Ny potte, skal cyklen dysses???

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Christian Lau

Ny potte, skal cyklen dysses???

Indlæg af Christian Lau »

Hej med Jer

Jeg overvejer at sætte en ny potte på Afrikaneren.. Det store spørgsmål er nu, skal den dysses efter eventuel montering???
(det er kun potte, og ikke forrør)

Mange hilsner
Christian
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Hvis den potte man sætter på er lavet efter samme princip, som den der sidder der i forvejen, er det ikke nødvendigt. Hvis den ikke er, er det en god ide at få den dysset ind. Man kan risikerer at den får for lidt, og begynder at brænde ventiler/stempler. Den kan jo også få for meget.

Men det er bestemt også muligt at det slet ikke er nødvendigt, specielt når det nu er en med karburator.

Der er 2 hovedprincipper.

1.) potten er opbygget med kamre, der betyder at der ikke er hul direkte igennem.

2.) der er hul direkte igennem = mindre modstand.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Peter AT
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Christian...

Man dyser om hvis potten har Større eller mindre modstand end den originale. De fleste ombytningspotter har mindre modstand end den originale, og jeg ville personligt få trimmet cyklen ind til den nye potte.
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

Hej med Jer

Takker for svar... Er lige blevet overbudt med sølle 7 Euro, så potten havner ikke på min cykel :cry:

/Chr.
Brugeravatar
yaknudsen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Så er det problem jo løst :-D
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
MR

Indlæg af MR »

Hejsa har efterhånden haft en del forskellige cykler og har også skiftet fra kammer til gennemstrømningspotte og har aldrig omdysset,det er noget andet hvis man udskifter luftfiltret og eksempelvis deraf øget gennemstrømning så vil det være på sin plads at få trimmet motoren.Hvis jeg har været i tvivl om blandingen har jeg taget en tur og derefter tjekket farven på tændrøret.Der er selfølgelig altid noget ydelse og kørbarhed at hente ved en trimning af motoren,læs potte+dynojet hvis der sidder karburator på,i og med at man for snart 20 år siden indførte euro normer for støj og udledning af udstødning.Har haft et par cykler fra 90`erne som fra fabrikken var indstillet med en noget mager blanding,deraf en noget ujævn motorgang ved moderat belastning.Dette indlæg beror på ren og skær egen erfaring :-D
Besvar