Side 1 af 2

dæk størrelse

: 01. mar 2010, 21:24
af brotoften
Hvordan er det nu det er med de tal der står på dækkene, hvilke tal siger hvad ?
hilsen Brotoften

: 01. mar 2010, 21:41
af Nikolajsen
f.eks. 120/90-17

120= 120 mm i bredden
90= 90 % af bredden (108mm i dette tilfælde)=højden,
17= 17" i diameter. (indvendigt i dækket)

: 01. mar 2010, 21:42
af Tidligere_medlem_1
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... ezeichnung

Nå ja, Nikolajsen er som sædvanlig hurtigst ;-)

: 01. mar 2010, 21:56
af brotoften
på min står der 130/80-17 65s. er der andre størrelser der passer, fex bredere, lavere profil osv ?

: 01. mar 2010, 22:02
af Tidligere_medlem_1
Ja, det hedder mit bagdæk også.

Det er den rigtige størrelse til vores lidt ældre TA'er. Og vist også til de nyeste. Der er nogle af 650 TA'erne der køre på 120/..

Jeg vil foretrække standard størrelsen.

: 01. mar 2010, 22:19
af Mogens Dammand
S'et står så for hastigheden, i dette tilfælde max. 180km/t

Hilsen
Mogens

: 01. mar 2010, 22:34
af Nikolajsen
Nåe, Lykkedal sidder nok på spring :lol:
Det der er vigtigt i denne sag er at dæk og fælg skal passe sammen.
Hvis man sætter et for smalt dæk på en fælg, vil dækket ikke være rundt, men blive fladt på midten (ligesom når man kører for meget ligeud ;-) )
Hvis dækket er for bredt til fælgen vil det modsatte ske, dækket vil være "spidst" på midten.
Begge dele vil ændre styregeometrien, til det værre.
Her er et lille link http://www.dropbears.com/u/utilities/tyrerim.htm til at hjælpe med fælg kontra dæk. Jeg vil til enhver tid anbefale original størrelser.
Men man kan godt ændre lidt, hvis man f.eks. har et der hedder 120/90-17, kan man godt sætte 130/80-17 på.
Hvis dækkets total diameter bliver ændret, svarer det til at ændre gearingen. Og med dertil hørende fejlvisning på spedometer (hvis altså ikke spedometeret sidder på gearkassen).
Og så skal dækket naturligvis kunne være i bagsvingeren.

: 01. mar 2010, 22:44
af Tidligere_medlem_1
(ligesom når man kører for meget ligeud )

Altså ligesom når vi køre "Lørdagstur" :lol:

: 01. mar 2010, 22:48
af yaknudsen
Pjatgøj :!:

: 01. mar 2010, 22:56
af Nikolajsen
yaknudsen skrev:Pjatgøj :!:
Hmm....ikke forstået :-?
Lykkedal skrev:Altså ligesom når vi køre "Lørdagstur"
Hmm...heller ikke forstået :roll: :lol:

: 01. mar 2010, 23:17
af Nejmann
Nikolajsen skrev:med dertil hørende fejlvisning på spedometer (hvis altså ikke spedometeret sidder på gearkassen).
I hvilket tilfælde der nemlig også bliver fejlvisning (hvis baghjulet ændrer omkreds)... :-)

mvh Kåre

: 02. mar 2010, 16:47
af Nikolajsen
Nejmann skrev:
Nikolajsen skrev:med dertil hørende fejlvisning på spedometer (hvis altså ikke spedometeret sidder på gearkassen).
I hvilket tilfælde der nemlig også bliver fejlvisning (hvis baghjulet ændrer omkreds)... :-)

mvh Kåre
Nå ja :oops: her tænkte jeg naturligvis på, hvis det drejede sig om forhjulet

: 02. mar 2010, 18:54
af yaknudsen
yaknudsen skrev:Pjatgøj :!:
Her tænkte jeg på Lykkedals kommentar hvor han antyder at vi kører mere ligeud end
svinger på HARK Sjællandsfraktionens lørdagsture.

Og teknisk set har han jo ret. At vi så kører mindre ligeud end de fleste andre, og er ret
gode til at finde de gode snoede veje er så en helt anden snak. ;-)

Aiiiii... Snoede veje....... Nu kom jeg til at drømme om sol og sommer igen.....

: 02. mar 2010, 19:45
af Tidligere_medlem_1
Tak Yaknudsen, fordi du reddede mig.
Jeg har søgt efter dokumentation for min påstand, på YouTube Billede

Jeg giver lige besked hvis det lykkes :-)

: 02. mar 2010, 21:07
af Nikolajsen
Yaknudsen: Åhe javel. Nu forstår jeg det hele....eller det vil sige.......øhe...fisk. Der er dog et eller andet jeg forstår, kan bare ikke lige huske hvad det er :lol:
Ja, små snoede veje, sol, kaffe i vejkanten, det mest solbrune sted på kroppen er hænderne 8-) . Ja, nu haster det snart :shock:

Lykkedal: Det er jo derfor at jeg en gang i mellem bruger hele vejbanen. Som du så proffessionelt har video dokumenteret :roll: 8-) :lol: så jeg kører nok 50/50 :idea: