dæk størrelse

Spørgsmål eller tips.
brotoften

dæk størrelse

Indlæg af brotoften »

Hvordan er det nu det er med de tal der står på dækkene, hvilke tal siger hvad ?
hilsen Brotoften
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

f.eks. 120/90-17

120= 120 mm i bredden
90= 90 % af bredden (108mm i dette tilfælde)=højden,
17= 17" i diameter. (indvendigt i dækket)
Senest rettet af Nikolajsen 01. mar 2010, 21:47, rettet i alt 1 gang.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... ezeichnung

Nå ja, Nikolajsen er som sædvanlig hurtigst ;-)
brotoften

Indlæg af brotoften »

på min står der 130/80-17 65s. er der andre størrelser der passer, fex bredere, lavere profil osv ?
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Ja, det hedder mit bagdæk også.

Det er den rigtige størrelse til vores lidt ældre TA'er. Og vist også til de nyeste. Der er nogle af 650 TA'erne der køre på 120/..

Jeg vil foretrække standard størrelsen.
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

S'et står så for hastigheden, i dette tilfælde max. 180km/t

Hilsen
Mogens
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Nåe, Lykkedal sidder nok på spring :lol:
Det der er vigtigt i denne sag er at dæk og fælg skal passe sammen.
Hvis man sætter et for smalt dæk på en fælg, vil dækket ikke være rundt, men blive fladt på midten (ligesom når man kører for meget ligeud ;-) )
Hvis dækket er for bredt til fælgen vil det modsatte ske, dækket vil være "spidst" på midten.
Begge dele vil ændre styregeometrien, til det værre.
Her er et lille link http://www.dropbears.com/u/utilities/tyrerim.htm til at hjælpe med fælg kontra dæk. Jeg vil til enhver tid anbefale original størrelser.
Men man kan godt ændre lidt, hvis man f.eks. har et der hedder 120/90-17, kan man godt sætte 130/80-17 på.
Hvis dækkets total diameter bliver ændret, svarer det til at ændre gearingen. Og med dertil hørende fejlvisning på spedometer (hvis altså ikke spedometeret sidder på gearkassen).
Og så skal dækket naturligvis kunne være i bagsvingeren.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

(ligesom når man kører for meget ligeud )

Altså ligesom når vi køre "Lørdagstur" :lol:
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Pjatgøj :!:
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

yaknudsen skrev:Pjatgøj :!:
Hmm....ikke forstået :-?
Lykkedal skrev:Altså ligesom når vi køre "Lørdagstur"
Hmm...heller ikke forstået :roll: :lol:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

Nikolajsen skrev:med dertil hørende fejlvisning på spedometer (hvis altså ikke spedometeret sidder på gearkassen).
I hvilket tilfælde der nemlig også bliver fejlvisning (hvis baghjulet ændrer omkreds)... :-)

mvh Kåre
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Nejmann skrev:
Nikolajsen skrev:med dertil hørende fejlvisning på spedometer (hvis altså ikke spedometeret sidder på gearkassen).
I hvilket tilfælde der nemlig også bliver fejlvisning (hvis baghjulet ændrer omkreds)... :-)

mvh Kåre
Nå ja :oops: her tænkte jeg naturligvis på, hvis det drejede sig om forhjulet
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

yaknudsen skrev:Pjatgøj :!:
Her tænkte jeg på Lykkedals kommentar hvor han antyder at vi kører mere ligeud end
svinger på HARK Sjællandsfraktionens lørdagsture.

Og teknisk set har han jo ret. At vi så kører mindre ligeud end de fleste andre, og er ret
gode til at finde de gode snoede veje er så en helt anden snak. ;-)

Aiiiii... Snoede veje....... Nu kom jeg til at drømme om sol og sommer igen.....
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Tidligere_medlem_1

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Tak Yaknudsen, fordi du reddede mig.
Jeg har søgt efter dokumentation for min påstand, på YouTube Billede

Jeg giver lige besked hvis det lykkes :-)
Senest rettet af Tidligere_medlem_1 03. mar 2010, 12:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Yaknudsen: Åhe javel. Nu forstår jeg det hele....eller det vil sige.......øhe...fisk. Der er dog et eller andet jeg forstår, kan bare ikke lige huske hvad det er :lol:
Ja, små snoede veje, sol, kaffe i vejkanten, det mest solbrune sted på kroppen er hænderne 8-) . Ja, nu haster det snart :shock:

Lykkedal: Det er jo derfor at jeg en gang i mellem bruger hele vejbanen. Som du så proffessionelt har video dokumenteret :roll: 8-) :lol: så jeg kører nok 50/50 :idea:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar