Hjælp! AT mister al trækkraft når den bliver varm
Hjælp! AT mister al trækkraft når den bliver varm
Hej allroaders,
Jeg har efter nogle år med klassisk mc og alle de skrueglæder, der følger med, valgt at investere i en Africa Twin, som jeg længe har været vild med.
Jeg er nu ejer af en RD07a fra 1996, som jeg har hentet i Tyskland. Den har servicebog på hele dens levetid (68.000 km), hvor den bl.a. har fået mikuni benzinpumpe og og selvfølgelig jævnligt skiftet filtre, olie, mv. Motoren starter let, også fra kold, og lyder som en AT skal...
MEN - jeg har nu kørt to lidt længere ture på den, og der opstår det samme frustrerende problem:
Når jeg har kørt 30-40 km mister motoren pludselig kraft, bundtrækket forsvinder, den kan ikke rigtig tage gassen (men "rykker" i trækket), og lyder som om den kun går på én cylinder.
Jeg trækker selvfølgelig ind til siden og prøver at se om der er noget galt. Men kan ikke se noget. Der er en frisk tank benzin på, og masser af strøm på batteriet. Efter nogle minutter, starter jeg den igen, og så lyder motoren fint igen!
Efterfølgende bliver der kortere mellem at den mister trækket, og jeg er nødt til at køre ind til siden og lade den få et hvil. På vejen hjem, var det blevet koldere, og motoren lavede kun dette trick 2 gange, hvor jeg den ene gang bare trillede videre med 80 km/t i 5 gear, indtil den pludselig tog fat igen.
Så det lyder som om det har noget med varme at gøre, eller hvad? Temperaturmåleren kommer aldrig over halv, så motoren overopheder ikke.
Er der nogen, der har en idé om, hvor man skal starte med at fejlsøge?
Hilsen en lettere frustreret AT ejer
Jeg har efter nogle år med klassisk mc og alle de skrueglæder, der følger med, valgt at investere i en Africa Twin, som jeg længe har været vild med.
Jeg er nu ejer af en RD07a fra 1996, som jeg har hentet i Tyskland. Den har servicebog på hele dens levetid (68.000 km), hvor den bl.a. har fået mikuni benzinpumpe og og selvfølgelig jævnligt skiftet filtre, olie, mv. Motoren starter let, også fra kold, og lyder som en AT skal...
MEN - jeg har nu kørt to lidt længere ture på den, og der opstår det samme frustrerende problem:
Når jeg har kørt 30-40 km mister motoren pludselig kraft, bundtrækket forsvinder, den kan ikke rigtig tage gassen (men "rykker" i trækket), og lyder som om den kun går på én cylinder.
Jeg trækker selvfølgelig ind til siden og prøver at se om der er noget galt. Men kan ikke se noget. Der er en frisk tank benzin på, og masser af strøm på batteriet. Efter nogle minutter, starter jeg den igen, og så lyder motoren fint igen!
Efterfølgende bliver der kortere mellem at den mister trækket, og jeg er nødt til at køre ind til siden og lade den få et hvil. På vejen hjem, var det blevet koldere, og motoren lavede kun dette trick 2 gange, hvor jeg den ene gang bare trillede videre med 80 km/t i 5 gear, indtil den pludselig tog fat igen.
Så det lyder som om det har noget med varme at gøre, eller hvad? Temperaturmåleren kommer aldrig over halv, så motoren overopheder ikke.
Er der nogen, der har en idé om, hvor man skal starte med at fejlsøge?
Hilsen en lettere frustreret AT ejer
-
- Indlæg: 309
- Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
- Geografisk sted: Beijing, Kina
- Kontakt:
Hej..
Skal ikke kunne sige om cdi kan drille på den måde, men da en af mine var defekt syntes jeg ikke det havde noget at sige om den var varm eller kold, den fik bare sit eget liv .. men jeg har prøvet noget tilsvarende engang, det viste sig at være vacum i min tank, efter ca. 1 times kørsel begyndte den at miste pusten, kunne fint holde lave omdr. Prøv at åbne dæksel og se om den har lavet vacum, det kunne jo være ??
Mvh Jan J
Skal ikke kunne sige om cdi kan drille på den måde, men da en af mine var defekt syntes jeg ikke det havde noget at sige om den var varm eller kold, den fik bare sit eget liv .. men jeg har prøvet noget tilsvarende engang, det viste sig at være vacum i min tank, efter ca. 1 times kørsel begyndte den at miste pusten, kunne fint holde lave omdr. Prøv at åbne dæksel og se om den har lavet vacum, det kunne jo være ??
Mvh Jan J
hej Jan og Torben,
Tak for svar. Jeg har siddet og læst en del om CDI her til morgen, og det virker også som enslags "enten eller" problem. Så hvis den ikke virker, er den helt gal. Og min kører jo fint, så snart den har stået nogle minutter.
Jeg vil prøve at åbne dækslet næste gang, Jan. Sjovt nok holdt jeg ind på en tankstation den ene gang og fydte ved samme lejlighed noget benzin på, og der gik nok 20-30 km før det skete igen...så det KAN jo være.
ved nogen hvordan man afhjælper Vacuum problemet? (hvis det er det...)
Tak for svar. Jeg har siddet og læst en del om CDI her til morgen, og det virker også som enslags "enten eller" problem. Så hvis den ikke virker, er den helt gal. Og min kører jo fint, så snart den har stået nogle minutter.
Jeg vil prøve at åbne dækslet næste gang, Jan. Sjovt nok holdt jeg ind på en tankstation den ene gang og fydte ved samme lejlighed noget benzin på, og der gik nok 20-30 km før det skete igen...så det KAN jo være.
ved nogen hvordan man afhjælper Vacuum problemet? (hvis det er det...)
Havde præcist samme problem med min TA og problemet forsvandt efter at jeg skiftede en defekt CDI boks.
Min (fuldkommen hjemmestrikkede) teori er at efter 30 - 40 km på Mc'en har saddlens plast bund givet sig så meget at den rør stikket på CDI boksen præcist nok til at stikkets loddningen med tiden knækker.
I hvertfald forsvandt problemet da jeg dels satte en ny boks i og skiftede til en holder der placerese boksene vandret.
Min (fuldkommen hjemmestrikkede) teori er at efter 30 - 40 km på Mc'en har saddlens plast bund givet sig så meget at den rør stikket på CDI boksen præcist nok til at stikkets loddningen med tiden knækker.
I hvertfald forsvandt problemet da jeg dels satte en ny boks i og skiftede til en holder der placerese boksene vandret.
hej igen,
Så har jeg testet lidt mere. Nåede igen ca. 40 km før ATeren mistede trækkraft. Trak ind til siden og åbnede tankdækslet - ingen sugen eller anden indikation på vacuum. Lod den stå et par minutter og humpede hen til en tank med lave omdrejninger, hvor jeg fyldte den helt op (der var plads til 6,5 liter).
Herefter kunne jeg igen køre ca. 40 km, før den mistede pusten, men denne gang var det på motorvejen, så jeg slækkede på gassen og trillede med ca. 80 km/t et stykke vej, og så kunne den lidt igen. Efter et par km var jeg ved københavn, og kørte friskt igennem byen uden problemer. Jeg tjekkede tjekket overløbs- og benzinslanger da jeg kom hjem, og der er fint gennemløb.
Jeg læste i en tråd på XRV.org.uk at Mikuni pumpen også har ry for at blive upålidelig, og min har gået 40.000, så jeg har den under mistanke. Især fordi der ingen tændingsproblemer er ellers. Som BoZo og flere nævner, kan det være CDI boksen, men den sidder ikke under sædet, men ude under sideskjoldet på min AT. Og så er de vist ret dyre, så venter til jeg er helt sikker...
Det sidste jeg har lavet er at bypasse mikini-pumpen, så karburatorerne får benzin med tyngdekraft. Hvis jeg kan køre mere end 50 km med fuld tank med det, må det være benzinpumpen. For alle tilfældes skyld har jeg bestilt en Facet 40105 pumpe til ca. 300 kr. som vist er et meget populært alternativ.
jeg vender tilbage, når jeg har været ude på min 50 km tur
Så har jeg testet lidt mere. Nåede igen ca. 40 km før ATeren mistede trækkraft. Trak ind til siden og åbnede tankdækslet - ingen sugen eller anden indikation på vacuum. Lod den stå et par minutter og humpede hen til en tank med lave omdrejninger, hvor jeg fyldte den helt op (der var plads til 6,5 liter).
Herefter kunne jeg igen køre ca. 40 km, før den mistede pusten, men denne gang var det på motorvejen, så jeg slækkede på gassen og trillede med ca. 80 km/t et stykke vej, og så kunne den lidt igen. Efter et par km var jeg ved københavn, og kørte friskt igennem byen uden problemer. Jeg tjekkede tjekket overløbs- og benzinslanger da jeg kom hjem, og der er fint gennemløb.
Jeg læste i en tråd på XRV.org.uk at Mikuni pumpen også har ry for at blive upålidelig, og min har gået 40.000, så jeg har den under mistanke. Især fordi der ingen tændingsproblemer er ellers. Som BoZo og flere nævner, kan det være CDI boksen, men den sidder ikke under sædet, men ude under sideskjoldet på min AT. Og så er de vist ret dyre, så venter til jeg er helt sikker...
Det sidste jeg har lavet er at bypasse mikini-pumpen, så karburatorerne får benzin med tyngdekraft. Hvis jeg kan køre mere end 50 km med fuld tank med det, må det være benzinpumpen. For alle tilfældes skyld har jeg bestilt en Facet 40105 pumpe til ca. 300 kr. som vist er et meget populært alternativ.
jeg vender tilbage, når jeg har været ude på min 50 km tur
Bare en tanke.... Det kunne måske være skidt og møg i karburatorernes
svømmerventil(er). Måske kunne en gang gammeldags karburatorsprit
få bugt med noget af det. Det er næsten gratis at afprøve ideen.
svømmerventil(er). Måske kunne en gang gammeldags karburatorsprit
få bugt med noget af det. Det er næsten gratis at afprøve ideen.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
så sker der noget...
Hej igen,
Nu har jeg så haft tank og luftfilterkasse af 2 gange... tjekket udluftningsslanger, choker og chokerkabler, skilt alle stik ad og givet dem kontaktspray og udskiftet vacuumslangen til mikunipumpen, da den var ved at gå helt i opløsning.
Og nu kører den sgu! Kørte 40 km i dag uden at den gik kold, som den har gjort før. Tager også gassen meget bedre og går bedre på toppen - så det er super!
Nu begynder jeg at forstå hvorfor folk er så glade for deres AT
Og tusind tak for hjælpen!
Nu har jeg så haft tank og luftfilterkasse af 2 gange... tjekket udluftningsslanger, choker og chokerkabler, skilt alle stik ad og givet dem kontaktspray og udskiftet vacuumslangen til mikunipumpen, da den var ved at gå helt i opløsning.
Og nu kører den sgu! Kørte 40 km i dag uden at den gik kold, som den har gjort før. Tager også gassen meget bedre og går bedre på toppen - så det er super!
Nu begynder jeg at forstå hvorfor folk er så glade for deres AT
Og tusind tak for hjælpen!