650'er med højkompressions-stempler

Spørgsmål eller tips.
jensen

Indlæg af jensen »

Jo der sker lidt. Et par cylindre fra en 04 kunne jeg stadig godt bruge.
Har på e-bay, købt et par cylindre og topstykker fra en 07, til at lege lidt med. Toppene er ved at blive svejset. Suzuki stemplerne er kommet hjem fra USA (meget billigere end i et Euro land) De er meget fine og 20g lettere end Hondas. Samme sted fik jeg også Suzuki ventilerne fra så det er OK. Det bliver et stort arbejde at skifte foringer og der skal også fjernes materiale fra toppen af cylindrene. I Tyskland er der Mende og Thiele der tuner ATer og GW kan også gøre det, men det er dyrt. Så jeg må låne en drejebænk og fræser og prøve selv.
Gæst

Indlæg af Gæst »

Lyder som noget af et projekt..

Jeg har overvejet lidt af smide et par stempler fra JE Pistons i en RD03 650 motor. er dette noget du har erfaring med??
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Jensen

Indlæg af Søren Dahl »

Vend endelig tilbage når det lykkedes dig - lyder som et fedt projekt - og noget man skal have en del forstand på inden man begynder. Hvor meget kommer den til at yde, vil du tro?

Mvh Søren
jensen

Indlæg af jensen »

At montere et par JE stempler skulle ikke være det store problem. Hvor mange heste???? ja det har jeg prøvet at svare på , på forrige side.
Lad os se det i øjnene: Honda hævder at deres Paris Dakar NXR 780, 4 ventiler, fra sidst i 80erne havde fra 65 hk. Fra deres senere 820ccm fik de 75 hk. Dengang skulle en motor holde fra den startede i Paris og 10-12000km senere var i Dakar. Samtidigt skulle den også kunne vinde. Nu om dage skifter de motorer og alt andet og "de fine" prof kører bliver transporteret til nærmest by, hvor de sover på hotel (nogle gange) Rend mig i r.... Respekt for amatørerne. Så kom det på plads.
En tuning på ca +70 heste (på kobling, på den bænk hvor den før er testet.) Så kan den også have et fint drejningsmoment og holde mange kilometer. Det må være målet.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Jensen

Indlæg af Søren Dahl »

Lyder ok, men dine AT HK.

Med hensyn til Dakar - har fabrikskørerne givetvis nogle ret gode fordele - i hvert fald med hensyn til komfort - men så er det nu heller ikke meget sjovere at være fakbrikskører - de kører som regel væsenteligt hurtigere end mange af amatørkørerne, og udsætter sig for langt størrer farer på den konto, men derfor er vi to nu slet ikke uenige - de ægte Dakar helte er i mine øjne privat kørerne - f.eks. PG. Lundmark som kørte for år tilbage og P.A. Ulvarseter fra Norge - som jo også har opnået fantastiske resultater (4. plads) - han er også en lidt speciel privat kører - han kører for at vinde eller placere sig først i rækken, mange (læs: de fleste) kører blot for mål at gennemfører - og alene det at gennemfører Dakar på MC er heroisik i sig selv hvis du spørger mig.

Mvh Søren
jensen

Indlæg af jensen »

Hvordan gik det så med min tuning. I sidste uge fik jeg endelig taget mig sammen til at få målt effekt på min AT efter at have lavet ganske få ændringer sidste vinter. Det store tuningsprojekt har jeg udskudt til vinter fordi der skal jo også køres. Jeg har nu nået mit mål og mere til. Jeg har jo set at de tyske og en østrigsk tuner kan få 18-20 hk mere på baghjulet på en 780 eller 840 ccm motor. Min AT havde +20hk over standatd effekt og det er en 760 motor, så det er jeg meget tilfreds med. Den kører også supert.
Ændringerne var; En omslebet knast. Ø 82 mm Wiseco eller lign, stempler. 1mm større indsugningsventiler. Ændret luftfilter og udstødning.
Alt det gav kun ca +8hk da den var samlet. Derfor skildte jeg den af igen og tilpassede alle delene så de "kunne spille" sammen og pludselig var der 12 hk mere. Man kan altså ikke bare købe en masse gode musikere til at komme og spille hvis de´ikke kan spille sammen. Det er der "hemmeligheden" ligger.
Jeg er på en effekt som andre siger man ikke skal over, hvis man vil bevare en "fornuftig" holdbarhed. Hvad det så er, får jeg at se. :shock:
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Ja, du har fuldstændigt ret..... det spændende er holdbarheden.

Hold os endelig opdateret :-D
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
jensen

Er din AT træt/nem tuning

Indlæg af jensen »

Er din AT træt?. Jeg har netop købt et par JE stempler til en Honda Hawk. Boring ø82. De passer uden ændringer i en AT 750 (742) Det er altså bare et spørgsmål om at bore og hone. På denne måde får man 760cc
Derudover kan man sende sin knast til omslibning, så man får det sidste med. Nem og relativ billig tuning, der kan mærkes.
Besvar