dæk størrelse
dæk størrelse
Hvordan er det nu det er med de tal der står på dækkene, hvilke tal siger hvad ?
hilsen Brotoften
hilsen Brotoften
- Nikolajsen
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
f.eks. 120/90-17
120= 120 mm i bredden
90= 90 % af bredden (108mm i dette tilfælde)=højden,
17= 17" i diameter. (indvendigt i dækket)
120= 120 mm i bredden
90= 90 % af bredden (108mm i dette tilfælde)=højden,
17= 17" i diameter. (indvendigt i dækket)
Senest rettet af Nikolajsen 01. mar 2010, 21:47, rettet i alt 1 gang.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
- Nikolajsen
- Kontakt:
Nåe, Lykkedal sidder nok på spring
Det der er vigtigt i denne sag er at dæk og fælg skal passe sammen.
Hvis man sætter et for smalt dæk på en fælg, vil dækket ikke være rundt, men blive fladt på midten (ligesom når man kører for meget ligeud
)
Hvis dækket er for bredt til fælgen vil det modsatte ske, dækket vil være "spidst" på midten.
Begge dele vil ændre styregeometrien, til det værre.
Her er et lille link http://www.dropbears.com/u/utilities/tyrerim.htm til at hjælpe med fælg kontra dæk. Jeg vil til enhver tid anbefale original størrelser.
Men man kan godt ændre lidt, hvis man f.eks. har et der hedder 120/90-17, kan man godt sætte 130/80-17 på.
Hvis dækkets total diameter bliver ændret, svarer det til at ændre gearingen. Og med dertil hørende fejlvisning på spedometer (hvis altså ikke spedometeret sidder på gearkassen).
Og så skal dækket naturligvis kunne være i bagsvingeren.

Det der er vigtigt i denne sag er at dæk og fælg skal passe sammen.
Hvis man sætter et for smalt dæk på en fælg, vil dækket ikke være rundt, men blive fladt på midten (ligesom når man kører for meget ligeud

Hvis dækket er for bredt til fælgen vil det modsatte ske, dækket vil være "spidst" på midten.
Begge dele vil ændre styregeometrien, til det værre.
Her er et lille link http://www.dropbears.com/u/utilities/tyrerim.htm til at hjælpe med fælg kontra dæk. Jeg vil til enhver tid anbefale original størrelser.
Men man kan godt ændre lidt, hvis man f.eks. har et der hedder 120/90-17, kan man godt sætte 130/80-17 på.
Hvis dækkets total diameter bliver ændret, svarer det til at ændre gearingen. Og med dertil hørende fejlvisning på spedometer (hvis altså ikke spedometeret sidder på gearkassen).
Og så skal dækket naturligvis kunne være i bagsvingeren.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
- Nikolajsen
- Kontakt:
- Nikolajsen
- Kontakt:
Nå jaNejmann skrev:I hvilket tilfælde der nemlig også bliver fejlvisning (hvis baghjulet ændrer omkreds)...Nikolajsen skrev:med dertil hørende fejlvisning på spedometer (hvis altså ikke spedometeret sidder på gearkassen).
mvh Kåre

Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Her tænkte jeg på Lykkedals kommentar hvor han antyder at vi kører mere ligeud endyaknudsen skrev:Pjatgøj
svinger på HARK Sjællandsfraktionens lørdagsture.
Og teknisk set har han jo ret. At vi så kører mindre ligeud end de fleste andre, og er ret
gode til at finde de gode snoede veje er så en helt anden snak.

Aiiiii... Snoede veje....... Nu kom jeg til at drømme om sol og sommer igen.....
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
- Nikolajsen
- Kontakt:
Yaknudsen: Åhe javel. Nu forstår jeg det hele....eller det vil sige.......øhe...fisk. Der er dog et eller andet jeg forstår, kan bare ikke lige huske hvad det er
Ja, små snoede veje, sol, kaffe i vejkanten, det mest solbrune sted på kroppen er hænderne
. Ja, nu haster det snart
Lykkedal: Det er jo derfor at jeg en gang i mellem bruger hele vejbanen. Som du så proffessionelt har video dokumenteret
så jeg kører nok 50/50 

Ja, små snoede veje, sol, kaffe i vejkanten, det mest solbrune sted på kroppen er hænderne

Lykkedal: Det er jo derfor at jeg en gang i mellem bruger hele vejbanen. Som du så proffessionelt har video dokumenteret

Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'