Elektrisk kædesmører.

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
kjelde
Geografisk sted: vamdrup

Elektrisk kædesmører.

Indlæg af kjelde »

Jeg har været på udkig efter en billig elektrisk kædesmører til varaderoen.
Jeg fik af en tysker følgende anlæg anbefalet: http://www.realhp.de/members/juwi/index.html
Han har kørt med det i flere år uden problemer.
Det er meget enkelt. Består af en beholder til olien, derfra en slange hen til en lille el-pumpe, derfra en slange hen til en lille reguleringsventil, og så videre ned til tandhjulet. Komplet sæt til 85 Euro sendt herop. Og så bare noget kædeolie til motorsaven og afsted det går. :lol:
Billeder kan ses her: http://picasaweb.google.dk/larskjelde/E ... directlink#
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Niels

Indlæg af Niels »

Har du haft fornøjelsen at køre med det endnu, eller er det helt nymonteret?

Hilsen Niels
Brugeravatar
kjelde

Indlæg af kjelde »

Nej har ikke kørt med det endnu, da jeg først lige har monteret det.
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Niels

Indlæg af Niels »

Jeg glæder mig til at høre din dom, når det er kørt ind!

Hilsen Niels
Brugeravatar
Nejmann
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Kædesmører

Indlæg af Nejmann »

Den vil jeg også gerne høre om. Jeg købte en elektrisk Scottoiler til min SuperTenere i sommers. Den virkede rigtig fint (indtil jeg krøllede motorcyklen og efterlod den på Island :-() og var både brugervenlig og relativ nemt at montere.
Den helt store fordel er, at den virker med en elektrisk pumpe. Derfor er justeringen ikke afhængig af oliens viskositet, temperatur, beholderens højde i forhold til kæden og alle mulige andre parametre der gør det svært at justere en almindelig scottoiler helt perfekt.
Til gengæld koster den en formue. Jeg gav 179 engelske pund og siden er prisen steget til 199!

mvh Kåre
Brugeravatar
kjelde

Indlæg af kjelde »

Hej Kåre
Du kan bare sørge for noget ordentlig vejr, så skal jeg hurtigt fortælle om nogle erfaringer. :-D
Det er også netop af de grunde du nævner jeg har valgt en elektrisk. Den jeg har monteret virker meget enkelt, men har ikke alt det fine udstyr der følger med en scottoiler. Men det handler vel også bare om at få en dråbe på tandhjulet en gang imellem, og finde den balance hvor kæden er smurt og ikke så meget at den sviner med olien. :roll:
lars kjelde
Brugeravatar
YETI

Hej Kjelde

Indlæg af YETI »

Det vil jeg også gerne høre mere om, så jeg kan undvære spraydåsen på langturene..
jalp

Indlæg af jalp »

Blot til info
Scottoiler er på tilbud på Louis.de incl. 125 ml olie = 5000km ifølge hjemmesiden.

http://www.louis.de/_103752610fcc01c62e ... _topseller

Har den ikke selv - er det værd at investerer i anordningen?

Nu er sneen snart væk :-P
jalp

Indlæg af jalp »

kjelde. Jeg har lige set billederne på tyskens hjemmeside! hmm...

men dine billeder ser til gengæld rigtigt fine ud.
Hvor lang tid tager montering?
Brugeravatar
kjelde

Indlæg af kjelde »

Ja en scottoiler er på tilbud ved tante Louise til 100 Eur. Men det er ikke en elektrisk. En elektrisk har nogle fordele efter min mening. Det tager ikke lang tid at montere det. 1 times tid. :-?
lars kjelde
jalp

Indlæg af jalp »

Jeg anede ikke der var forskel :shock: Kan du belærer mig, jeg var lige ved at bestille den på louis! Hvis ikke den er elektrisk, hvordan kommer olien så ud?
Og virker den de har på bud? Jeg kører helst hele året, men ligenu er der for hvidt :twisted: både det ene og det andet!

Har lige kigget på scottoiler off. side, det ser lidt for fint ud, med digitalt display og merprisen er næsten 90 brp - hvad er det i danske ( 900?)
er det pengene værd? Og på louis er prisforskellen 159.- EUR :cry:
Brugeravatar
kjelde

Indlæg af kjelde »

Pumpen på den scottoiler til 100 Eur "trækkes" fra motorens vacum i modsætning til den jeg omtaler, hvor der er en lille elektrisk pumpe. Jeg synes der er nogle fordele ved en elektrisk som er nævnt tidligere. Men på den gamle Varadero jeg havde var der monteret en scottoiler som du linker til, og den fungerede også udmærket. :-)
Såe......
Den scottoiler med elektrisk pumpe og digitalt display synes jeg er alt for dyr (ca 250 Eur)
lars kjelde
Brugeravatar
Nejmann
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

jalp skrev:Jeg anede ikke der var forskel :shock: Kan du belærer mig, jeg var lige ved at bestille den på louis! Hvis ikke den er elektrisk, hvordan kommer olien så ud?
Den "gammeldags" scottoiler virker rent mekanisk. Den forbindes til studsen mellem karburator og motorblok, hvor der jo er undertryk når stemplet suger luft og benzin ind, og det er det undertryk der får scottoileren til at åbne. Ligesom undertrykket åbner for benzinen i benzinhanen. Når ventilen i scottoileren er åben, kan tyngdekraften "trække" olie ud.

Hvor hurtigt olien kommer ud afhænger så dels af en justerings-ring på scottoileren (som begrænser ventilens åbning), dels af længden af slangen mellem scottoileren og dér olien drypper ud på kæden, dels af højdeforskellen mellem de to steder og ikke mindst af oliens viskositet. Sidstnævnte varierer jo kraftigt med temperaturen, og dér opstår den største ballade...

Er man nu på tur i Norge, så starter man måske sin køretur nede i en dal om morgenen med 12 grader (hvor kædeolien er tykflydende). Efter et par timer er det blevet 22 grader varmt, og så begynder olien at flyde hurtigere. Men så skal man lige over et fjeld med 5 graders varme, og så bliver kæden næsten ikke smurt - med mindre man justerer mængden igen. Og når man så kommer ned af bjerget til dejlige, sommerlige 26 grader, og glemmer at skrue ned for scottoileren igen, så er den pludselig tom efter 150 km og al olien godt fordelt ud på bagage og fælge :-/
Og når først beholderen er tømt, så kan man ikke bare hælde olie på. Så skal systemet også "primes" (tømmes for luft) før det virker igen.

Ok, jeg har måske smurt lidt tykt på, men det fremmer jo forståelsen :-o. Jeg har også kørt mange år med den almindelige scottoiler, og synes stadig det er nemmere, hurtigere og bedre end at smøre med kædespray. Der er bare en masse arbejde med at justere, tjekke og justere igen, man sparer med den nye:

Den elektriske model skal bare forbindes til batteriet. På et display kan man justere, hvor mange sekunder der skal være mellem hver dråbe olie, og så får man præcist det - uanset hvor varmt det er eller hvor tyk en olie man smører med. Og styre-enheden har en bevægelsesmåler indbygget, så den først begynder at smøre, når motorcyklen er i bevægelse.
Desuden holder den styr på olieforbruget, så man kan se på displayet, når det er tid at fylde oliebeholderen op.

Men som du skriver, så er den elektriske rigtig dyr...

mvh Kåre
jalp

Indlæg af jalp »

Det jeg hører, at i siger er :

Med min kørsel - Hadste>Randers>hadsten! så går det nok med den til 100 eur.
Eller skal jeg vente på at Kjelde får erfaringer med den anden tysker?
jalp

Indlæg af jalp »

Så har jeg handlet, det blev til en scott....

købt ved Karla (hein G) med 20 eur i rabat :-D
Det er et fedt sted at handle, altid god betjening
Besvar