Hjælp, den "wobbler".....:-(

Spørgsmål eller tips.
Besvar
jalp

Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af jalp »

Så kom langturen til mig. Hadsten>Svendborg og retur. Pakkede alpen, med de to Givi E45 taske, en på hver side, tanktasken med GPS og så mig selv sagde hunden!
Efter at den ønskede hastighed var nået, ca 130-140 kunne jeg mærke en begyndende Wobblen, Jeg var ved at skide en sprællemand :snydt: Ind til siden og flytte den ene boks til top-placering- det hjalp. Syntes dog at den stadig havde lidt tendens. Hvad og Hvorfor :?: :?: :?: Jeg havde iøvrigt fordelt en ramme øl i de to kasser samt bærbar og tøj. Vægten var ca. ens
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af yaknudsen »

Woble? Når du kører ligeud? Det burde sådan en ikke gøre. Måske kan det skyldes skæve hjul/dæk og/eller et defekt hjulleje.
Og hvad med dæktrykket. Når sådan en er godt læsset og på "langtur" bør dæktrykket nok hæves lidt fra de normale 29 psi
til 33 psi.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af Bønne »

Eller måske bagstøddæmperen skal strammes lidt op til den ekstra vægt.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
jalp

Re: Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af jalp »

Ved nærmere eftertanke har jeg oplevet det før, men det forsvandt da min søn steg på! Dæktryk skulle være i ordern og dårlige lejere eller skæve hjul....hmmm jeg tror det ikke, men det skal da tjekkes. Det er i hvert fald ikke rart at have fornemmelsen af at styr og stel ikke hænger så godt sammen! eller hvordan der nu ellers skal beskrives - når bagenden får sit eget liv :!:
leif

Re: Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af leif »

Prøv at tjekke dine kronrørslejre min rystede lidt inden jeg skiftede dem
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af Bønne »

Ja, kronrørslejerne er også et godt bud, den med de skæve hjul eller dæk tror jeg nu heller ikke rigtig på (sorry Yaknudsen :-) ).

Men måske forgaffelolien også trænger til en udskiftning :?:

Og hvordan har lejerne i bagsvingeren det :?:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
twintime

Re: Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af twintime »

jeg er i dag kommet hjem fra en længere tur på min AT i Sydsverige incl. to store sidekuffeter, oppakning bagpå og konen med. Ved de samme 120-140 km/t begyndte cyklen at wobble, og yderligere acceleration kunne ikke få det til at gå væk, kun hvis jeg holdt mig under 100 km/t.

Ind på næste tankstation: fylde 0.3 bar på foran og 0.8 i dækket bagpå (dækkene havde jo været pumpet til kun 1 person u. oppakning).

Efter at have fyldt luft i var der ikke mere woblen på den tur. Så det er forsøget værd at tjekke. Og gratis 8-)
TEriksen

Re: Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af TEriksen »

Det skulle være en kendt sag at en TA'er har tildens til woblen især med kufferter. Min gjorde det også over ca 110 - 120 kmt så den fik den store tur med nye baghjulslejer, ny bagstøddæmper og nye progressive fjedre i forgaflen. Det blev bedre men er ikke forsvundet helt. Skift af TKC80 dæk til nogle landevejs nogle kunne måske hjælpe - meeen det er naturligvis ikke en option. Har lige købt en AT'er i tyskland og kan se at bagsvingeren er MEGET kraftigere end den på TA'eren så jeg tror at TA'erens bagende bare skal være blød i det. AT'eren wobler bare slet ikke...
tingtilsalg

Re: Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af tingtilsalg »

Hvis det skulle være pga bagsvingeren, så er det billigere og nemmere at smide en AT bagsvinger på en TA
End alle de nævnte ting. :-)
jalp

Re: Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af jalp »

Hmm.... I siger mange kloge ting :-? Nu er han jo lidt oppe i årene og jeg mener at gaffelolien står for tur! Jeg har ikke haft ham så længe så jeg er på vej rundt mht. vedligehold:bremser+vædske bliver skiftet efter ferien, dæk er skiftet, olie og filter ligesom tændrør er der styr på. Jeg mener at skift af gaffelolie også vil fjerne den hoppende fornemmelse jeg har når jeg triller i fjerde med 60 kmt, det føles som om forhjulet er ovalt :-? Er det et kendt fenomen?
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af yaknudsen »

Præcis den oplevelse har jeg også haft på min maskine. Det forsvandt da jeg fik et nyt fordæk på. Om det var et skævt dæk, eller manglende afbalancering (eller begge dele) ved jeg ikke. Men det var definitivt ikke på grund af en slidt forgaffel eller et slidt kronrørsleje- for min maskine er under et år gammel. ;-)
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Re: Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af jernhenrik »

Lige lidt grundlæggende for at en mc er sikker at kører på.

Dæmpning.: Pump forgaffel hårdt ned nogle gange, slip den i sammentrykket position. Den skal falde til ro med det samme og ikke hoppe som en bold.
Samme procedure gentages med bagenden.

Fjederspænding.: Når cyklen er køreklar med med alt det der skal med incl chauffør skal affje.dringen trykkes 1/3 sammen.

Slør.: Der må ikke være slør i hverken forgaffel eller baghjulsophæng. Check det ved at rykke i dæk og gaffelben/bagsvinger.

Dæk og fælge.: Dæk og fælgdimension skal passe sammen. Er dækket for bredt til fælgen, støtter karkassen ikke rigtigt. Radialdæk kræver foreksempel fælge der er en tommer bredere en diagonaldæk.

Dæktryk.: Juster dæktryk i henhold til instruktionsbogen, evt en lille smule højere. Ved for lavt dæktryk bliver cyklen slasket, ved for højt dæktryk vil hjulene hoppe og miste kontakten til vejen.

Dækprofil/slid.: Hvis dækkene er slidt flade giver de meget uro når man passer små langsgående kanter.

Lastning/vægtfordeling.: En TA må laste 180kg. Hvis der er formeget vægt bag bagakslen påvirker det køreregenskaberne voldsomt i negativ retning. Sidetasker skal være monteret så at de ikke kan bevæge sig under kørslen, evt fastgjort med en ekstra strop. Tunge ting ligger bedst på bagsædet hvis det ikke er i brug. Har man tanktaske er det godt med tunge ting i den, eksempelvis regntøj, olie og luftmadres.

Ovennævnte ting skal være iorden for sikker kørsel på mc. Jeg har læst om flere "uforklarlige" uheld, også med dødelig udgang, hvor årsagen har været en kombination af en eller flere ting.

Hilsen

Jernhenrik
Rotax 655

Re: Hjælp, den "wobbler".....:-(

Indlæg af Rotax 655 »

Min TA woblede også med kasserne monteret når farten var 110/1120km/t målt med GPS og ved 150 km/t i kraftig sidevind kunne den med eller uden kasser foretage pludselige ryk på en meter eller mere ved passage af lastbiler o.a. Min vurderinger er at motorcyklens konstruktion sætter disse begrænsninger. Så sæt farten ned og nyd i stedet denne dejlige motorcykles gode køre egenskaber ved de hastigheder den føles tryg ved.
Sammenligner man TAén med den gamle AT model der er "stiv som en havelåge" vil man opleve en helt anderledes stabil MC - men den højt elskede og meget savnede Varadero er uden sammenligning Touring Cyklen af Honda tre allroader, og kører uden problemer 200 km/t fuldkommen stabilt. Vindpresset vil nok betyde at 150 km/t er en mere realistisk fart på motorveje (hvor det er tilladt ;-) ) Jeg husker en frisk hjemtur fra en HARK fællestur hvor en AT kører næsten ikke kunne få armene ned efter at have lånt Varaderoen til hjemturen, og jeg omvendt brændte efter at tage ATén med på skovtur. Forskellen på den tre modeller er større end man umiddelbart skulle tro. Vil du ud at kører stærkt vil jeg nu råde dig til at anskaffe en MC med ABS bremser. En forskel der i en kritisk situation kan redde dit liv, det handler jo ikke bare om at gi den gas :-D .
Besvar