Kædeskift (måske)

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Kim Helbo

Kædeskift (måske)

Indlæg af Kim Helbo »

Hej i forum. Kører på TA XL 700 VA. Kan der gives et KM-tal for kæde skift? Ved baghjulet, lige ved navbolten, sidder et påklistret mærke som indikerer hvornår kæden skal skiftes. Dette fortæller mig at der måske ikke er så lang tid inden der skal skiftes kæde, skal tandhjulet skiftes samtidig? det virker overhovedet ikke slidt, kører med scot-oiler som smører fint, kører ikke i grus og meget få regnvejrs km.
Har lige fået lavet 6000 km service og mekanikeren havde ingen bemærkninger,måske sidder indikatormærket ikke rigtigt. :-?

Endnu et begynder spørgsmål :oops: , Hvor mange km er der i bremsebakkerne, givet de ovennævnte vilkår.
Mvh Kim Helbo.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Kædeskift (måske)

Indlæg af Nikolajsen »

Uha, det er svære spørgsmål, da begge komme an på kørestil.
Men jeg kan svare for min Transalp som nu har rundet 54000 km. Skiverne er ikke skiftet, og de er bestemt heller ikke lige ved at blive det, mindst 54000 km. mere 8-)
Kæden, tja det kommer jo også an på kvaliteten af kæden. den kæde der sidder på min har nu rundet 40000, og den skal "snart" skiftes, nok om 5000-6000 km. Den kæde som sad på originalt, holdt omkring13000 km.
Jeg kender en (yaknudsen) som har en megen til din, den har rundet.....øhe 22000 km (ca.) og kørere stadigvæk med original kæde.

Så jeg tror ikke din kæder er nævneværdigt slidt. Men det kan jo kontrolleres.
Hvis man kan løfte kæden mere end 3-4 mm væk fra tænderne på bagkædehjulet (i flugt med bagsvingeren), er kæden slidt, og man skal begynde at overveje at montere ny. Og ja, kæde og kædehjul skal skiftes samtidig.

Skiverne tror jeg simpelthen ikke på er slidte på nuværende tidspunkt. Medmindre du selvfølgelig kører og bremser hele tiden :lol:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Kædeskift (måske)

Indlæg af iver »

Hej Kim.

Om dit slidmærke sidder rigtigt eller ej kan jeg ikke sige, men hvis ham der har lavet eftersynet har strammet kæden og der er et stykke til mærket endnu, går der også et stykke tid før du skal justere frem til mærket, men tjek sliddet efter den anvisning Nikolajsen har givet. Skal du have skiftet kæden, vil jeg anbefale at skifte hele "kittet" altså begge tandhjul og kæde samtidig, da et slidt tandhjul kan slide en ny kæde hurtigere.

Nu skriver du til sidst om "bremsebakker" hvis du i den forbindelse mener belægningen på dine bremseklodser, så vil du kunne kigge ned langs din bremseskive, og der se hvor meget belægning der er tilbage, bremsebelægningen sidder på en metalplade, så du skal altså se efter hvor meget der "rager" ud over metalpladen.

Lige mit lille besyv:-)

Ps. Hvis du har lyst kan jeg godt kigge ud til dig en dag, og gå det igennem med dig, jeg er tit i Århus!

Mvh iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
PAVJ

Re: Kædeskift (måske)

Indlæg af PAVJ »

Hej Kim.
Behov for kædeskift er næsten umuligt at definere ud fra antal kørte km. Men må alene bero på en vurdering af kæden og tandhjulenes tilstand. Generelt bør der skiftes tandhjul sammen med kæden. Sildte tandhjul vil hurtigt ødelægge en ny kæde. Men med din beskrivelse af de første 6000 km og med scottoiler så tror jeg bestemt ikke det er tid for kædeskift.

Der florerer jo den kendte historie om østrigeren som kørte 250.000 km på sin AT 650 og kun skiftede kæde 2. gange - (han skiftede når de sprang) :evil: men det er nu nok for risikabelt at vente på.

Symptomerne for en slidt kæde er, at kæden hurtigt bliver slappere (strækker sig) efter spænding. Desuden kan der også opstå en række "døde led", dvs. led, der er blevet stive.

Man undersøger nemmest kæden ved at dreje baghjulet manuelt, mens at kædestramningen undersøges løbende, ved at puffe til kæden, mens hjulet drejes. Tandhjulene kan blive slidt ovale, hvorved at kæden i nogle hjulpositioner, vil føles slap og i andre positioner vil føles stram. Prøv også at hive i kæden ved bagtandhjulet.

Billede

Kæden bør ikke give efter og tænderne må ikke blive synlige (som vist på billedet)!
I grelle situationer vil man også kunne opleve, at enkelte led ikke retter sig ordenligt ud, når de forlader tandhjulene.

Se billede herunder for forskellen på slidte og gode tandhjul:
Billede

Billede

M.v.h.
Poul
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Kædeskift (måske)

Indlæg af Bønne »

Hej Kim

Som de andre skriver skifter man som hovedregel kæde og tandhjul samtidig, jeg har dog på min gamle CB 750´er
kørt tre kæder op på ét sæt originale tandhjul (den sidste holdt dog ikke så længe som den første :-D ).

Fremgangsmåderne de beskriver til undersøgelse af slitage er helt korrekt.
Synes det lyder usandsynligt at din kæde skulle være slidt efter så få km. De originale tandhjul og den originalmonterede
kæde er normalt rimelig stærke, og jeg vil tro det er samme kvalitet på din som på min Varadero.

Den har kørt 33000 km nu med det fra fabrikken monterede kædekit, og kæden har været strammet tre :!: gange (de to
gange sammen med skift af bagdæk :-D ).
Dette er hvad den er slidt nu:

Billede

Og den er stadig indenfor "Ny" mærket :-D

Billede

Er du sikker på du har læst slidindikeringsmærket rigtigt :?:

"New" er hvor den vil befinde sig med en ny kæde monteret.

Det grønne felt er indikering af slitage...

og når den når det røde felt er det tid til udskiftning (Replace chain).

Hvad bremsebelægningen angår er det rigtigt som Iver skriver, afstanden fra skiven og ud til bremseklodsens
stålplade = belægningstykkelsen. Men slid på bremserne er et vidt begreb, "normalt" går det ikke så hårdt ud over
bagbremserne, da man typisk bruger forbremsen mest fordi den er den mest effektive.

Men på Varaderoen har jeg fået skiftet klodser bagpå, hvorimod dem foran ikke er nævneværdig slidte endnu.
Det må tilskrives DCBS-systemet der jo som bekendt aktiverer begge bremser samtidig uanset om man bruger
for- eller bagbremse-greb/pedal, og automatisk justerer trykket optimalt mellem for- og bagbremse. Så vidt jeg
husker er der "kun" CBS-system på TranAlpen, men jeg kunne forestille mig at noget af det samme vil gøre sig
gældende på den.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Kim Helbo

Re: Kædeskift (måske)

Indlæg af Kim Helbo »

Hej i forum. Tak for jeres uddybende svar. Jeg tjekker igen efter jeres anvisninger.Til Iver, vil jeg gerne takke ja til tilbudet, jeg kunne også køre til Skanderborg, hvis det passer bedre. Peter AT, har i andre sammenhænge tilbudt sin assistance, men jeg er ikke god til at bede om hjælp, :oops: det er hermed ændret. Mvh Kim Helbo
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Kædeskift (måske)

Indlæg af yaknudsen »

På en TA skal den korrekt opstrammede kæde faktisk være så slap at det virker helt vildt når man sammenligner med mange andre MC'er. Tjek korrekt tilspænding med maskinens brugsanvisning (på en XL700 skal der være 40 mm. +/- 5 mm. frigang).

Hvis man strammer kæde sådan som man "plejer" på mere "almindelige" MC'er så er kæden alt for stram, og det kan tage livet af kæden på rekordtid.

Hvis kæde og tandhjul er uens slidt kan det påvirke kædens levetid ganske voldsomt i negativ retning, så det er typisk en rigtig dårlig forretning kun at skifte kæden.

Kædesmøring er naturligvis meget vigtigt. Typisk får min kæde en omgang kædefedt lige så ofte som der bliver tanket. Udsættes kæden for meget vand, støv eller sand skal den smøres oftere. Er rullerne på kæden skinnende blanke mangler der helt sikkert også kædefedt/olie og så får den lige en ekstra omgang fra spraydåsen.

Min XL700 har nu kørt 25.000, og kæden er kun blevet justeret i forbindelse med dækskift, og mit gæt er at der er et sted mellem 5.000 og 15.000 km. mere i kæden, men det kan pludselig gå meget hurtigt (siger min erfaring).

Jeg vil nok skifte klodser samtidigt med kædeskiftet (altså ved ca. 35.000 km. +/- 5.000 - men det er indtil videre kun et kvalificeret gæt). Skiverne ser super fine ud, de har kun en mikroskopisk anelse "slid-kant" så de holder nok til 2-3 sæt klodser vil jeg tro.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Kædeskift (måske)

Indlæg af Nejmann »

Hej Kim

Man kan også gå lidt "videnskabeligt" til værks, når kædesliddet skal vurderes. Jeg har engang fået en kædeslidsmåler sammen med en D.I.D.-kæde.
DID-kædelineal
DID-kædelineal
IMG_0543.JPG (45.07 KiB) Vist 9809 gange
Den er nem at bruge, men man kan også klare sig med en lineal, hvis den er nogenlunde præcis. I en ny 525-kæde er der 5/8" = 15,875mm mellem nitterne (se evt. illustrationen her). Hvis du kan komme til at stramme kæden op (for eksempel ved at trykke den ned med hånden) og måle over 10 kædeled, så skal der altså være 15,875 centimeter mellem midten af 1. nitte og midten af den 11.

På D.I.D.-måleren står der, at man bør skifte kæden, når den har strukket sig 1% i længden - altså hvis man måler mere end 16,1mm over de 10 kædeled. Er kæden strakt mere end 2% skal den skiftes med det samme. Det er så 16,19mm. Eller formuleret på tysk:
Slidgrænser ifølge DID
Slidgrænser ifølge DID
IMG_0544.JPG (85.89 KiB) Vist 9809 gange
Nu er det jo DID (som lever af at sælge kæder), der skriver om de 1-2%, men jeg synes det lyder meget rimeligt. 2% forlængelse må betyde, at en kæde på 118 led er blevet 3,7 centimeter længere, og det lyder bestemt som "udskiftningsmoden" i mine øre ;-)

mvh Kåre
Kim Helbo

Re: Kædeskift (måske)

Indlæg af Kim Helbo »

Hej i forum. Tak igen for de gode råd. :ok: :-) Mvh Kim Helbo
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Kædeskift (måske)

Indlæg af iver »

Er der nogen der har en værkstedshåndbog til en 700 transalp?

Jeg skal bare bruge bagaksel moment og bremsekaliber momenterne.

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Besvar