Erfaring med kæder
- Søren Dahl
- Indlæg: 1713
- Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
- Geografisk sted: Kolding
Erfaring med kæder
Hej Alle
Hvor langt kører I på et kædekit?
Jeg kører normalt omkring 15K på et kædekit. Jeg bruger selv scott oiler. HUSK til jer som kører med scott oiler - glem det dyre scott olie (ca. 150,- for en halv liter) brug i stedet Texaco Clingtex 125 (husk det SKAL være 125, da olien skal være tynd), Clingtex 125 kan fåes i Jem & Fix i 4 liters dunke til 89,- - altså en besparelse på 137,- pr liter!!!!
MVH Søren
Hvor langt kører I på et kædekit?
Jeg kører normalt omkring 15K på et kædekit. Jeg bruger selv scott oiler. HUSK til jer som kører med scott oiler - glem det dyre scott olie (ca. 150,- for en halv liter) brug i stedet Texaco Clingtex 125 (husk det SKAL være 125, da olien skal være tynd), Clingtex 125 kan fåes i Jem & Fix i 4 liters dunke til 89,- - altså en besparelse på 137,- pr liter!!!!
MVH Søren
- Søren Dahl
- Indlæg: 1713
- Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
- Geografisk sted: Kolding
Ture
Hej Iver
Det var godt nok langt - tror faktisk også jeg kan køre væsentelig længerer på mit kædekit, men tror også at den væsenteligtse årsag til at jeg har skiftet oftere, er at jeg har klargjort cyklen til større ture. Jeg har vurderet at jeg ikke vil stå et eller andet åndsvagt sted i Norge eller Skotland med et smadret kædekit. Er egenteligt temmelig sikker på, at jeg sagtens han kunne køre meget længere på kittene!
MHV Søren
Det var godt nok langt - tror faktisk også jeg kan køre væsentelig længerer på mit kædekit, men tror også at den væsenteligtse årsag til at jeg har skiftet oftere, er at jeg har klargjort cyklen til større ture. Jeg har vurderet at jeg ikke vil stå et eller andet åndsvagt sted i Norge eller Skotland med et smadret kædekit. Er egenteligt temmelig sikker på, at jeg sagtens han kunne køre meget længere på kittene!
MHV Søren
Hej Søren.
Ja det er langt for en kæde, egentligt synes jeg selv at det er en smule uforsvarligt at køre så langt på en kæde, for der er jo en risiko for at lortet sprænger, det er jeg ikke sikker på at man slipper så godt fra! Jeg burde have skiftet længe før men idioti og dovenskab i skøn forening, har altså gjort at jeg ikke fik skiftet før
Men hvornår mon man skal skifte? altså hvis man går efter at svaret skal være et hvis antal km, for der er jo ingen tvivl om at man kan mærke på kæden hvornår man skal skifte den! Det kan man se i instruktions bogen tror jeg det er!
Mvh Iver
Ja det er langt for en kæde, egentligt synes jeg selv at det er en smule uforsvarligt at køre så langt på en kæde, for der er jo en risiko for at lortet sprænger, det er jeg ikke sikker på at man slipper så godt fra! Jeg burde have skiftet længe før men idioti og dovenskab i skøn forening, har altså gjort at jeg ikke fik skiftet før

Men hvornår mon man skal skifte? altså hvis man går efter at svaret skal være et hvis antal km, for der er jo ingen tvivl om at man kan mærke på kæden hvornår man skal skifte den! Det kan man se i instruktions bogen tror jeg det er!
Mvh Iver
- Søren Dahl
- Indlæg: 1713
- Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
- Geografisk sted: Kolding
Kædeskift
Der er mange faktorere som afgør hvornår kæden er slidt op. Jeg kørte en overgang meget off road på min første TransAlp, og jeg kan huske at kæden forholdsvis hurtig blev slidt op (10K) - hvorimod bruger man cyklen til at pendle eller touring er slidet knap så stort - Når der først er drev i cyklen og man ikke accelerer vildt og voldsomt mange gange, som når man kører off road, så holder den også længere. Det faktum at kæden også bliver fyldt med sand/jord når man kører off road, skaber jo også væsenteligt mere slid.
I øvrigt, Iver med hensyn til super slidte kædekit, så kig lige ind under Album der vil du kunne se et billede jeg lige har tage af mit første fortandhjul til min gamle GSX 250 ES jeg havde fra jeg var 18-20 år - jeg havde ikke så meget kendskab til sliddele og om hvornår tingene var ved at være slidt op. Men da cyklen begyndte at være ualmindelig svær at bakke med og sige nogle grimme hakkelyde fra kæden, blev jeg enig med mig selv om, at jeg måske skulle prøve sætte mig lidt ind problemet.
På billedet kan I se hvad der skabte de grimme lyde. Tænderne vender også helt fremad, så de greb fast i kæden når jeg skubbede cyklen baglæns.
MVH Søren
I øvrigt, Iver med hensyn til super slidte kædekit, så kig lige ind under Album der vil du kunne se et billede jeg lige har tage af mit første fortandhjul til min gamle GSX 250 ES jeg havde fra jeg var 18-20 år - jeg havde ikke så meget kendskab til sliddele og om hvornår tingene var ved at være slidt op. Men da cyklen begyndte at være ualmindelig svær at bakke med og sige nogle grimme hakkelyde fra kæden, blev jeg enig med mig selv om, at jeg måske skulle prøve sætte mig lidt ind problemet.
På billedet kan I se hvad der skabte de grimme lyde. Tænderne vender også helt fremad, så de greb fast i kæden når jeg skubbede cyklen baglæns.
MVH Søren
Skift af kædekit
Så vil jeg også lige på banen og fortælle lidt om mine Transalp kæde
erfaringer.
Jeg skiftede kædekittet på "Albert" i går. Og det var virkelig nødvendigt.
Kæden var efterhånden blevet så lang, at der næsten ikke var mere plads
i de aflange huller i bagsvingeren til justere yderligere.
Albert er en 2006 XL650V6 Transalp som jeg købte fra ny, og først for alvor
tog i brug i Marts i det herrens år 2006.
Kæden holdt til 16.000 km, og burde nok have været skiftet for nogle
tusinde kilometer siden.
Sliddet eskalerede meget voldsomt de sidste kilometer, og dødsstødet fik
kæden på en langtur til Østrig (inklusive noget alpekørsel).
På langturen var jeg ikke så flink til at smøre kæde, så jeg er givetvis selv
skyld i at kæden ikke holdt så længe som den ellers kunne have gjort.
Det nye kædekit består af en 118 leds kæde og de to tandhjul. Kittet er købt
som postordre hos Louis i tyskland (varenummer 10041846), og består af en
DID X-ring kæde som ser væsentlig kraftigere ud end den originale.
Så måske holder den længere. (Hvis jeg sørger for at smøre den).
NB: I Haynes manualen står der at kæden til XL650'eren er en 110 leds
kæde. Det er noget vrøvl.
Kæden er "endeløs", og jeg måtte derfor afmontere bagsvingeren for at få
den gamle kæde af, og den nye på. Det lyder måske som en voldsom
operation, men er faktisk enkelt nok. Der er ikke behov for specialværktøj,
og det kan sagtens gøres "ene mand". Faktisk er det mest "bøvlede" at få
baghjulet på plads fordi bremsekaliber, afstandsstykker og baghjulsaksel
næsten kræver at man har fire arme når det hele skal på plads på en gang.
Udover baghjulet skal man (bortset dæksler, kædeskærm og andre
småting) kun have to bolte afmonteret for at tage bagsvingeren af. Den
meget lange bolt som går gennem både stel, bagsvinger og motor, og så
den som fastgør fjeder/støddæmper til bagsvingeren.
Operationen kræver en centralstøttefod (eller en støtteanordning der kan
løfte baghjulet fra underlaget på samme måde). Der er ingen grund til at
bekymre sig om at fjederen retter sig så meget ud, at man ikke kan få det
hele på plads igen, for fjederarrangementet havner helt automatisk i sin
yderposition når man hæver maskinen så baghjulet svæver frit.
Det tog mig 3 timer (og jeg er endda computernørd med pikhud på
fingrene), og en del af den tid gik ovenikøbet med at rengøre, pudse og
smøre de dele man normalt har svært ved at komme til, og snakke med
min hyggelige nabo.
Og jeg smed kun en enkelt skrue væk. SUK!!! Så nu hænger det venstre
sideskjold (det med låsen til sædet) kun i to skruer. Så lad lige være med
at gøre den slags ude på græsplænen lige som jeg gjorde.
erfaringer.
Jeg skiftede kædekittet på "Albert" i går. Og det var virkelig nødvendigt.
Kæden var efterhånden blevet så lang, at der næsten ikke var mere plads
i de aflange huller i bagsvingeren til justere yderligere.
Albert er en 2006 XL650V6 Transalp som jeg købte fra ny, og først for alvor
tog i brug i Marts i det herrens år 2006.
Kæden holdt til 16.000 km, og burde nok have været skiftet for nogle
tusinde kilometer siden.
Sliddet eskalerede meget voldsomt de sidste kilometer, og dødsstødet fik
kæden på en langtur til Østrig (inklusive noget alpekørsel).
På langturen var jeg ikke så flink til at smøre kæde, så jeg er givetvis selv
skyld i at kæden ikke holdt så længe som den ellers kunne have gjort.
Det nye kædekit består af en 118 leds kæde og de to tandhjul. Kittet er købt
som postordre hos Louis i tyskland (varenummer 10041846), og består af en
DID X-ring kæde som ser væsentlig kraftigere ud end den originale.
Så måske holder den længere. (Hvis jeg sørger for at smøre den).
NB: I Haynes manualen står der at kæden til XL650'eren er en 110 leds
kæde. Det er noget vrøvl.
Kæden er "endeløs", og jeg måtte derfor afmontere bagsvingeren for at få
den gamle kæde af, og den nye på. Det lyder måske som en voldsom
operation, men er faktisk enkelt nok. Der er ikke behov for specialværktøj,
og det kan sagtens gøres "ene mand". Faktisk er det mest "bøvlede" at få
baghjulet på plads fordi bremsekaliber, afstandsstykker og baghjulsaksel
næsten kræver at man har fire arme når det hele skal på plads på en gang.
Udover baghjulet skal man (bortset dæksler, kædeskærm og andre
småting) kun have to bolte afmonteret for at tage bagsvingeren af. Den
meget lange bolt som går gennem både stel, bagsvinger og motor, og så
den som fastgør fjeder/støddæmper til bagsvingeren.
Operationen kræver en centralstøttefod (eller en støtteanordning der kan
løfte baghjulet fra underlaget på samme måde). Der er ingen grund til at
bekymre sig om at fjederen retter sig så meget ud, at man ikke kan få det
hele på plads igen, for fjederarrangementet havner helt automatisk i sin
yderposition når man hæver maskinen så baghjulet svæver frit.
Det tog mig 3 timer (og jeg er endda computernørd med pikhud på
fingrene), og en del af den tid gik ovenikøbet med at rengøre, pudse og
smøre de dele man normalt har svært ved at komme til, og snakke med
min hyggelige nabo.
Og jeg smed kun en enkelt skrue væk. SUK!!! Så nu hænger det venstre
sideskjold (det med låsen til sædet) kun i to skruer. Så lad lige være med
at gøre den slags ude på græsplænen lige som jeg gjorde.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
- Søren Dahl
- Indlæg: 1713
- Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
- Geografisk sted: Kolding
Stramning.
Jeg må se mig enig med din erfaring. Jeg kørte også rigtig mange KM på mine kædekit på Alpen - og jeg strammede aldrig kæde.
Min twin derimod strammer jeg op til de anbefaldede 4 cm, og her på det sidste strammer jeg kæde ustandsligt, tror virkelig det slider meget når man strammer kæden op til det anbefaldede - min erfaring fortæller mig dog så også, at det er mere behageligt at køre på cyklen når kæden er strammet korrekt op - cyklen "reagere" mere spontant end med slap kæde. Mit nuværende kædekit har kørt 18250 km - skal også snart skiftes.
Mvh Søren
Min twin derimod strammer jeg op til de anbefaldede 4 cm, og her på det sidste strammer jeg kæde ustandsligt, tror virkelig det slider meget når man strammer kæden op til det anbefaldede - min erfaring fortæller mig dog så også, at det er mere behageligt at køre på cyklen når kæden er strammet korrekt op - cyklen "reagere" mere spontant end med slap kæde. Mit nuværende kædekit har kørt 18250 km - skal også snart skiftes.
Mvh Søren
Hej.
Efter lige godt 4 år med TA-en har den rundet 46.630 km. og det var tiltrængt med et nyt kædekit - i høj grad. Den havde 16.400 på klokken, da jeg købte den, og der var lige skiftet kæde og tandhjul.
Altså - det kædekit holdt ca 30.000 km., og blev i begyndelsen smut ofte med kædesavsolie og en pensel. På ferieture dagligt efter ca. 3-400 km. kørsel, da det var tydeligt at mærke en svag "snurren" i fodhvilerne, når lidt smørelse var tiltrængt. For et par år siden monterede jeg en Loobmann kædesmører - det er modellen med en lille oliebeholder, som man ved at trykke lidt på, sender olien gennem en tynd slange til begge sider af bagtandhjulet. Billigt og nemt !
Kæden har jeg i al den tid kun strammet op to gange, så der var masser af plads til yderligere opstramning i bagsvingeren. MEN - det snød mig så også, for da jeg inden ferien for en 14-dages tid siden lige ville tjekke cyklen og for første gang også rengøre kæde og tandhjul, som også har fået en pæn del grusveje, viste det sig, at både bagerste men især forreste tandhjul var temmelig slidte.
For sent at skaffe nyt inden ferien, så der løb et par tusinde km. mere på. De sidste hurtigt på motorvej ( nødtvungent) fra Vejle og hjem med en kæde, der var helt tør efter kraftig regn og en tom (?) oliebeholder til smøringen. Der kom deciderede mislyde fra cyklen, da jeg kom af motorvejen og igen kunne høre noget , og jeg håbede bare, at de kom fra kæden. Nåede lige til den lokale forhandler inden lukketid, hvor et nyt RK-kit til kr. 1298,- lå og ventede. Det blev monteret med det samme ,og i aftes blev det indviet på en dejlig lang aftentur.
DET VAR SOM AT FÅR EN HELT NY CYKEL!!!
Det føles, som om der er 5 - 10 HK mer på baghjulet og den ruller bare helt anderledes støjsvagt.
Nu er det så, man sidder her og efterrationaliserer:
Der gik jo lidt sport i at se, hvor længe kædekittet kunne holde, og jeg troede faktisk at der var mange km. i det endnu, da kæden nærmest ikke havde strukket sig. Men det var altså tandhjulene, som var det svageste led (!). PÅ det forreste (som jeg aldrig havde kikket indt til før) var tænderne ret pænt bøjede og afstanden mellem dem så stor, at kæden gnavede på godsfortykkelsen i midten - det var det, der skurede sidst på turen.
Morale (for mig): ENTEN: Kør 30.000 km. på et kædesæt, hvoraf de sidste 10.000 km. kunne have været meget mere behageligere ELLER kør 15.000 - 20.000 km. og hav en cykel, som er behageligere og meget meret oplagt, og betal ca. 450. kr. mere om året.
Jeg vil fremover vælge den sidste løsning og hvem ved - måske kører den lidt længere på literen
PS: I øvrigt meget enig i, at kæden hellere må være for slap end for stram. Alt for mange cykler kører rundt med for stramme kæder, og det er desværre ofte på de cykler, som serviceres på værksteder. Prøv engang at kigge efter det.
PPS: Det blev en ordentlig kædesmøre
, men den sidste feridag skal jo omsættes. God ferie til dem som har endnu eller har til gode.
TA-hilsen Torben
Efter lige godt 4 år med TA-en har den rundet 46.630 km. og det var tiltrængt med et nyt kædekit - i høj grad. Den havde 16.400 på klokken, da jeg købte den, og der var lige skiftet kæde og tandhjul.
Altså - det kædekit holdt ca 30.000 km., og blev i begyndelsen smut ofte med kædesavsolie og en pensel. På ferieture dagligt efter ca. 3-400 km. kørsel, da det var tydeligt at mærke en svag "snurren" i fodhvilerne, når lidt smørelse var tiltrængt. For et par år siden monterede jeg en Loobmann kædesmører - det er modellen med en lille oliebeholder, som man ved at trykke lidt på, sender olien gennem en tynd slange til begge sider af bagtandhjulet. Billigt og nemt !
Kæden har jeg i al den tid kun strammet op to gange, så der var masser af plads til yderligere opstramning i bagsvingeren. MEN - det snød mig så også, for da jeg inden ferien for en 14-dages tid siden lige ville tjekke cyklen og for første gang også rengøre kæde og tandhjul, som også har fået en pæn del grusveje, viste det sig, at både bagerste men især forreste tandhjul var temmelig slidte.
For sent at skaffe nyt inden ferien, så der løb et par tusinde km. mere på. De sidste hurtigt på motorvej ( nødtvungent) fra Vejle og hjem med en kæde, der var helt tør efter kraftig regn og en tom (?) oliebeholder til smøringen. Der kom deciderede mislyde fra cyklen, da jeg kom af motorvejen og igen kunne høre noget , og jeg håbede bare, at de kom fra kæden. Nåede lige til den lokale forhandler inden lukketid, hvor et nyt RK-kit til kr. 1298,- lå og ventede. Det blev monteret med det samme ,og i aftes blev det indviet på en dejlig lang aftentur.
DET VAR SOM AT FÅR EN HELT NY CYKEL!!!
Det føles, som om der er 5 - 10 HK mer på baghjulet og den ruller bare helt anderledes støjsvagt.
Nu er det så, man sidder her og efterrationaliserer:
Der gik jo lidt sport i at se, hvor længe kædekittet kunne holde, og jeg troede faktisk at der var mange km. i det endnu, da kæden nærmest ikke havde strukket sig. Men det var altså tandhjulene, som var det svageste led (!). PÅ det forreste (som jeg aldrig havde kikket indt til før) var tænderne ret pænt bøjede og afstanden mellem dem så stor, at kæden gnavede på godsfortykkelsen i midten - det var det, der skurede sidst på turen.
Morale (for mig): ENTEN: Kør 30.000 km. på et kædesæt, hvoraf de sidste 10.000 km. kunne have været meget mere behageligere ELLER kør 15.000 - 20.000 km. og hav en cykel, som er behageligere og meget meret oplagt, og betal ca. 450. kr. mere om året.
Jeg vil fremover vælge den sidste løsning og hvem ved - måske kører den lidt længere på literen

PS: I øvrigt meget enig i, at kæden hellere må være for slap end for stram. Alt for mange cykler kører rundt med for stramme kæder, og det er desværre ofte på de cykler, som serviceres på værksteder. Prøv engang at kigge efter det.
PPS: Det blev en ordentlig kædesmøre

TA-hilsen Torben
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt: