Skifte koblingsplader på NTV 650

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Koebben

Skifte koblingsplader på NTV 650

Indlæg af Koebben »

Hejsa!

Må jeg ydmygt præsentere mig selv som ny her på forummet :)

Jeg har et spørgsmål til skiftning af koblingsplader på min NTV. Faktisk er min MC til salg, og i forbindelse med en testkørsel, blev jeg gjort opmærksom på, at den ikke trak ordentlig, når den fik lidt omdrejninger. Jeg har selv haft min NTV i lidt over 3 år, så jeg har ikke mærket det så meget - men afviser dog ikke, at den ikke trækker helt så kvikt, som den måske burde.

Derfor overvejer jeg, om jeg selv kan skifte koblingspladerne (eller er det andet, som måske skal skiftes?) Jeg er ikke mekaniker eller noget der ligner, men jeg klarer mig til husbehov med diverse småreparationer.

Måske er her nogle, der vil være så venlige at give en lille opskrift på, hvad der skal til. Så vidt jeg ved skal man skifte et helt sæt af koblingsplader, samt evt. nogle fjedre, ny motorolie, og en koblingsdækselpakning... Andet? Er der noget, man skal tage specielt hensyn til, og kræver det noget særligt værktøj?

Håber på at blive beriget med et par tips :-)


Venlig hilsen og god sommer

- Koebben aka. Christian
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Skifte koblingsplader på NTV 650

Indlæg af Nejmann »

Hej Christian.

Hvis det er koblingen der glider, så vil det vise sig ved at omdrejningerne stiger uden at motorcyklens hastighed stiger tilsvarende. Så kør en tur med 'frisk gasgivning' og vær opmærksom på, om det er tilfældet. Koblingen er mest belastet når motoren trækker med maksimalt moment, og ifølge denne side er det allerede ved 3000 omdr. Det lyder dog mistænkelig lavt.

Er det ikke koblingen, så handler det nok om at motoren ikke får den rette blanding af benzin og luft. Du kan selv tjekke luftfilteret. Resten foregår ved karburator-justering, og dét job overlades nok bedst til professionelle med erfaring, udstødningsgas-målere og eventuelt rullefelt.

mvh Kåre
Koebben

Re: Skifte koblingsplader på NTV 650

Indlæg af Koebben »

Hej Kåre!

Det med de 3000 rpm kan godt passe - måske er det dog lige lavt sat, men denne her trækker ved relativt lave omdrejninger.
Jeg er selv rimelig sikker på, at det er koblingspladerne, der skal skiftes. Luftfilteret er helt fint, så jeg trot næppe det er problemet.

Jeg fandt faktisk koblingsplader, fjedre samt pakning til lige under 700 kr., så jeg tror jeg vover pelsen og kaster mig ud i operationen.

Jeg har hørt, at man kan undgå at skifte olien, hvis man læner motorcyklen tilstrækkelig mod venstre, således at olien løber væk - ved du eller, andre om det lader sig gøre for min NTV?
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Skifte koblingsplader på NTV 650

Indlæg af Nikolajsen »

Koebben skrev:Jeg har hørt, at man kan undgå at skifte olien, hvis man læner motorcyklen tilstrækkelig mod venstre, således at olien løber væk - ved du eller, andre om det lader sig gøre for min NTV?
Nej det ved jeg ikke lige med din NTV. Men det kunne lade sig gøre med min tidligere VRF, og også med min TransAlp. At det så ikke kan betale sig med min TransAlp, er en anden sag, der skal skrues en del forskelligt af for at få koblingsdækslet af, og det er altså lidt mere besværligt når den er lænet tilstrækkeligt mod venstre. Og det tager jo ikke ret lang tid, at tappe olie af (og fylde på igen)
Ja, skift det hele nu du er derinde. Speciel værktøj...neeej, du er vist ret godt kørende med et lille og stort topnøgle sæt.
Er den nuværende olie uden letløbs additiver :?: Og lad nu være med at kalde olien for en "motorcykel olie", så er der en her på siden der bliver helt ved siden af sig selv ;-) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Koebben

Re: Skifte koblingsplader på NTV 650

Indlæg af Koebben »

Nikolajsen skrev:Er den nuværende olie uden letløbs additiver :?: Og lad nu være med at kalde olien for en "motorcykel olie", så er der en her på siden der bliver helt ved siden af sig selv ;-) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jeg må være dig lidt svar skyldig her. Jeg har ikke emballagen her, og er ikke så stærk i olie, men jeg købte den fra Louis - 10W-40, API SM JASO MA2 - Så vidt jeg kan læse på deres hjemmeside er det med additiver ;)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Skifte koblingsplader på NTV 650

Indlæg af yaknudsen »

Den nævnte olie er IKKE tilsat letløbsadditiver og må betegnes som særdeles velegnet til højtydende motorer med
"våd-plade-kobling". Heldigt. For det er netop sådan de fleste motorcykler er indrettet.

Selvfølgelig er olien med additiver. Det skal den være - ellers er olien ikke så god til at smøre både motor, kobling
og gearkasse på samme tid. Men altså UDEN letløbsadditiver som faktisk kan få en våd-plade-kobling til at "fedte".

Når nogen omtaler olie som "motorcykelolie" så går jeg helt i selvsving. I værste fald betyder det nemlig KUN at der
ikke er tilsat letløbsadditiver. Det kan sagtens være noget billigt lorteolie aligevel. Så man skal forholde sig nøje
til specifikationerne på olien, og ikke bare hælde den på sin MC fordi der står "motorcykelolie" på dunken.

Så fik vi vist lige det på plads een gang til ;-)
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Besvar