Side 1 af 1

Service Dilemma På Transalp

: 21. jan 2010, 08:09
af allanhedegaard
Hej folkens,

Jeg står med noget af et dilemma mht. at få udført noget arbejde vedrørende ventil justeringer og rep. af en kobling, som glider en lille smule ved høje omdrejninger på min Transalp.

Værkstedet har givet mig et skøn på ca. 5000 kr. for at gennemføre ovenstående, samt checke maskinen efter (std. check og skift af olie/filter)

Jeg kan smide de 5k efter værkstedet, eller jeg kan kaste mig ud i det selv med et rimeligt budget til div. stumper og specialværktøj. Desuden vil jeg jo blive meget klogere på min cykel.

Jeg har selv skiftet kædekit og olie på Alp'en, men hvormeget "sværere" er det at checke og stille ventiler og udskifte koblingsplader? Jeg er noget mere øm for min Alp end jeg var for min gamle GS500E, som jeg nok havde ventildækslet af x10 gange. :-?

Sæt i gang

: 21. jan 2010, 08:20
af yaknudsen
Det er lidt mere bøvlet at få adgang til de små ventildæksler på TA'en end på en GS500.

Ellers ikke noget problem når man først har pillet tank og diverse plastikdele af så man kan se hvad man laver.

Jeg har ingen erfaringer med koblingen på en TA, men det er jo en Honda så jeg vil tro at det er "lige ud af landevejen". Husk nye fjedre når du skifter koblingsplader. På min gamle Honda CB500 kunne man bare lægge maskinen ned på siden og skifte koblingen. Så behøvede jeg ikke engang at tømme olien af.

NB: Lad for guds skyld være med at hælde supermoderne letløbsolie på motoren, det duer ikke sammen med den type kobling (våd oliesmurt) som der er på en TA.

: 21. jan 2010, 11:02
af allanhedegaard
På min GS500, sad der nogle små shims, som man skulle skifte, for at tilpasse ventilafstanden hvis den var ude af spec. Er det rigtigt forstået at Alp'en i stedet skal justeres ved hjælp af "indstillingsskruer"? Og kræver det mon noget special værktøj?

: 21. jan 2010, 12:12
af yaknudsen
Ingen shims på en TA, intet specialværktøj påkrævet. Der kræves kun tankevirksomhed, tålmodighed og et begrænset antal tommelfingre. (Maks 2).

: 21. jan 2010, 13:04
af tingtilsalg
Koblingen er også ganske nem at skifte, men det kræver et stykke specielværktøj til at holde koblingsskålen når du låsner den og spænder den.

Jeg undlod at bruge dette specialværktøj da jeg skiftede kobling på min gamle TA. I stedet stoppede jeg en klud ned mellem tandhjulene, så de ikke kunne køre rundt. Ikke den optimalte løsning, men det virkede.

I øvrigt er det 2 relativt lette operationer som du sagtens selv kan klare. Dog er en Haynes Bog en god ven at have ved hånden.

: 21. jan 2010, 20:12
af Tidligere_medlem_1
Der er lidt info vedr. ventiljustering, nederst på denne side: http://www.all-road.dk/transalp.htm

: 22. jan 2010, 18:16
af jernhenrik
På min gamle Honda 500/4 gled koblingen. Istedet for at skifte, kom jeg en tynd skive (ca 1mm) under hver fjeder. Koblingen bliver lidt tungere at trække. Men selv efter 100.000km holdt den stadigvæk.

Hilsen
Henrik

: 22. jan 2010, 19:27
af yaknudsen
Ja, sådan en god gammel CB500 Four er næsten umulig at ødelægge.
Og den kan repareres med et bøjet søm og en tvebak ude midt på lars tyndskids marker.

Godt gammeldags Honda design. Sådan laver man dem ikke mere. :-(

: 25. jan 2010, 10:05
af allanhedegaard
tingtilsalg skrev:Koblingen er også ganske nem at skifte, men det kræver et stykke specielværktøj til at holde koblingsskålen når du låsner den og spænder den.

Jeg undlod at bruge dette specialværktøj da jeg skiftede kobling på min gamle TA. I stedet stoppede jeg en klud ned mellem tandhjulene, så de ikke kunne køre rundt. Ikke den optimalte løsning, men det virkede.

I øvrigt er det 2 relativt lette operationer som du sagtens selv kan klare. Dog er en Haynes Bog en god ven at have ved hånden.
Lyder sku godt, jeg har også lige købt mig en MC Lift, så nu har jeg ligesom valgt retning "Gør Det Selv". :)

Nogen, som kan anbefale en bestemt type momentnøgle? Jeg kan se, at de har nogle små modeller ved Louis, men hvordan med kvaliteten?

: 25. jan 2010, 22:47
af tingtilsalg
Et sted hvor du bestemt ikke skal spare penge er ved køb af momentnøgle. Køb kun et anerkendt mærke.

Jeg har købt en af mærket Beta, som vist er i den dyre ende. Tror den kostede omkring 1100,- da jeg købte den for nogle år siden.

Hold endelig fingrene væk fra momentnøgler der koster 100-300,- Så er jysk håndmoment en langt bedre løsning :-)