.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Christian Denmark

.

Indlæg af Christian Denmark »

.
Senest rettet af Christian Denmark 03. okt 2012, 20:15, rettet i alt 1 gang.
tingtilsalg

Re: Langtids opbevaring

Indlæg af tingtilsalg »

WD40 overalt hvor der er aluminium er ikke nogen dårlig løsning :-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Langtids opbevaring

Indlæg af Nikolajsen »

Du skal have sat en inteligent lader på batteriet. (eller købe et nyt ved opstart)
Og så vil jeg mene at det er en god ide, at tømme tanken helt, og lade den stå åben så evt. kondens kan komme ud. (Hmmm, eller måske fylden den helt op, og komme noget karburator sprit i). Det vigtigste er at den ikke ruster indvendigt, og at der ikke er vand i bunden, når den skal startes.
Og så ville jeg tage tændrørne ud, og give den lidt olie ned oven på stemplerne, og så lade den køre lidt med starteren, så olien bliver fordelt, og i med tændrørne igen.
Ved opstart skal du så også påregne at lave bremser, da stemplerne med stor sandsynlighed sidder fast efter så lang tids stilstand.

Det er det der lige "falde mig ind" :-)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Langtids opbevaring

Indlæg af Tinning »

må mand have lov at spøger hvorfor den skal stå stille så længe

mvh tinning
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Langtids opbevaring

Indlæg af Nejmann »

Der skal nok også fyldes luft på dækkene nu og da ...
tingtilsalg

Re: Langtids opbevaring

Indlæg af tingtilsalg »

Hvis den skal stå i 3 år, så er det faktisk nok bedst at få løftet dækkene fra jorden, eller få en til at flytte lidt på cyklen af og til. Ellers vil dækkene risikere at få et skævt punkt.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Langtids opbevaring

Indlæg af Nikolajsen »

Nå ja, og så skal der ny olie på motoren, som så kortvarigt skal startes, så den nye olie kommer rundt i systemet.
Den gamle olie kan nemlig skade tætninger, og så er der også altid lidt vand i den gamle olie.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Langtids opbevaring

Indlæg af Bønne »

Tillad mig lige at opsummere (og tilføje):

Skift motorolien, tørn motoren til olietryklampen slukker.

Skru tændrørene ud og kom lidt olie ned i cylindrene, tørn motoren et par gange for at fordele olien, dette kan gøres ved at
sætte den i gear og trække baghjulet rundt (ved at køre på selvstarteren risikerer man at olien kommer meget hurtigt ud
igen, med et royalistisk svineri til følge :!: ).

Når nu karburatorerne er tomme, kan de ligeså godt blive fyldt med WD40, så de ikke irrer indvendig.

Enten: fyld tanken helt med benzin, eller: tag tanken af, tøm den helt, hæld ½ l. olie i den og vend den til olien er kommet
ud i alle kroge, monter den igen. Da den skal stå så længe, er det sidste nok at foretrække, da benzinen ved så lang tids
stilstand vil blive ødelagt, og ikke vil kunne bruges til sin tid.

Sprøjt alle forkromede/eloxerede/aluminiumdele med WD40.

Klods cyklen op så ingen af hjulene rører jorden, dette aflaster både dækkene og affjedringen.

Smør kæden.

Giv låsene låseolie.

Er det et sealed batteri: monter en "intelligent" lader der automatisk vedligeholder batterispændingen.

Er det et "gammeldags" syrebatteri: afmonter det, lad det 100% op og efterfyld med destilleret vand (må kun lades med
10% af kapaciteten, f.eks. 1,2 Amp. på et 12 Amp/h batteri). Når det er helt opladet, stilles det i dybfryseren, der kan
det opbevares i meget lang tid uden ydeligere vedligeholdelse.

Dæk cyklen med en MC-garage el.lign.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Langtids opbevaring

Indlæg af Nikolajsen »

Bønne skrev:Da den skal stå så længe, er det sidste nok at foretrække, da benzinen ved så lang tids
stilstand vil blive ødelagt, og ikke vil kunne bruges til sin tid.
Ja, det er nok det smarteste. Og Ja, bensin bliver dårligt med tiden.
Jeg tror dog at en TA med dobbelttænding, og som bestemt ikke er en højtydende motor :roll: og hvor Honda oven i købet skriver at den "kan køre på meget dårlig kvalitet bensin" , ikke vil have problemer med at starte på 3 år gammel bensin.
Min gamle DKW, som kun kører en meget kort tur hver sommer, har i hvert fald ingen problemer med bensin der (kun :lol:) er 3 år gammel.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar