Hej Kim
Som de andre skriver skifter man som hovedregel kæde og tandhjul samtidig, jeg har dog på min gamle CB 750´er
kørt tre kæder op på ét sæt originale tandhjul (den sidste holdt dog ikke så længe som den første

).
Fremgangsmåderne de beskriver til undersøgelse af slitage er helt korrekt.
Synes det lyder usandsynligt at din kæde skulle være slidt efter så få km. De originale tandhjul og den originalmonterede
kæde er normalt rimelig stærke, og jeg vil tro det er samme kvalitet på din som på min Varadero.
Den har kørt 33000 km nu med det fra fabrikken monterede kædekit, og kæden har været strammet tre

gange (de to
gange sammen med skift af bagdæk

).
Dette er hvad den er slidt nu:
Og den er stadig indenfor "Ny" mærket
Er du sikker på du har læst slidindikeringsmærket rigtigt
"New" er hvor den vil befinde sig med en ny kæde monteret.
Det grønne felt er indikering af slitage...
og når den når det røde felt er det tid til udskiftning (Replace chain).
Hvad bremsebelægningen angår er det rigtigt som Iver skriver, afstanden fra skiven og ud til bremseklodsens
stålplade = belægningstykkelsen. Men slid på bremserne er et vidt begreb, "normalt" går det ikke så hårdt ud over
bagbremserne, da man typisk bruger forbremsen mest fordi den er den mest effektive.
Men på Varaderoen har jeg fået skiftet klodser bagpå, hvorimod dem foran ikke er nævneværdig slidte endnu.
Det må tilskrives DCBS-systemet der jo som bekendt aktiverer begge bremser samtidig uanset om man bruger
for- eller bagbremse-greb/pedal, og automatisk justerer trykket optimalt mellem for- og bagbremse. Så vidt jeg
husker er der "kun" CBS-system på TranAlpen, men jeg kunne forestille mig at noget af det samme vil gøre sig
gældende på den.