Bagdæmper på TA

Spørgsmål eller tips.
Besvar
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Bagdæmper på TA

Indlæg af jernhenrik »

Jeg skal have forlænget vandringen på min PD06. Jeg har en forgaffel fra en XL600lm og skulle gerne have øget vandringen tilsvarende bagpå. Jeg har fundet ud af at dæmperen skal være ca 25 - 30 mm længere. Er der nogen herinde der ved om der findes en der kan monteres uden yderligere modifikation, eller skal man ud i noget special ombygning.

Hilsen

Jernhenrik

PS ideen i projektet er at det skal være billigt.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Vil du forlænge vandringen på dæmperen eller bare have mere frihøjde.

Hvis du vil have mere vandring er der ingen vej uden at købe en ny dæmper. Her skal du have fat i en der laver/sælger Wilbers dæmpere. De laves på mål nøjagtig som du vil have dem.

Hvis du bare vil have mere frihøjde skal du pille dæmperen af. I bunden af dæmperen sidder der et stykke U-formet jern der er skruet på selve stempel-stangen. Dette U-jern skal du har gjort længere. Hvor meget må du selv eksperimentere med :-)

Har du spørgsmål angående operationen så skrive bare. Jeg gjorde selv samme nummer med min gamle TA.

Hvis du montere den forgaffel skal du være opmærksom på at den vil flexe hvis ikke den er kraftig nok. Dvs er gaffelbenene kun 41 mm er de for tynde og vil vride sig når du bremser. Er de 43mm vil de have samme tykkelse som en AT/XR600 forgaffel, og så er der ingen problemer. Der er endda stor sandsynlighed for at TA caliperen passer over på. Hvis du har tænkt dig at bruge caliperen fra sådan en XL600 skal du tænke på at den nok vil bremse noget ringere. Cyklen er jo en del tungere.

Du skal i samme ombæring også tænke på at hvis gaffelbenene er på 43mm passer de IKKE op i gaffelbroerne. Her skal du have fat i nogle gaffelbroer fra enten en AT (alle årgange) eller en XR600. Jeg ville nok foretrække fra en AT de styret så er monteret i gummibøsninger.
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Jernhenrik..

Jeg har ikke mindre en 2 AT forgafler i overskud, 2 AT bagdæmpere og en Whitebrother bagdæmper hvis du er interesseret.

Du kan evt. kigge forbi ved lejlighed, så kan vi lige prøve at montere lidt af hvert.

Min egen ATér er hævet ganske meget, og du kan prøve at trille en tur på den, bare for at få fornemmelsen..

Bor lidt nord for Hammel, så afstanden er overkommeligt.

Og... prisen. Billigt.
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Christian Lau

Indlæg af Christian Lau »

=> Peter AT
Lige spam af en tråd, igen, sorry...
Har du forstand på justering af bagdæmperen?? Jeg synes ikke der er forskel at mærke, når jeg justerer fra soft til hard.. Eller skal man være hardcore for at mærke forskellen???
Mvh
Chr.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

den wp/whitepower dæmper peter nævner er en jeg engang fik af en ktm-gut. dvs den passer på en ktm lc4. den har et enkelt hul i begge ender i modsætning til dæmperen på en at der har et bolthul øverst og en 'gaffel' nederst. den vil derfor ikke passe på hverken at eller ta med mindre den kraftigt modificeres. dette lader sig næppe sådan lige gøre da nederste bolthul er bygget sammen med skruen til indstilling af returdæmpning. eneste mulighed med den dæmper er at tage den til en der hat forstand på wp dæmpere. eller montere den på en ktm :-)
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Christian Lau skrev:=> Peter AT
Lige spam af en tråd, igen, sorry...
Har du forstand på justering af bagdæmperen?? Jeg synes ikke der er forskel at mærke, når jeg justerer fra soft til hard.. Eller skal man være hardcore for at mærke forskellen???
Mvh
Chr.
Hej Chr...

Min viden om justering af dæmpere er minimal. Har selv forsøgt mig frem med rimeligt resultat.

Menn.. mon ikke du kan Google lidt om emnet ...

Beklager at jeg ikke kan hjælpe.. :lol:
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Indlæg af jernhenrik »

Tak for de gode indlæg. Af hensyn til billig princippet prøver jeg med u-jernet først, man kan jo altid opgraderer hvis/når man finder de rigtige dele.
Der står at forgaflen felkser når det er en 41mm. Er det frem og tilbage eller vrider den sig (det kunne evt klares med en stabilisator).

Hilsen

Jernhenrik

PS håber at nå og komme ud på campen den 19, men vi ser
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Jeg skal jo selvfølgelig ikke være skråsikker og sige at de 100% sikker vrider sig under nedbremsning, men der er stor sandsynlighed for det.

En anden ting der skal tages med i overvejelserne er vægten af cyklen.
Da jeg havde en TA med XR600 forgaffel var gaflen med standard fjedre, dvs de passede til en cykel der vejer ca 130 kg. Min gamle TA var strippet for alt hvad der hedder kåber og vejede omkring 170 kg. Dette bevirkede at forgaflen godt kunne risikere at gå i bund hvis jeg kørte over lidt hop eller hårde ujævnheder.

Derfor vil jeg nok anbefale dig at droppe tanken om den XL forgaffel og finde en komplet AT affjedring incl forhjul, skiver, bagsvinger, gaffelbroer osv. Så får du en TA der er ca 3-4 cm højere og noget bedre affjedring.

Ved ikke hvilken årgang din TA er, men er den med tromlebremser er der også den gevinst ved en AT bagsvinger at du får skivebremser med.
egoland

Indlæg af egoland »

Hej jernhenrik: XLgaflen passer nok, sådan rent mekanisk, men fjedrene er for bløde. Så vidt jeg husker, skal geden strippes for vægt, så det kompenserer jo lidt for den manglende diameter. Men du er nok nødt til at komme forbi Wilbers og købe nogle stærkere, evt progresive fjedre, hvis den skal komme til at køre ordentligt.
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Bagdæmper på TA

Indlæg af jernhenrik »

Det er en del af projektet, alt der ikke er nødvendigt vil blive afmonteret. Med hensyn til forgaffelfjedrene mangler "forfjedren" så der kommer nok et sæt i fra Technoflex (Wilbers).

Hilsen

Jernhenrik
Besvar