jalp skrev:Jeg anede ikke der var forskel

Kan du belærer mig, jeg var lige ved at bestille den på louis! Hvis ikke den er elektrisk, hvordan kommer olien så ud?
Den "gammeldags" scottoiler virker rent mekanisk. Den forbindes til studsen mellem karburator og motorblok, hvor der jo er undertryk når stemplet suger luft og benzin ind, og det er det undertryk der får scottoileren til at åbne. Ligesom undertrykket åbner for benzinen i benzinhanen. Når ventilen i scottoileren er åben, kan tyngdekraften "trække" olie ud.
Hvor hurtigt olien kommer ud afhænger så dels af en justerings-ring på scottoileren (som begrænser ventilens åbning), dels af længden af slangen mellem scottoileren og dér olien drypper ud på kæden, dels af højdeforskellen mellem de to steder og ikke mindst af oliens viskositet. Sidstnævnte varierer jo kraftigt med temperaturen, og dér opstår den største ballade...
Er man nu på tur i Norge, så starter man måske sin køretur nede i en dal om morgenen med 12 grader (hvor kædeolien er tykflydende). Efter et par timer er det blevet 22 grader varmt, og så begynder olien at flyde hurtigere. Men så skal man lige over et fjeld med 5 graders varme, og så bliver kæden næsten ikke smurt - med mindre man justerer mængden igen. Og når man så kommer ned af bjerget til dejlige, sommerlige 26 grader, og glemmer at skrue ned for scottoileren igen, så er den pludselig tom efter 150 km og al olien godt fordelt ud på bagage og fælge :-/
Og når først beholderen er tømt, så kan man ikke bare hælde olie på. Så skal systemet også "primes" (tømmes for luft) før det virker igen.
Ok, jeg har måske smurt lidt tykt på, men det fremmer jo forståelsen

. Jeg har også kørt mange år med den almindelige scottoiler, og synes stadig det er nemmere, hurtigere og bedre end at smøre med kædespray. Der er bare en masse arbejde med at justere, tjekke og justere igen, man sparer med den nye:
Den elektriske model skal bare forbindes til batteriet. På et display kan man justere, hvor mange sekunder der skal være mellem hver dråbe olie, og så får man præcist det - uanset hvor varmt det er eller hvor tyk en olie man smører med. Og styre-enheden har en bevægelsesmåler indbygget, så den først begynder at smøre, når motorcyklen er i bevægelse.
Desuden holder den styr på olieforbruget, så man kan se på displayet, når det er tid at fylde oliebeholderen op.
Men som du skriver, så er den elektriske rigtig dyr...
mvh Kåre