Jeg har efter nogle år med klassisk mc og alle de skrueglæder, der følger med, valgt at investere i en Africa Twin, som jeg længe har været vild med.
Jeg er nu ejer af en RD07a fra 1996, som jeg har hentet i Tyskland. Den har servicebog på hele dens levetid (68.000 km), hvor den bl.a. har fået mikuni benzinpumpe og og selvfølgelig jævnligt skiftet filtre, olie, mv. Motoren starter let, også fra kold, og lyder som en AT skal...
MEN - jeg har nu kørt to lidt længere ture på den, og der opstår det samme frustrerende problem:
Når jeg har kørt 30-40 km mister motoren pludselig kraft, bundtrækket forsvinder, den kan ikke rigtig tage gassen (men "rykker" i trækket), og lyder som om den kun går på én cylinder.
Jeg trækker selvfølgelig ind til siden og prøver at se om der er noget galt. Men kan ikke se noget. Der er en frisk tank benzin på, og masser af strøm på batteriet. Efter nogle minutter, starter jeg den igen, og så lyder motoren fint igen!
Efterfølgende bliver der kortere mellem at den mister trækket, og jeg er nødt til at køre ind til siden og lade den få et hvil. På vejen hjem, var det blevet koldere, og motoren lavede kun dette trick 2 gange, hvor jeg den ene gang bare trillede videre med 80 km/t i 5 gear, indtil den pludselig tog fat igen.
Så det lyder som om det har noget med varme at gøre, eller hvad? Temperaturmåleren kommer aldrig over halv, så motoren overopheder ikke.
Er der nogen, der har en idé om, hvor man skal starte med at fejlsøge?
Hilsen en lettere frustreret AT ejer