AT'er vil ikke starte

Spørgsmål eller tips.
Kazzan

AT'er vil ikke starte

Indlæg af Kazzan »

Hej

Ville have skiftet olien på min AT'er, så derfor skulle den lige op og køres varm.
Men nu vil den ikke starte, har været i gang to gange siden jeg hentede den 2. marts.

En kammerat og mig har tjekket det vi nu kan, der er strøm på, der er gnist på tændrørene og den får benzin. Vi har også prøvet at komme noget frisk benzin og karburator sprit i. Den trækker og trækker men vil bare ikke rigtig tage det sidste skridt og komme i gang!

Håber i kan komme med et godt råd.

På Forhånd Tak
MVH
Kasper
Brugeravatar
yaknudsen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Nikolajsen oplevede for nylig noget lignende. Det viste sig at mindst den ene svømmer
ventil "hængte" og at motoren blev "druknet" uanset hvad man gjorde.

Den slags KAN forekomme efter længere tids stilstand.

Hvis det er tilfældet vil maskinen afgive en meget tydelig lugt af benzin fra udstødningen.

Løsningen i hans tilfælde var at skille, rense og nusse karburator.

Et teoretisk forslag:
En test af om det kunne være dit problem kunne måske være at blokere for
benzintilførslen (feks en klemme på benzinslangen). Hvis problemet er at den faktisk
drukner i en flod af benzin, vil maskinen formodentlig kunne starte lige inden den
"sluger" de sidste rester af benzin som er i svømmerhusene.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Kazzan

Indlæg af Kazzan »

Vi har prøvet at lukke for benzin tilførslen og starte den, men det gav heller ikke resultat. Den har været ude at køre kort og jeg havde den startet for en uges tide siden, så burde problemet da også have vist sig der? Eller?
Kazzan

Indlæg af Kazzan »

Nu du siger det, så var der faktisk en luft af benzin og antændte også noget af det i udstødningen. Så måske du har ret!
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Kazzan skrev:Vi har prøvet at lukke for benzin tilførslen og starte den, men det gav
heller ikke resultat. Den har været ude at køre kort og jeg havde den startet for en uges
tide siden, så burde problemet da også have vist sig der? Eller?
Nej. Det kan man på ingen måde regne med. Et eventuelt problem med en "hængende"
svømmerventil kan komme og gå fuldstændig tilfældigt. Og der kan oven i hatten have
samlet sig en hel sø af benzin i indsugningsstudsen som gør at man skal være ekstremt
tålmodig
efter at have lukket for benzintilførslen før man kan få motoren til at slå bare
den mindste "lille prut".

NB: Hvis der er tale om en druknet motor, er det stadig en god ting at lade starteren snurre
motoren rundt medens man giver FULD GAS. Så kommer der mere luft gennem motoren
som hurtigere får den overskydende benzin igennem systemet. (Hvis det altså er drukning
der er problemet).
egoland

Indlæg af egoland »

Det KAN godt være, at et par bestemte gok på svømmerhuset kan ryste tingene løse, så de igen fungerer. Men nogle AT'er er også ret hys med benzinpumpen, der kan brænde af, hvis man kører for længe med lav lav benzinstand. Hvis du har sat den hen til vinteropbevaring med lav benzinstand, er der tit lidt vand i den sidste sjat, der kan give lidt korrosion, der gør at nålen hænger, og pumpen så bare kører, fordi den ikke mærker modstand. Og så er det lidt mere kompliceret. Men prøv at give svømmerhuset et vnligt, men bestem gok - måske er det nok.
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

yaknudsen skrev: Hvis det er tilfældet vil maskinen afgive en meget tydelig lugt af benzin fra udstødningen.
Ja, det tør siges...dampene hænger stadigvæk i luften....eller er det min cognag jeg kan dufte 8-)
Nej, det er rigtigt, det var kun den ene karburator der hang, men den kunne kun køre "lidt" på den cylinder hvis der blev givet meget gas. Og hvis det så er begge karburatorer, kan den med stor sansynlighed ikke starte :-x
Det hjalp overhovedet ikke, med slag på mit svømmerhus. Det blev prøvet.......
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Uhmmmmm Cognac!
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Undskyld. Jeg bliver bare så nemt inspireret medens jeg går og venter på at de sidste rester af is, sne og salt langsomt forsvinder. :-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

yaknudsen skrev:sne og salt langsomt forsvinder. :-)
Ja, det tør siges........skål :shock: :lol:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Kazzan

Indlæg af Kazzan »

Den fik et lille gok uden det hjalp. Vi tømte også karburatoren for benzin for god ordens skyld. Vi besluttede os for lige at tjekke tændrørene igen og kunne se der ikke kom gnist på det ene, så er åbenbart også et problem der.

Så er lidt et kigge på indtil sneen og salten er helt væk.

Kan jo altid nyde en cognac så man får varmen til man skal ud i kulden og skrue igen!
Brugeravatar
yaknudsen

Indlæg af yaknudsen »

Kazzan skrev:... Vi besluttede os for lige at tjekke tændrørene igen og kunne se der ikke kom gnist på det ene, så er åbenbart også et problem der.
Øv, hvor nederen. Måske dårlige lodninger i en CDI boks. Der er nogle gode tråde her i
forum om det emne.
Kazzan skrev: Kan jo altid nyde en cognac så man får varmen til man skal ud i kulden og skrue igen!
Hørt. På med vanten. Og skål!
jernhenrik
Geografisk sted: Grenå

Indlæg af jernhenrik »

Har du evt prøvet med et par startkabler fra bilen. Min egen TA har samme problem efter stilstand, men den ekstra power på starteren har løst problemet.

Hilsen

Henrik
Kazzan

Indlæg af Kazzan »

Den blev koblen til en bil så den fik noget saft, men den startede ikke.
Prøver at smide nogle nye tændrør i, bare for at være sikker på det ikke er dem og så køber jeg noget "dieselstart" og ser om jeg ikke kan få hende i gang.

MVH
Kasper
egoland

Indlæg af egoland »

Tag det nemme og billige først:
Er der odentlig forbindels i tændrørskablerne? Der kan nemt opstå ir i denne fugtige tid, som fugten så sætter sig i. Ligesådan med ledninger til CDI-boksen: Sidder de ordentlig og uden ir? Når det så er gjort, så prøv at bytte rundt på CDI-boksene. Hvis tændingsproblemet følger CDI-boksen, så er det der, problemet er. Der er nogle links her og der, til hvordan man kan fikse det. Der er sikkert nogle herinde, der ved det, når du kommer så langt.
Besvar