Stigende olieforbrug på TA

Spørgsmål eller tips.
Besvar
BoZo

Stigende olieforbrug på TA

Indlæg af BoZo »

Min gamle TA er fra 1997 og har 52.000 km bag sig. Den køre fint men på det seneste er den begyndt at bruge olie, specielt på længerer ture dvs. fx Århus - København tur/retur.

Den ser ikke ud til at tage olie (andet end kædeolie som ejeren er lidt for gavmild med) og tændrørene ser fine ud. Så hvad hulen sker der?
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Øhe, skal det forstås sådan, at der aldrig mangler olie på motoren :?:
Hvis det er sådan, hvorfor mener du så at den bruger olie :?:

Hvis der mangler olie på de længere ture, er det ikke nødvendigvis et udtryk for at den bruget mere olie på de lange ture, end på de korte, det er måske bare fordi at der fordamper/forsvinder vand + andre affaldsstoffer fra olien, når den er godt varm i længere tid.
Det kan også være at dine stempelringe er ved at være slidte, selv om det umiddelbart er for tidligt, men måske luftfilteret på et tidspunkt ikke har været i orden, så den har taget snavs med ind.
Men det er ikke unormalt at en motor bruger olie, faktisk kan den ikke lade være, man ser det bare ikke i de fleste tilfælde, da den forbrugte olie erstattes af affaldsstoffer, så mængden af væske er den samme.

Og så er en 97' altså ikke gammel :shock:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Jeg tror det er en tastebøf, og at BoZo ville have skrevet "Den ser ikke
ud til at tabe olie" i stedet for "Den ser ikke ud til at tage olie".

Det er ikke usædvanligt at høre om en Transalp med et lille olieforbrug,
især ved længere motorvejs ture. Honda siger selv at et olieforbrug på
op til 1 liter pr. 1.000 km. er acceptabelt. Men det ville jeg nok ikke selv
kunne leve med.

De fleste af dem der skriver om det på nettet siger samstemmende at
det ikke er noget man skal være dybt bekymret over, og at problemet
er af den slags som man kan kigge på når man aligevel engang skal
have åbnet motoren. (Men anbefaler at holde øje med om olieforbruget
ændrer sig ved samme brugsmønster).

Dem der har undersøgt sagen siger som oftest at udskiftning af olietyve
og stempelringe på den bagerste cylinder har løst størstedelen af
problemet. Nogle har tillige konstateret et udtalt slid på ventilstyr og
ventilstamme (udstødning) også på bagerste cylinder.

Hvad er dit aktuelle olieforbrug pr. 1.000 km. ?
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
BoZo

Indlæg af BoZo »

Tak for svaren.

Nop, mener tabe olie - der erf nogle pæne pletter på fliserne, men det er kæde olie.

Et olieforbrug på 1l. pr. 1000 km svare til det jeg oplever på længerer ture, synes det er lidt meget men ikke noget stører problem.

/Bozo
Besvar