Side 1 af 1

.

: 01. nov 2010, 00:04
af Christian Denmark
.

Re: Langtids opbevaring

: 01. nov 2010, 15:08
af tingtilsalg
WD40 overalt hvor der er aluminium er ikke nogen dårlig løsning :-)

Re: Langtids opbevaring

: 01. nov 2010, 16:39
af Nikolajsen
Du skal have sat en inteligent lader på batteriet. (eller købe et nyt ved opstart)
Og så vil jeg mene at det er en god ide, at tømme tanken helt, og lade den stå åben så evt. kondens kan komme ud. (Hmmm, eller måske fylden den helt op, og komme noget karburator sprit i). Det vigtigste er at den ikke ruster indvendigt, og at der ikke er vand i bunden, når den skal startes.
Og så ville jeg tage tændrørne ud, og give den lidt olie ned oven på stemplerne, og så lade den køre lidt med starteren, så olien bliver fordelt, og i med tændrørne igen.
Ved opstart skal du så også påregne at lave bremser, da stemplerne med stor sandsynlighed sidder fast efter så lang tids stilstand.

Det er det der lige "falde mig ind" :-)

Re: Langtids opbevaring

: 01. nov 2010, 17:21
af Tinning
må mand have lov at spøger hvorfor den skal stå stille så længe

mvh tinning

Re: Langtids opbevaring

: 01. nov 2010, 17:50
af Nejmann
Der skal nok også fyldes luft på dækkene nu og da ...

Re: Langtids opbevaring

: 01. nov 2010, 18:11
af tingtilsalg
Hvis den skal stå i 3 år, så er det faktisk nok bedst at få løftet dækkene fra jorden, eller få en til at flytte lidt på cyklen af og til. Ellers vil dækkene risikere at få et skævt punkt.

Re: Langtids opbevaring

: 01. nov 2010, 19:39
af Nikolajsen
Nå ja, og så skal der ny olie på motoren, som så kortvarigt skal startes, så den nye olie kommer rundt i systemet.
Den gamle olie kan nemlig skade tætninger, og så er der også altid lidt vand i den gamle olie.

Re: Langtids opbevaring

: 01. nov 2010, 21:22
af Bønne
Tillad mig lige at opsummere (og tilføje):

Skift motorolien, tørn motoren til olietryklampen slukker.

Skru tændrørene ud og kom lidt olie ned i cylindrene, tørn motoren et par gange for at fordele olien, dette kan gøres ved at
sætte den i gear og trække baghjulet rundt (ved at køre på selvstarteren risikerer man at olien kommer meget hurtigt ud
igen, med et royalistisk svineri til følge :!: ).

Når nu karburatorerne er tomme, kan de ligeså godt blive fyldt med WD40, så de ikke irrer indvendig.

Enten: fyld tanken helt med benzin, eller: tag tanken af, tøm den helt, hæld ½ l. olie i den og vend den til olien er kommet
ud i alle kroge, monter den igen. Da den skal stå så længe, er det sidste nok at foretrække, da benzinen ved så lang tids
stilstand vil blive ødelagt, og ikke vil kunne bruges til sin tid.

Sprøjt alle forkromede/eloxerede/aluminiumdele med WD40.

Klods cyklen op så ingen af hjulene rører jorden, dette aflaster både dækkene og affjedringen.

Smør kæden.

Giv låsene låseolie.

Er det et sealed batteri: monter en "intelligent" lader der automatisk vedligeholder batterispændingen.

Er det et "gammeldags" syrebatteri: afmonter det, lad det 100% op og efterfyld med destilleret vand (må kun lades med
10% af kapaciteten, f.eks. 1,2 Amp. på et 12 Amp/h batteri). Når det er helt opladet, stilles det i dybfryseren, der kan
det opbevares i meget lang tid uden ydeligere vedligeholdelse.

Dæk cyklen med en MC-garage el.lign.

Re: Langtids opbevaring

: 01. nov 2010, 21:47
af Nikolajsen
Bønne skrev:Da den skal stå så længe, er det sidste nok at foretrække, da benzinen ved så lang tids
stilstand vil blive ødelagt, og ikke vil kunne bruges til sin tid.
Ja, det er nok det smarteste. Og Ja, bensin bliver dårligt med tiden.
Jeg tror dog at en TA med dobbelttænding, og som bestemt ikke er en højtydende motor :roll: og hvor Honda oven i købet skriver at den "kan køre på meget dårlig kvalitet bensin" , ikke vil have problemer med at starte på 3 år gammel bensin.
Min gamle DKW, som kun kører en meget kort tur hver sommer, har i hvert fald ingen problemer med bensin der (kun :lol:) er 3 år gammel.