olieskift i forgaffel

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

olieskift i forgaffel

Indlæg af kjelde »

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde ud af hvor meget olie der skal i forgaflen på min varadero SD02 årg. 2005.
Jeg kan ikke finde det i instruktionsbogen.
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af kjelde »

tak, men det er ikke lige min model, men måske jeg kan prøve at søge lidt mere på den hjemmeside
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
tingtilsalg

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af tingtilsalg »

Du kunne undersøge om der overhovedet er nogen forskel på forgaflerne, de forskellige modeller imellem.
Hvis der ikke er det, så er det jo bare at gå ud fra ovenstående link.
Rotax 655

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af Rotax 655 »

Hej Lars
SD01 Specifications

Fluid level 114 (4.5)
Fluid capacity 529 +- 2,5 cm3

Fork spring
Service limit:
Fork spring: 420.2 mm


Som du jo ved er der mange der anvender andre typer olie og mængder da det har meget stor betydning for den samlede handling af motorcyklen. Peter Rahbek der tidligere skrev i DBA har en meget stor viden om dette, læs evt. hans artikler hvis du har lyst til at eksperimenterer.

PS Den nævnte mængde i Toms link er helt galt - det må være for en 125 cm3 model :-D
Senest rettet af Rotax 655 01. mar 2011, 16:06, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af kjelde »

Jo men der er nemlig forskel på de forskellige modeller. Og ja det er udmærket at eksperimentere, men udgangspunktet skal være rigtigt.
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
tingtilsalg

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af tingtilsalg »

Leif har helt ret.

Mig der ikke så ordentligt efter :)
der står endda i linket at det er et 125cc forum :-)
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af kjelde »

har fundet det nu. Jeg var ikke klar over at indmaden i gaffelbenene ikke er ens på en SD02. Så der skal være 538 ccm i højre og 511 ccm i venstre.
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
tingtilsalg

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af tingtilsalg »

Det lyder underligt, men hvis de kloge siger det, så må det være rigtigt :-)

I øvrigt, så er oliemængden også kun vejledende.
Kan kan ændre på forgaflens opførsel ved at hælde mere eller mindre olie i, og ændre på viskositeten.
Hvordan det hele hænger sammen kan man læse mere om på nettet mange steder :-)

EDIT:
Kjelde, hvor har du læst at der skal være forskellig oliemængde i hvert gaffelben?

Jeg sidder her med en 2003 Honda Varadero værkstedshåndbog, den fortæller at der skal være 531 ml olie i hvert ben. Via google har jeg fundet ud af at fra 2003 frem til og med i hvertfald årgang 2006 er der ikke sket ændringer i Varaderoen. så jeg vil vove den påstand at der skal 531 ml olie i hvert af dine gaffelben.
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af kjelde »

jeg har fået det at vide på det tyske varadero-forum. Og der altså forskel på venstre og højre. Nu har jeg i mellemtiden også fået det skilt ad og der er forskel. Jeg har også læst på hjemmesiden at det er ændret fra 2004 og frem.
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af kjelde »

her er et billede af henholdsvis højre og venstre side. Der er altså forskel, og derfor skal der heller ikke samme mængde olie til i venstre og højre side.
Vedhæftede filer
forgaffel fjedre.JPG
forgaffel fjedre.JPG (49.13 KiB) Vist 19006 gange
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
tingtilsalg

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af tingtilsalg »

Så meget for research hehe :-)

Men det var godt du fandt ud af det. Jeg brugte ellers det meste af en halv time på at finde frem til noget. Troede så jeg havde svaret, men det havde jeg så alligevel ikke :-)
Rotax 655

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af Rotax 655 »

Jeg ville nu forholde mig til at vædskestanden er opgivet til 114 mm målt som beskrevt i servicemannualen - den skal da vel være ens i begge rør - om der så skal en sjat :-D mere eller mindre i den ene dæmper er vel ikke så vigtig.
En kanon god ide at skifte dæmperolien ( og bremsevædske) mindst hvert anden år :ok: :beer:
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af kjelde »

ja sådan er det nogle gange , men tak for hjælpen alligevel.
Og til Rotax: Nej det skal ikke være ens i begge sider da indmaden ikke er ens i de to gaffelben på en RD02 med ABS efter 2003.(se billedet i mit forrige indlæg) Af hvilken grund kan jeg ikke regne ud eller finde noget om.
De specifikationer du nævner her er til den gamle model

SD01 Specifications

Fluid level 114 (4.5)
Fluid capacity 529 +- 2,5 cm3


Ja det er vigtigt at skifte olien i gaffelbenene med jævne mellemrum, og selfølgelig også bremsevædske og ikke at forglemme kølervædske
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Rotax 655

Re: olieskift i forgaffel

Indlæg af Rotax 655 »

Hej Lars

Emnet er uddebatteret - jeg mente blot at oliestanden i gaffelbenene målt fra benets øverste kant og ned til olien måtte være ens i begge: feks. 114 mm (som SD01 modellen) eller et andet mål for din SD02. Når du nu har fyldt de forskellige mængder olie i så prøv at mål om ikke jeg har ret :-D
Besvar