Synkronisering af karburatorer.

Spørgsmål eller tips.
Besvar
PAVJ

Synkronisering af karburatorer.

Indlæg af PAVJ »

Hej.
Er her nogen som selv synkroniserer karburatorerne, i så fald har i anskaffet jer ure, eller er det til at låne sig frem, eller er der andre løsningen uden at investere i dette udstyr?

Mvh
Poul
tingtilsalg

Re: Synkronisering af karburatorer.

Indlæg af tingtilsalg »

Hejsa,
Jeg har en vakuum måle-fætter du sagtens kan låne. Den ligger ude hos Peter AT.

kan ikke lige huske hvad du kører på, men det kan godt være lidt tricky at justere end RD07 hvis du ikke har en vinkelskruetrækker :-)
PAVJ

Re: Synkronisering af karburatorer.

Indlæg af PAVJ »

Okay - jeg har netop en RD07 - måske jeg lige skulle nærstudere Haynes for special krævet værktøj.

Mvh
Poul
Torben

Re: Synkronisering af karburatorer.

Indlæg af Torben »

Hej Poul.

Da jeg skulle synkronisere mine karburatorer på TA-en, forsøgte jeg med nogle standard vacuummetere, som kan købes ved Tante Louise, Hein Gericke m.fl., men jeg syntes de var for ustabile og dermed unøjagtige. Jeg søgte så på nettet og fandt en beskrivelse af en ganske simpel konstruktion:

Et tyndt langt (ca. 1,5 m.) brædt til at fastgøre og ophænge et stort langstrakt U af tyndt klar plastic-slange på, som foroven ender i to lange ender, som kan nå hen til dine karburatorer. Ca. halvdelen af U-et fylder du med en gearolie (det tager nok en nat for at løbe rigtigt ned), og VOILA... du har et meget præcist vacuummeter.

Lavteknologi der virker - kan det blive bedre?

TA-hilsen
Torben K
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Synkronisering af karburatorer.

Indlæg af Nejmann »

Torben skrev:Et tyndt langt (ca. 1,5 m.) brædt til at fastgøre og ophænge et stort langstrakt U af tyndt klar plastic-slange på, som foroven ender i to lange ender, som kan nå hen til dine karburatorer. Ca. halvdelen af U-et fylder du med en gearolie (det tager nok en nat for at løbe rigtigt ned), og VOILA... du har et meget præcist vacuummeter.
Jeg har også lavet og brugt sådan et hjemmebygget instrument. Jeg tror nu jeg brugte en smule motorolie eller gaffelolie – hvad der nu var på hylden. Fremgangsmåden er så, at man forbinder hver ende af plastikslangen til hver sin indsugningsstuds og justerer synkroniseringen. Olien vil stå og "hoppe" lidt i slangen i takt med stempelslagene, men så længe olien ikke "vandrer", så er der samme sug i begge indsugninger og synkroniseringen er OK.

mvh Kåre

PS. Plastikslange kan ikke tåle nærkontakt med varme forrør ;-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Synkronisering af karburatorer.

Indlæg af Bønne »

Hej Poul

Der ramte du min dårlige samvittighed :lol:

Jeg har et sæt ure der er meget lig dem her:

http://www.mandp.co.uk/productinfo.aspx ... url=Davida,

de er med fire ure, og af et fabrikat der hedder Boehm. Jeg har haft dem en del år og brugt dem på både to- og fire-

cylindrede motorer, og jeg synes egentlig de fungerer tilfredsstillende. Der er en skrue på tilgangen på hver ur til at dæmpe

suget med så nålene ikke svinger.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar