ikke nødvendigt, men jeg vil nu holde mig fra smergellærrede, de skal vel højglanspoleres med fint fint ståluld, og til sidst cigaraske, hvilket jeg nu nok skulle kunne fremskaffe ;-) Jeg skal nok lave en grundig udrensning i det bagvedliggende, måske jeg skulle tage lidt snapshots af øvelse (og evt censurere baggrunden så ingen bliver misundelige på værkstedet ;-) ) Peter du er altid velkommen til at kigge forbi!!! Jeg tror jeg benytter mig af renoveringssættet fra Mcnøglen, jeg skal have lidt andre stumper derfra!


Mvh Iver

: 20. jan 2010, 21:44
af iver
Hey igen.

Så er missionen udført, jeg valgte at bruge mit "Dremmel kopi værktøj" til at rense ud i hullerne til pakningerne, satte en stålbørste i og så var det ikke noget problem at rense ud. Pakningerne bestilte jeg hos en lokal stumpepusher (FV Motor) smurte stempler og pakninger i bremsefedt, og de var vildt nemme at presse på plads igen, så på med noget bremsevæske, heldigvis fik jeg en bremseudlufter af svigerforældrene i julegave, så det var en leg, nu mangler jeg kun noget bedre vejr og 1 marts, så skal de afprøves, skønt af komme i bund med den slags, fik iøvrigt også afmonteret hele bagsvinger og bagfjederhalløjet renset olie og snavs af, smurt det hele op og samlet igen :-) Åhhh dejlige timer i værkstedet :!:

Mvh Iver

: 20. jan 2010, 22:15
af Nikolajsen
:ok:
Hvordan var det nu med de billeder af værkstedet, blev vi enige om at vi skulle se dem, eller var det for vildt ;-) 8-)

: 25. jan 2010, 16:39
af iver
Hej Nikolajsen.

Jamen jeg kan da godt se om jeg kan tage et billede dernede, jeg tog også et par stykker mens jeg lavede bremser, måske jeg skulle smide dem på også!?

Har iøvrigt været ved at lede efter den skrue man kan løsne på karburatoren, så man kan dræne dem helt for skidt og sådan, men er ikke sikker på jeg har fundet den, nogen der evt kan hjælpe der?


Mvh Iver

Skrue...

: 25. jan 2010, 17:44
af Peter AT
Hej Ivers...

Drænskruerne sidder skråt i bunden af svømmerhusene.

Når du har dem ude er det en god ide lige at polere den del der sidder indad i karburatoreren.. :ok:

: 26. jan 2010, 17:30
af iver
Hej Peter.

Tak for tippet!

Hmmmm :roll: polere det inderste, det er jo en messingskrue, så skal jeg bruge Brasso? ;-)

Mvh Iver

: 26. jan 2010, 18:01
af Peter AT
Jeg polerer det med et stykke meget brugt, fint smergellærred med autosol.
Brug evt. bagsiden af smergellærredet. Det er selvfølgelig vigtigt at rengøre grundigt inden montage igen :-D

Hvis denne udluftningsskrue er ru eller ujævn, kan det forekomme at der er overløb fra svømmerhuset. Det er noget rod at køre med, så derfor forebygger jeg en gang om året...