Ventiler.
Re: Ventiler.
Nej
Der er 2 Ind og 1 Ud ventiler pr. Cylinder
Og justeringen er: +/- 0,02 mm.
I: 0,15 mm.
U: 0,20 mm.
Der er 2 Ind og 1 Ud ventiler pr. Cylinder
Og justeringen er: +/- 0,02 mm.
I: 0,15 mm.
U: 0,20 mm.
Re: Ventiler.
Hej Lykkedal.
Tak for svaret. Er det mon for at spare plads at man "nøjes" med en udstødningsventil ?
Mvh
Poul
Tak for svaret. Er det mon for at spare plads at man "nøjes" med en udstødningsventil ?
Mvh
Poul
Re: Ventiler.
Så vidt jeg husker, er det næppe pladsen. Men nok nærmere at der ikke er nødvendigt. Af en 600/650/750ccm motor er den jo ret svag. Så Honda har nok vurderet at det ikke var nødvendigt med mere end en. Men som så meget andet er der jo en masse kompromisser der skal laves.
Re: Ventiler.
Mine lommefilosofiske overvejelser siger, at den varme udstødningsgas er under tryk, derfor bedre kan "nå ud" af én ventil. Og med tre ventiler i steder for fire er der plads til, at de alle bliver en smule større.PAVJ skrev:Er det mon for at spare plads at man "nøjes" med en udstødningsventil?
På SuperTenere'en - afrikanerens fætter fra Yamaha - er der fem ventiler i hver cylinder: Tre til indsugning og to til udstødning. Med fem ventiler kan man udnytte mere af pladsen i toppen af cylinderen, og det er måske medvirkende til, at Yamahen har knap ti hestekræfter mere med samme slagvolumen?
mvh Kåre
Re: Ventiler.
Ud ventilen er også større end de to Ind ventiler.
Ventiljustering: Motoren skal være HELT kold.
Ventiljustering: Motoren skal være HELT kold.
Re: Ventiler.
grunden til at man bruger flere ventiler er at man på den måde kan gøre hvert enkelt ventil mindre
og derved for man en højere lufthastighed med et bedre flow
og derved bedre fyldning /fordeling af bens luft blanding end ved en ventil med større diameter
dette har størst effekt ved de lave omdr.
i vores tilfælde har man så valgt kun at ha en udst. vent dette kan så ligge i hvordan man får den største styrke i topstykke
eller fremstillings pris osv udst. vent er så bare større i forhold til hvis der havde været 2
mvh Torben
og derved for man en højere lufthastighed med et bedre flow
og derved bedre fyldning /fordeling af bens luft blanding end ved en ventil med større diameter
dette har størst effekt ved de lave omdr.
i vores tilfælde har man så valgt kun at ha en udst. vent dette kan så ligge i hvordan man får den største styrke i topstykke
eller fremstillings pris osv udst. vent er så bare større i forhold til hvis der havde været 2
mvh Torben