Skulle man have købt en Honda alligevel?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
tingtilsalg

Skulle man have købt en Honda alligevel?

Indlæg af tingtilsalg »

Hej hej

Jeg har i den seneste tid døjet lidt med at Yamahaen ikke har villet starte. Og det har så endt med at den nu er totalt dødt.

Har snakket med nogle XT660R kloge mennesker, og en MC mekaniker. Jeg blev gjort opmærksom på at jeg skulle prøve at pille tændrørshætten af kablet og så kontrollere hvor lang gnist der ville springe mellem kobber og motorblok. Den var ca 2-3mm og nærmest orange. Jeg blev oplyst at den skulle være helt blå og ikke under 5mm lang. Jeg prøvede så at rode lidt med kablet og forbindelsen til selve tændspolen og fik det egentlig til at virke. Troede jo så lykken var gjort, og jeg kørte da også 1 uges tid.

Men så begyndte skidtet igen at drille, og jeg skal nu have rodet med det igen. Jeg har målet på diverse komponenter som der er forslået i værkstedshåndbogen. Alt er i skønneste orden, på nær tændrørskablet. Så nu bliver kabel og tændrørshætte udskiftet, og så må vi se hvad der sker.

Nå, ville egentlig bare fortælle at kan skidtet ikke starte er det måske værd at undersøge tændspole :-)
Dette problem har jeg dog aldrig været ude for på Transalpen, 2 tændrør pr cylinder er trods alt også en rar ting :-)
egoland

Re: Skulle man have købt en Honda alligevel?

Indlæg af egoland »

Så ka' du lære det!!! Men OK, den kan være svær at finde, den fejl. Sloges med en buskryder, der havde det svært med at starte en overgang: Det viste sig at være noget så simpelt som en dårlig tændrørshætte, der bare skulle have et klem med en fladtang! Men fejl i tændspoler er ofte periodiske, og opstår specielt når de bliver varme, efterhånden som modstanden under brug stiger i dem. Men det er ikke altid, det kører efter det system. Den eneste sikre måde at finde ud af det på, er at skaffe en anden, og så prøve med den i stedet. Forsvinder problemet, og er det ikke kommet tilbage efter en uge/fjorten dage, er fejlen fundet - men det ved du vel godt i forvejen :lol: ;-)
Rotax 655

Re: Skulle man have købt en Honda alligevel?

Indlæg af Rotax 655 »

Hej Tom
Jeg har i overskud: Tændspole, kabler, tændrørshætte, ja faktisk alt elektronik samt en motor m. kaburator fra en Rotax 650 ccm motor, og alt er afprøvet og virker. Sig endelig til hvis du vil låne noget til fejlfinding.
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Re: Skulle man have købt en Honda alligevel?

Indlæg af Torben Vester »

JA!!
tingtilsalg

Re: Skulle man have købt en Honda alligevel?

Indlæg af tingtilsalg »

Leif,
Pænt af dig. Indtil videre prøver jeg med de ting jeg har. Tændspolen virker fint. Men skal da nok give besked.

Torben,
Jeg må indrømme, ikke siden jeg kørte Transalp for mange år siden har jeg befundet mig så godt på en cykel som jeg gør på min nuværende XT660R :-)
At der så står Yamaha på den må jeg lære at leve med :-)
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Re: Skulle man have købt en Honda alligevel?

Indlæg af Torben Vester »

Helt fint, at du er glad for din Yamaha - men et saadan spoergsmaal paa et Honda furum, skal/vil da give lidt "dum respons" - og da ingen andre kom ind, maatte jeg lige til tasterne.
For mig handler det ogsaa om at finde den MC, som passer til personen og behovet - er ikke selv maerke fanatiker. Der staar 3 MC'er i garagen her i Kina og der staar kun Honda paa den ene.
Held og lykke med fejlfindingen - der er sikkert nogle derude, som har proevet noget lignende med saadan noget Yamaha skrammel..... ;-)
tingtilsalg

Re: Skulle man have købt en Honda alligevel?

Indlæg af tingtilsalg »

hehe, du er smart hva Torben :-D

Der er jo også en grund til netop den overskrift hehe, har sgu aldrig haft lignende problemer med Transalpen.

Men det er da lidt pudsigt, for har altid svoret at jeg aldrig nogensinde skulle eje en Yamaha. Kunne gå med til Suzuki, måske endda kawasaki eller noget tysk endda. Men yamaha, det er jo sådan en allemands-MC på lige fod med en VW Golf :-D
tingtilsalg

Re: Skulle man have købt en Honda alligevel?

Indlæg af tingtilsalg »

så virker skidtet igen.
Skiftede tændrørskabel og tændrørshætte, bare for en sikkerheds skyld. Ialt 60,- at betale. Dejligt :-)
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Re: Skulle man have købt en Honda alligevel?

Indlæg af Torben Vester »

Godt at du er koerende igen.
Det havde jo nok kostet det dobbelte, hvis det havde vaeret en "rigtig" motorcykel..... :roll:
tingtilsalg

Re: Skulle man have købt en Honda alligevel?

Indlæg af tingtilsalg »

Ja føj da. Har sgu ikke råd til sådan en luksuscykel :-)
Besvar