Hej.
Efter lige godt 4 år med TA-en har den rundet 46.630 km. og det var tiltrængt med et nyt kædekit - i høj grad. Den havde 16.400 på klokken, da jeg købte den, og der var lige skiftet kæde og tandhjul.
Altså - det kædekit holdt ca 30.000 km., og blev i begyndelsen smut ofte med kædesavsolie og en pensel. På ferieture dagligt efter ca. 3-400 km. kørsel, da det var tydeligt at mærke en svag "snurren" i fodhvilerne, når lidt smørelse var tiltrængt. For et par år siden monterede jeg en Loobmann kædesmører - det er modellen med en lille oliebeholder, som man ved at trykke lidt på, sender olien gennem en tynd slange til begge sider af bagtandhjulet. Billigt og nemt !
Kæden har jeg i al den tid kun strammet op to gange, så der var masser af plads til yderligere opstramning i bagsvingeren. MEN - det snød mig så også, for da jeg inden ferien for en 14-dages tid siden lige ville tjekke cyklen og for første gang også rengøre kæde og tandhjul, som også har fået en pæn del grusveje, viste det sig, at både bagerste men især forreste tandhjul var temmelig slidte.
For sent at skaffe nyt inden ferien, så der løb et par tusinde km. mere på. De sidste hurtigt på motorvej ( nødtvungent) fra Vejle og hjem med en kæde, der var helt tør efter kraftig regn og en tom (?) oliebeholder til smøringen. Der kom deciderede mislyde fra cyklen, da jeg kom af motorvejen og igen kunne høre noget , og jeg håbede bare, at de kom fra kæden. Nåede lige til den lokale forhandler inden lukketid, hvor et nyt RK-kit til kr. 1298,- lå og ventede. Det blev monteret med det samme ,og i aftes blev det indviet på en dejlig lang aftentur.
DET VAR SOM AT FÅR EN HELT NY CYKEL!!!
Det føles, som om der er 5 - 10 HK mer på baghjulet og den ruller bare helt anderledes støjsvagt.
Nu er det så, man sidder her og efterrationaliserer:
Der gik jo lidt sport i at se, hvor længe kædekittet kunne holde, og jeg troede faktisk at der var mange km. i det endnu, da kæden nærmest ikke havde strukket sig. Men det var altså tandhjulene, som var det svageste led (!). PÅ det forreste (som jeg aldrig havde kikket indt til før) var tænderne ret pænt bøjede og afstanden mellem dem så stor, at kæden gnavede på godsfortykkelsen i midten - det var det, der skurede sidst på turen.
Morale (for mig): ENTEN: Kør 30.000 km. på et kædesæt, hvoraf de sidste 10.000 km. kunne have været meget mere behageligere ELLER kør 15.000 - 20.000 km. og hav en cykel, som er behageligere og meget meret oplagt, og betal ca. 450. kr. mere om året.
Jeg vil fremover vælge den sidste løsning og hvem ved - måske kører den lidt længere på literen
PS: I øvrigt meget enig i, at kæden hellere må være for slap end for stram. Alt for mange cykler kører rundt med for stramme kæder, og det er desværre ofte på de cykler, som serviceres på værksteder. Prøv engang at kigge efter det.
PPS: Det blev en ordentlig kædesmøre

, men den sidste feridag skal jo omsættes. God ferie til dem som har endnu eller har til gode.
TA-hilsen Torben