Skifte koblingsplader på NTV 650

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Koebben

Skifte koblingsplader på NTV 650

Indlæg af Koebben »

Hejsa!

Må jeg ydmygt præsentere mig selv som ny her på forummet :)

Jeg har et spørgsmål til skiftning af koblingsplader på min NTV. Faktisk er min MC til salg, og i forbindelse med en testkørsel, blev jeg gjort opmærksom på, at den ikke trak ordentlig, når den fik lidt omdrejninger. Jeg har selv haft min NTV i lidt over 3 år, så jeg har ikke mærket det så meget - men afviser dog ikke, at den ikke trækker helt så kvikt, som den måske burde.

Derfor overvejer jeg, om jeg selv kan skifte koblingspladerne (eller er det andet, som måske skal skiftes?) Jeg er ikke mekaniker eller noget der ligner, men jeg klarer mig til husbehov med diverse småreparationer.

Måske er her nogle, der vil være så venlige at give en lille opskrift på, hvad der skal til. Så vidt jeg ved skal man skifte et helt sæt af koblingsplader, samt evt. nogle fjedre, ny motorolie, og en koblingsdækselpakning... Andet? Er der noget, man skal tage specielt hensyn til, og kræver det noget særligt værktøj?

Håber på at blive beriget med et par tips :-)


Venlig hilsen og god sommer

- Koebben aka. Christian
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Skifte koblingsplader på NTV 650

Indlæg af Nejmann »

Hej Christian.

Hvis det er koblingen der glider, så vil det vise sig ved at omdrejningerne stiger uden at motorcyklens hastighed stiger tilsvarende. Så kør en tur med 'frisk gasgivning' og vær opmærksom på, om det er tilfældet. Koblingen er mest belastet når motoren trækker med maksimalt moment, og ifølge denne side er det allerede ved 3000 omdr. Det lyder dog mistænkelig lavt.