Blinklysproblemer

Spørgsmål eller tips.
Besvar
kite72

Blinklysproblemer

Indlæg af kite72 »

Så har jeg lige været igang med at pimpe afrikaneren lidt op med nogle LED blinklys...
Det gik ikke helt som jeg havde håbet :roll:
Først virkede det men blinkede meget hurtigt, efter nogle forsøg blinkede alle 4 på en gang som et katastrofeblink.
Og til sidst holdt det helt op med at virke :shock: :-x

Er der nogen der har bud på om relæet er dødt eller hvad der er sket ??? det der strøm er ikke min stærke side..



Og er der nogen der ved hvor man kan købe møtrikker med gummi (som holder kåbeglasset) til en fornuftig pris

mvh Peter
Rotax 655

Re: Blinklysproblemer

Indlæg af Rotax 655 »

Hej Peter

Normalt virker et bimetals bliklys relæ kun når det bliver belastet med en modstand som der er i en alm. pære- LED blinklys sælges derfor ofte sammen med en regulator/modstand.

Biltema har et sæt m. 8 skruer/møtrikker til montering af vindskærm o.l. til 50 kr.
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Blinklysproblemer

Indlæg af Nejmann »

kite72 skrev:Først virkede det men blinkede meget hurtigt, efter nogle forsøg blinkede alle 4 på en gang som et katastrofeblink.
Og til sidst holdt det helt op med at virke :shock: :-x
Hvad var det for nogen "forsøg"? :-)
Som skrevet, så virker LED-lys ikke med gammeldags blinker-relæ, så du skal enten have nogen passende modstande eller et nyt, elektronisk blinker-relæ. Jeg vil mene at det sidste er den mest elegante løsning - ikke mindst når det gamle relæ muligvis er brændt af ;-)
Jeg ved at man kan købe et elektroniske blinker-relæ hos Louis.de, men du kan sikkert også finde et hos en biltilbehørs eller -reservedelsforhandler eller hos din MC-mekaniker.
mvh Kåre
kite72

Re: Blinklysproblemer

Indlæg af kite72 »

Tak for svar :-)

@ Nejmann,forsøgene var bare tænd og sluk for blinklyset..

Et LED blinkrelæ er bestilt. Koster 89 kr ved PM light

Syntes godt snart Biltema kunne starte en butik i Århusområdet. De ser ud til at have meget godt på hylderne.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Blinklysproblemer

Indlæg af iver »

Nu ved jeg godt at jeg går en smule på kanten af emnet her, men hvordan fungerer et relæ og hvordan skal det forbindes, var ved at skulle sætte nyt horn på en kamerats VFR igår, men vi kunne ikke lige lure det med relæet.

Held og lykke med blinklysene, og helt enig, vi vil have Biltema til Århus :!:

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Blinklysproblemer

Indlæg af Nejmann »

iver skrev:Nu ved jeg godt at jeg går en smule på kanten af emnet her, men hvordan fungerer et relæ og hvordan skal det forbindes
Hej Iver
Der er sikkert et lille diagram på relæet der viser, hvordan det skal forbindes - hvis man altså forstår at læse den slags :-). Med lidt held, så ligner det tegningerne her:
Billede
Ben 85 og 86 er dem der sørger for at "tænde" relæet. Når der er spænding over de ben, så bliver der sluttet forbindelse mellem 87 og 30 (og forbindelsen mellem 30 og 87a blive afbrudt, hvis det er et fem-benet relæ).

Hvis der skal monteres et horn via et relæ, så skal de ledninger, der oprindelig gik til hornet kobles til ben 85 og 86. Polariteten (rækkefølgen af plus og minus) betyder sandsynligvis ikke noget (og hvis den gør, bør det stå på relæet).
Hvis I vil trække strømmen direkte fra batteriet, skal der en ledning fra batteriets plus-pol - via en sikring - til ben 87; en ledning fra ben 30 til hornet (dets positive pol, hvis der er forskel); og en ledning fra hornets anden "pol" til stel eller batteriets minus-pol.

Håber det giver mening.
mvh Kåre
gaffa

Re: Blinklysproblemer

Indlæg af gaffa »

lille indskydelse til kåre,s fine diagram der kan godt være 5 ben på et relæ uden der er hvilespændings forb.
altså så er der 2 forb 87 og ingen 87 a

mvh Torben
cand. elektro
kite72

Re: Blinklysproblemer

Indlæg af kite72 »

Nu har jeg så prøvet 2 forskellige LED blinkrelæer. Det ene virkede ikke en s... bedre end det gamle. Det andet er lidt bedre da det blinker med den rigtige hastighed. men alle 4 blinklys blinker samtidig..Hvis jeg også tilslutter to af de gamle blink (et i hver side) virker det som det skal.

Nogen der har ideer til hvad der kan være galt ?
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Blinklysproblemer

Indlæg af Nejmann »

kite72 skrev:Nogen der har ideer til hvad der kan være galt ?
Ikke lige på stående fod. Har de relæer nogen navne, typenumre eller andet ID? Med lidt held ligger der et par datablade et sted på nettet, som kan give nogen hints...
I øvrigt bor jeg ikke så langt fra Mørke, så det kunne jo være, vi skulle finde på noget med en kop kaffe, et multimeter og lidt fintænkning? :idea:
mvh Kåre
kite72

Re: Blinklysproblemer

Indlæg af kite72 »

Så fik jeg løst problemet. Der skulle både modstande og LED relæ til.

@ Nejmann tak for tilbuddet.
Besvar