Mener ellers jeg engang har læst i en artikel et sted at der i de såkaldte motorcykelolier skulle være tilsat additiver netop beregnet
på koblingen, samt andre additiver beregnet på gearkassen, denne er jo også smurt separat på de fleste biler.
På min gamle CB 750 K7 har jeg kun én gang hældt MC-olie på, det var en Duckhams, og det var kun fordi jeg havde vundet den
i en træfkonkurence.
Men med den blev den strammere i gearskiftet, så det virkede som om der i hvert fald i det tilfælde var en forskel, for det forsvandt igen
da jeg skiftede tilbage til Duckhams Hypergrade (nu Q 15W-40), som jeg normalt har kørt på.
Da den cykel blev bygget i 70´erne fandtes der jo kun almindelge motorolier, så det må jo være det den er bygget til at køre med.
Da jeg begyndte at bruge Hypergraden i sin tid hed den SF (som den første, så vidt jeg ved), nu hedder den SL
Jeg har nogle gange hældt andet på hvis jeg ikke lige har kunne få Hypergraden, det har været Castrol GTX 3, Arco Graphite
og Valvoline, og jeg har aldrig haft problemer med koblingen eller noget andet for den sags skyld.
Faktisk er det eneste der har været skiftet i den motor knastkæden, og det er vel at mærke på 140.000 km
Derfor undrer det mig også at Jernhenrik under indlægget "Service på Transalp" skriver at han har repareret kobling på sin CB500
allerede inden 100.000 km
I øvrigt er der på de gamle CB´ere en grundjustering af koblingen under et dæksel eller en prop, og hvis den "står på", hvilket sjældent
sker, skal den justeres før kablet.
Så vidt jeg kan se er der ikke en sådan på en TA, så det kan ikke være derfor allanhedegaard´s kobling er blevet syg.
Men i spørgsmålet om olie til Varaderoen ville jeg nok også gå efter anbefalingerne i instruktionsbogen.
I min manual står der: API SG or higher except oils labeled as energy conserving on the circular API service label, Viscosity SAE 10w-30,
Jaso T 903 standard MA.