CDI boks - vil ikke tage gassen

Spørgsmål eller tips.
LauridsT

CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af LauridsT »

Hej Allesammen

Jeg har et problem med min TA´er fra 88. Den vil ikke tage gassen i 4 og 5 gear - den sætter ud. Har snakket med Søren Dahl, og han mener det er noget med en elektrisk enhed under sædet ? Er der nogen der har nogen erfaring med dette? eller evt. har en af disse enheder som man kunne prøve at skifte til for at se om det løser problemet?
Har haft skilt kaburatorerne ad - membranerne er hele og fine. Svømmere og nåle kører som de skal.

Min omdrejningstæller har et par gange svigtet, men er kommet igen under kørsel - har læst at den er koblet sammen med den ene boks, er der ikke stor snadsynlighed for at det er den samme boks der giver de her problemer? - er det den venstre? Det kan passe meget godt med at jeg har trykket den venstre med sædet, da den stort set sidder i midten, og jeg er en lidt stor dreng :-D

Har læst mig til på en gammel tråd at man kan skære bunden ud på cdi-holderen. Det løser vel ikke det problem der er nu hvis den er siddet i stykker ( lodningerne inden i boksen er vel defekte nu?) men kan være en idé for at det ikke sker igen ?

HJÆÆÆÆÆÆLP - er ikke så skarp ud i teknikken :-D

Med venlig hilsen

Lauridst
Henrik Hald
Indlæg: 189
Tilmeldt: 11. nov 2004, 22:58
Geografisk sted: Vivild

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af Henrik Hald »

Hej Laurids, hvis det kun er i 4 og 5 gear du har problemet er det ikke cdi boksen, så ville du have problemet uanset hvilket gear du kører i.
Det er rigtigt at omdrejningstælleren får signal fra den ene boks, du skriver at omdrejningstællerenhar svigtet et par gange, havde du motorproblemet samtidig med at omdrejningstælleren svigtede..??

Mvh Henrik..
LauridsT

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af LauridsT »

Hej Henrik

Nej jeg havde jeg ikke andre problemer samtidigt med omdrejningstælleren. Det kan godt være at den har en enkelt eller to udsættere op gennem de første gear, men det bliver først rigtigt tydeligt i 4 og 5 når jeg giver den gas - det er som om at når jeg "belaster" den eller giver mere gas en bare sådan til at holde farten, så begynder det. Men hvis det er et kabel eller en hætte, burde det så ikke komme helt fra start?

Mvh. Lauridst
Tidligere_medlem_1

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Hej LauridsT

Jeg købte disse 2 stk. og en holder, så de ligger ned. Pengene skulle godt nok bankoverføres og det var lidt bøvlet,
så det fik jeg min bank til at ordne. Der gik kun nogle få dage så havde jeg dem. 253,50 EUR gav jeg.

Motorbike-Shop.de

Billede

Jeg har også prøvet det. Omdr.tæller-svigt gav ikke nødvendigvis tændingssvigt samtidig.

Det er den venstre der er til omdr. tæller, og hvis den driller er CDI'en i udu.

Er du sikker på at dine 4 tændrør er i orden?
Henrik Hald
Indlæg: 189
Tilmeldt: 11. nov 2004, 22:58
Geografisk sted: Vivild

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af Henrik Hald »

Hej igen, synes ikke umiddelbart at det lyder som om det er cdi boksene der er problemet, har selv haft cdi problemer på min 650 AT, når den ene cdi boks er ved at dø mister man fuldstændig tænding på den ene cylinder i perioder, men det er uanset omdrejningstal og belastning..
Tidligere_medlem_1

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Enig med Hald.
LauridsT

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af LauridsT »

Hmm hvad kan det så være ??? Er man evt. så heldig at en eller anden har en cdi boks der virker - så man evt. kunne prøve at bytte rundt og se om det løser problemet ??

Har haft alle 4 tændrør ude i dag, da vi rensede kaburatorerne. Så ja ed er også ok - gnister fint og ser fine ud.

Eller er der nogen med mere teknisk indsigt end mig der har et andet bud ?

Mvh. Lauridst
LauridsT

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af LauridsT »

Hej igen

Har lige snakket med en mc mekaniker. Han mener at det er en tændspole. Så nu er der bestilt 2 nye. Løser dette ikke problemet vil han se på den for mig :-D

Mvh. Lauridst
LauridsT

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af LauridsT »

Jeg har brug for et klogt hoved :-)

Jeg har haft det hele skilt ad. Jeg har dog ikke fået nye tændspoler endnu, men min nabo siger at enten virker de eller også virker de ikke ?? er dette korrekt?
Jeg har fundet ud af at jeg også kan fremprovokere det fra 3 gear ved 2500 omdr. Den sætter ud og kommer så delvis igen i ryk.

Er der en der har forstand på det og bor i nærheden - kunne evt. komme forbi.

Ville meget gerne være klar til den 9. april.

Mvh Laurids
tingtilsalg

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af tingtilsalg »

Tændspolerne kan du ret let måle på med et multimeter.
Du skal blot vide hvordan du måler viklingerne og hvilken modstand du skal måle.
LauridsT

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af LauridsT »

Hej Tingtilsalg

Ja jeg har et multimeter, og kan også finde begge stik på tændspolerne. Men hvad skal jeg måle af modstand? Kan en tændspole ikke også være defekt ved sejtræk, da den belastes mere der?

Mvh. Laurids
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af Bønne »

Hej LauridsT

Jeg tror ikke på den med tændspolerne, og CDI-boksen tvivler jeg, af samme årsag som ½, også på.

Jeg tror mere fejlen kunne ligge i benzintilførslen, du skriver at problemet kommer når du belaster den, samt i
4 og 5 gear, altså i de situationer hvor der er brug for mere benzin.

I benzinhanen sidder et filter (og måske også et på benzinslangen), og hvis det/de er delvis stoppet, vil benzinen
rende for langsomt til karburatorerne, og dermed være længere om at fylde svømmerhusene. Når du så giver gas,
og beder om mere benzin, kan den ikke nå at holde niveauet i svømmerhusene, den får for lidt benzin, og sætter ud.

En anden mulighed er at svømmerne simpelthen står for lavt, så vil den heller ikke kunne levere nok benzin ved
belastning. Svømmerhøjden på din model er 7 mm, målt fra karburatorhusets anlægsflade til svømmerhuset og
til toppen af svømmeren, med svømmeren hvilende, ikke trykket, mod nåleventilen. Hvis det er en
messingsvømmer, hvilket jeg vil tro din er, justeres højden ved forsigtigt at bukke den lille flap der ligger
mod nåleventilen. En plastiksvømmer kan ikke justeres, kun udskiftes.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
LauridsT

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af LauridsT »

Hej Bønne

Du kunne godt have ret. Det er plastic svømmere - må lige tjekke afstanden. Har prøvet at slå over på reserve tank - det hjælper ikke - kører den igennem det samme filter i tanken?

Mvh Laurids
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af yaknudsen »

Tilgiv mig hvis jeg spørger dumt. Men har du checket tændrørene?

For mange mange år havde jeg et nogenlunde tilsvarende problem på min Honda CB350. Det viste sig at være rust mellem tændspolen og stel (hvor tændspolen var boltet fast på stellet). Det gav reduceret strøm gennem tændspolens primærvinding, og dermed dårlig gnist især når motoren blev belastet. Om det ser ligesådan ud på din maskine ved jeg ikke, men det er måske en mulighed.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
LauridsT

Re: CDI boks - vil ikke tage gassen

Indlæg af LauridsT »

Hej Yaknudsen

Det kan ikke være det - skiftede alle 4 tændrør i går, men et udemærket bud.

Mvh. Laurids

NB. Har lige erfaret at denne der vakkumdims i benzinhanen ikke lukker - betyder det noget?

Kan man skifte det filter der sidder i tanken / hanen ?
Besvar