Benzinfilter på Africa Twin

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af Veset »

En Africa Twin har 2 benzinfiltre? Der er jo det under benzinhanen, men er der så også et inde i tanken?

Har lidt mystiske problemer med mc'en, hvor jeg nogle gange kan køre 15-20km, og så er det ligesom om at den løber tør for benzin, den vil ikke tage gassen.
Så venter man 3-5 min med slukket motoren, hvorefter man kan starte den igen med choker, og køre videre som om intet var hændt...

Har prøvet at skifte benzinfilter under benzinhanen, og kunne så køre ca 266km uden problemer.

Skiftede benzinpumpen ud sidste år, da den døde, med en ny original pumpe.
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af Bønne »

Der er jo muligheden med udluftningshullet i tankdækslet, hvis det er stoppet dannes der undertryk i tanken når benzinstanden falder. Prøv, når den ikke vil tage gassen, at linde tankdækslet og se om det hjælper. Hvis det gør, skal hullet i dækslet renses.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af Veset »

Nu har jeg prøvet det beskrevne, da det skete igen i dag, under 1 km hjemmefra efter start af mc, og det hjalp ikke :-(
Det sjove er jo at efter det sker og jeg får mc'en igang igen, kan jeg jo bare køre som om intet var hændt, kørte efterfølgende ca 40km uden problemer. Dermed kan jeg ikke forestille mig at det er vakuum i tanken der er problemet.

Måske er det benzinpumpen der fejler engang imellem?
Nu hvor jeg fik problemet mærkede jeg efter bag på pumpen om den i det hele taget kørte, og det gjorde den, men den føltes meget varm, og holdt man fingrene længe nok på det sorte plastik, brændte man fingrene.
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
egoland

Re: Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af egoland »

Ikke at jeg tror det er det, men et nemt billigt løsningsforsøg kunne være at prøve at dræne tank og svømmerhuse for vand. Så er det da prøvet, og det koster ikke.
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af Veset »

Nu har jeg renoveret og påsat et relæ på den gamle benzinpumpe, som beskrevet her: http://home.swipnet.se/africatwin/Bensinpumpen.htm
Den nye pumpe er pillet af, og den modificerede udgave sat på, så får vi at se om det er det der er problemet, hvilket jeg tror det er.
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af Veset »

Nå men indtil videre har jeg kørt ca 400km uden problemer med den modificerede benzinpumpe :-D
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
PAVJ

Re: Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af PAVJ »

Veset skrev: Skiftede benzinpumpen ud sidste år, da den døde, med en ny original pumpe.

Hej.
Jeg forstår ikke rigtigt ..... skulle den nye orginale pumpe allerede være stået af?


M.v.h.

Poul
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af Veset »

Der er desværre noget der tyder på det, når jeg engang får skilt den ad kan jeg jo se om det er således.
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
TEriksen

Re: Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af TEriksen »

Hej
Det fremgår af diverse og især tyske tests af brugte Afrikanere at bla. benzinpumpen er svag (og sædet hårdt).
Det måtte jeg så selv sande her i aftes hvor jeg var i gang med at overhale på motorvejen da kværnen døde totalt :evil: . Ind til siden og tænke på diverse HARK indlæg. Det måtte være benzintilførslen og så var der noget med at vente lidt og prøve at starte igen. Den kunne starte men der var ikke nok liv i den til at jeg kunne komme væk fra motorvejen. Det blev mørkt og gode råd var dyre. Nå men mens jeg så sad der og grublede blev jeg enig med mig selv om at det måtte være benzinpumpen så jeg måtte trække 230 kg godt en halv km for at komme op på en samkørselspakeringsplads hvor der også var lys :ok: . Pumpen pumpede ikke benzin så jeg fik koblet benzinslangerne uden om pumpen og vups - så var der liv i dyret og jeg kunne komme hjem :mrgreen: . Det blev en kort aftentur men nu er en ny mikuni pumpe så bestilt ved African Queens, så må vi bare håbe den kommer hjem inden shelterturen om lidt.
/Thomas
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af Veset »

thomaseriksen skrev:Det blev en kort aftentur men nu er en ny mikuni pumpe så bestilt ved African Queens, så må vi bare håbe den kommer hjem inden shelterturen om lidt.
/Thomas
Behold endelig den gamle pumpe, da den jo kan renoveres, det koster ikke ret meget. Så har du jo den som reserve, hvis mikunipumpen også går i itu (den har i øvrigt et blandet rygte hos svenske AT kørere).
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
TEriksen

Re: Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af TEriksen »

Så fik jeg mod forventning min nye mikuni pumpe fra AQ leveret ganske hurtigt og den blev så monteret i aftes.
Kører nu med både vacuum benzinpumpe og Scott oiler (kræver vacuum) og for at være sikker på et stabilt vacuum til benzinpumpen villle jeg have 2 seperate tilslutninger, hvilket er muligt da der findes et vacuum udtag ved begge kaburatorer/topstykker.
Har taget AT'eren på arbejde i dag og det funker bare :-D
/Thomas
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af Bønne »

Linket til den svenske side om reparation af benzinpumpen og montering af relæ fungerer ikke mere.

Men ved higen og søgen på nettet, samt stor tålmodighed lykkedes det mig at finde siden igen, nu hedder den: http://www.africatwin.ru/africafiles/ma ... elpump.pdf
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Benzinfilter på Africa Twin

Indlæg af Veset »

Den svenske side virker igen.
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Besvar