650'er med højkompressions-stempler

Spørgsmål eller tips.
Gæst

650'er med højkompressions-stempler

Indlæg af Gæst »

Hejsa derude.

Jeg har fundet ud af at JE Pistons og Wiseco, begge amerikanske producenter af racing stempler og andet tilbehør, laver højkompressions-stempler til en Honda Hawk. Og så vidt jeg ved sidder der samme motor på en Hawk og på en AT 650 RD03.
Jeg har ikke fået undersøgt med 100% sikkerhed at stemplerne i en RD03 motor og i en hawk motor er ens, men det vil jeg gøre en af dagene, men mon ikke de er det, på papiret er motor-specs da ens i hvertfald ;-)

jeg giver lyd fra mig..

linket: http://www.jepistons.com/pdf/2002-motox4.pdf
jensen

stempler

Indlæg af jensen »

Det er længe siden der blev spurgt, men jo de passer. Og de passer også på en AT750. Jeg har et par ø82mm jeg vil have i min AT. Det vil give en kompression på ca 10:1 og 760cc. Det er lidt mere moderne hvis man ikke har brug for meget lavoktan benzin.
Jeg har også sat en knastaksel i fra GW. Den lyfter 1mm mere og har længer åbent. Det giver en mere frisk motor, men den stopper med at trække ved 7500 så den skal lige flyttes nogle grader på kædehjulene.
Brugeravatar
Peter AT
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Jensen...

Spændende projekt du har gang i. Jeg vil meget gerne høre mere.
Kan du evt. fortælle: Producent, Bestillingsnummer, og om der er en dansk forhandler af produkterne. Priser og dine egne erfaringer vil da også være ret spændende.
Vi vil selvfølgelig meget gerne have dig som "medlem", så vi kan trække lidt mere på dine erfaringer.

Send evt. dit nummer, så ringer jeg dig op ved lejlighed.

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
jensen

Indlæg af jensen »

medlem?? godt nok har jeg kørt en del off road, men mest på en KTM 620. Min AT er ikke en "rigtig" AT. Se billed på www.picturetrail.com/uid4805739
MVH Jensen
Hjul44@hotmail.com
Gæst

Indlæg af Gæst »

De originale knaster kan slibes om for ca 2400kr hos BJ-Racing tlf. 22847733
jensen

Indlæg af jensen »

www.picturetrail.com/uid4805739
Her er et par opdaterede billeder af "den halve Africa twin" og lidt tunings forslag.
Torben Vester
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej du der Jensen.
Et fint projekt du der har lavet..... jeg var lige inde og kigge paa dit album og faldt lige over et billede med en varevogn i baggrunden.
Jeg er ret sikker paa, at have set den i bybilledet i Haarby......??
Er det korrekt eller er jeg bare blevet gammel....?
Hilsen
Torben - Haarby/Kinesien
jensen

Indlæg af jensen »

Jeg ved kun at bilen er fra Fyn.? Fotoet er taget på en træningsaften på Vandel.
jensen

Indlæg af jensen »

Jeg må lige rette en fejl der står længere oppe om Wiseco stempler. De passer kun i en AT 750 hvis de modifiseres på skørtet fordi ATens 750 krumtap har nogle mere kantede svinghjul end en 650 så stempelskærterne støder på. Wiseco stemplerne blev så slebet til, så de ligner de originale. Desværre vejer de 30 gram mere end de originale og de gav en kompression der var over 11:1. Jeg har så drejet 0,8mm af toppen og fræst noget af siderne så de er blevet 10 gram lettere og det gav ved en måling 10,6:1 i kompression. Skal man have de næste 20 gram væk for at nå originalvægten skal man til at fjerne materiale under toppen af stemplet, så her er jeg stoppet. Jeg har dd kun kørt 5km efter den er samlet. Den lyder meget fint så jeg er spændt på hvordan den kommer til at køre.
jensen

projekt Africa twin motor

Indlæg af jensen »

Update på den løbende historie; Efter kort tid (300km) på den Wiseco opborede motor løb den "for varm" og fik en dårlig lyd. Ved adskillelse fandt jeg ud af at det eneste jeg ikke havde tjekket var endegab på stempelringene og at det var for lille. Squ og fanden og det hele.!! Samtidigt havede den trukket meget olie forbi ringene og det lå nu som et tygt fedtet lag på stempel toppene. Dette har andre advaret om som et problem med wiseco stempelringe, men ,men vil man høre!!! Et par måneder efter lykkedes det endeligt at få nye stempelringe hjem og de er heldigvis af en ny type (made in japan). Efter 700km ser det ud til at det kører godt. Den bliver ikke for varm. Den trækker ikke olie forbi de nye ringe. Knasthjulene har jeg slebet ovale i hullerne så de er nu justeret korrekt. De var over 20 grader forskudt fra den ene cylinder til den anden. Jeg har lige haft den på testbænk og den kører for fedt i hele området. Det har jeg gjort med vilje fordi jeg ikke ville brænde hul i stemplerne. Nu skal den så justeret ned i blanding og det skulle give ca et par heste mere på toppen (baghjulsheste) Drejningsmomentet er blevet meget fint. Mellem 3500 og 5000 omdr. er det løftet fra 40 til 55 Nm. Fra 5500 til 7500 er det løftet fra 55 til 59 Nm Det er en utrolig flad kurve som allerede ved 3400 giver 50 Nm. Det er blevet helt sjovt at lave overhalninger og den har en meget fin, harmonisk og kraftfuld motorgang. Ingen huller hvor der mangler effekt. Bare et jævnt "råt" træk.
I topstykket blev der monteret 1 mm større ventiler i de samme sæder, men det har intet givet. Jeg tror tværtimod, men nu skal jeg have 2 stk 30mm (originalt 26mm) indsugningsventiler i et ekstra topstykke jeg har liggende. Det må give noget på toppen. Den trækker så fint helt til toppen at jeg skal have et par tænder mindre på baghjulet. Omdrejningstælleren der er fra en Honda Bros viste 350 omdr for meget og det skulle være "ikke så dårligt". Mekanikeren sagde der var tit mere fejlvisnng. Problemet er nu at den ikke får nok luft, ind under tanken til luftfiltret. Det problem har en fyr i hamburg løst med en anden luftfilterkasse, som desværre koster kassen. Hoveddyserne er originalt 115 og de er nu 138. De skal ned på 132 eller 135. Nålen er i 4 hak og den skal 1/2 hak op, fordi den tændingsklirrede i hak nr 3, ved gasgivning ved lave omdr. Det er selvfølgelig fordi kompressionen er 10,6 : 1 og at jeg kan ikke flytte tændingspunktet.
Nu er der dømt vinterpause og jeg håber, jeg kan holde nallerne fra at skrue så jeg kan komme ud at køre til foråret nu hvor den er "køreklar". MEN Måske sniger jeg mig ud i løbet af de kedelige vinteraftener og skiller et eller andet af, for at se hvorfor det virker så godt.
Brugeravatar
Søren Dahl
Geografisk sted: Kolding

Hej Jensen

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Jensen

Hvis du nogensinde skulle få lyst til at give en tur på racercyklen låner jeg meget meget gerne min egen africaner ud til en lille fællestur.

Lyder rigtig interessant med dine modifikationer. Hvad har den egenteligt at HK - den orginale har jo 61, hvad med din?

Mvh Søren
jensen

Indlæg af jensen »

61 hk ? Det er et af de vanskeligste svar at svare på. Det er det samme som at købe elastik i metermål. når jeg ser på nettet er der opgivet alt fra ca 48 til 57 heste (standard) Som min mekaniker sagde ironisk. "Hvad vil du gerne have at min testbænk viser at din cykel har af heste. Jeg kan justere den til at vise hvad det skal være." 8-)
En tuner i østrig måler en standard AT til 50 hk på baghjulet. En tysk tuner skriver at med få modifikationer har den 53-57 hk på baghjulet. En anden at den har 60, men de fleste taler om heste på koblingen, andre om heste på krumtappen. Jeg talte med en tysker der havde betalt 18000kr for en tuning og hans havde 63 på baghjulet, men den havde 840cc og en hel masse andet. Hans tuner skriver på nettet at den har 70 hk. I usa får de 80 hk???? ud af en opboret 650.???? I cycle bladet, har man målt 32 hk på en 650 standard Hawk og i et andet blad 57hk. Det meste er bullshit. En testbænk viser et tal og nabomekanikerens viser et andet. Derfor vil jeg ikke sige hvad min yder fordi, det man skal gøre er at trække sin egen hen til testbænken og få den målt hvorefter man kan lave de ændringer man ønsker.
Derefter måler man igen og ser om der er sket noget.
Mine NM som jeg nævner er målt på baghjulet.
Brugeravatar
Søren Dahl
Geografisk sted: Kolding

Hej Jensen

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Jensen.

Ja, HK målinger kan godt være lidt subjektive har jeg også læst. Min har 56 HK på baghjulet som standard. I virkeligheden drejer det sig vel også om at have et træk man er tilfreds med i forhold til det man skal bruge. Jeg skal bruge min til transport til og fra arbejdet, off road touring, off road søndagsture samt alm landevejsture med ligesindede, så jeg behøber ikke mere end det jeg har.

Mvh Søren
jensen

Indlæg af jensen »

Kan ikke holde fingerne fra projektet så mine ekstra topstykker har "Peter Ovesen motorcykler" i Bogense fået. Han svejser topstykkerne op og monterer nogle større ventilsæder, der passer til Suzuki VX 800 ø30 mm indsugningsventiler. Han prøver også at finde et par større udstødningsventil. Jeg får så de rå topstykker tilbage og laver portene og forbrændingskammeret færdigt. Planen er så at cylinderne skal have en ny foring så jeg kan bruge Suzuki VX 800 stempler ø83.

Så jeg kunne godt bruge et par cylindre, hvis nogle har dem liggende.

Alt sammen "Just for FUN".
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej Jensen..

Hvordan går det egentlig med din tuning af 750 motoren?? Er der fremskridt??

Tom
Besvar