Vinteropbevaring???

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Rasser

Vinteropbevaring???

Indlæg af Rasser »

Hej

Så er min første sæson med TA'en (og som motorcyklist) ved at være til ende :-( Derfor skal jeg nu have stillet motorcyklen væk for vinteren, men har desværre kun en carport.

Hvad kan jeg med fordel gøre ved min MC for at den kommer så godt/uskadt igennem vinteren som muligt?? ALLE gode råd er velkomne også de mest indlysende, da jeg er ret "ny i faget" ;-)

Mvh RAS
Rotax 655

Re: Vinteropbevaring???

Indlæg af Rotax 655 »

forslag: byt din tre personers sofa i stuen ud med Transalpen - der skal jo snart pyntes op til jul annyway. Og som alternativ til en sheltertur kan du så sidde i carporten og nyde en afkølet pilsner i sofaen en gang i mellem, ren win/win :beer:
- Mener fruen at TAen ikke er stueren, kan du jo sprøjet cyklen ind i f.eks WD 40 et par gange i vinteres løb. Husk kæden, og smide en presenning over. ;-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Vinteropbevaring???

Indlæg af Bønne »

Hej Rasser

Hvis du kigger i tråden "Langtidsopbevaring" der også findes her under "Teknik", står der en del tiltag og

råd som du med fordel også kan benytte dig af, og så kan du sagtens have den stående i carporten med

en MC-garage og en god lås på.

Når den skal stå udendørs behøver du ikke vaske den først, det kan være svært at få den ordentlig

tør på denne tid af året, og det vand der bliver siddende i krogene vil så bare være en kilde til rust og ir.

Så er det bedre bare at sprøjte den godt med WD40, så er skidtet også lettere at vaske af til foråret :-D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
egoland

Re: Vinteropbevaring???

Indlæg af egoland »

Sidste vinter stod min i carporten. Den er godt nok dækket på på tre sider, og så havde den et af de der billige plastic-dækner over, men den tog ikke nogen skade - tror jeg nok!
Men ellers: Fyld tanken op, sæt en lader på, der er beregnet til det, eller start den engang om ugen. Så kommer olien rundt i systemet, og den bliver ladet. Før i tiden skulle man skifte olie, idet den nemt nemt dannede syre, men det skulle ikke længere være nødvendigt med moderne olie. Og sæt den på centralstøtteben, så den ikke danner flade pletter på dækket, der bumper.
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Vinteropbevaring???

Indlæg af Nejmann »

egoland skrev:sæt en lader på, der er beregnet til det, eller start den engang om ugen. Så kommer olien rundt i systemet, og den bliver ladet.
Jeg er ikke sikker på, at det er en god idé at starte den hver uge. For det første så slider koldstarter, for det andet dannes der vanddamp når man brænder benzin af, og hvis ikke maskinen bliver rigtig gennemvarm hver gang, så ender man bare med at have lavet en masse kondensvand inde i motor og udstødning. For det tredje burde batteriet kunne holde spænding nok i 4-6 uger hvis det opbevares koldt (og ikke skal trække alarm og en masse andet elektronik).
En lille vedligeholdelseslader slider ikke på motorcyklen og koster ikke alverden - hvad enten man regner i kroner eller euro.

mvh Kåre
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Vinteropbevaring???

Indlæg af yaknudsen »

Jeg starter min hver 14. dag. Men det er mest for at få vinteren til at gå og for at holde abstinenserne nede. Men Nejmann har fuldstændig ret i det han siger.

Har forøvrigt investeret i en CTEK XS800 lader, for selv om maskinen bliver kørt godt varm bliver batteriet tilsyneladende ikke ladet 100% op, og det forringer holdbarheden væsentligt. Det bliver jeg nødt til at indrømme (trods tidligere påstande om det modsatte). Man bliver heldigvis aldrig for gammel til at lære af sine fejltagelser. :oops:
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Rasser

Re: Vinteropbevaring???

Indlæg af Rasser »

Tusind tak for alle de gode råd :-D

Det med olien havde jeg godt nok hørt fra en kammerat, så jeg tror at jeg lader den nuværende olie blive vinteren over og så skifter olie/filter til foråret.

Jeg har heldigvis osse tre sider på carporten så mon ikke det bliver en gang olie, MC-garage og så en impulslader til batteriet.

egoland: mener du virkelig det med de flade pletter på dækkene?
yaknudsen: tror ikke lige at jeg starter den en gang om ugen, men jeg kan godt følge det med abstinenserne ;-)

RAS
Besvar