Skift af knastkæder

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Morsing

Skift af knastkæder

Indlæg af Morsing »

Hej der

Nogen der ved/har prøvet hvor bøvlet det er at skifte knastkæder på en TA fra 88?
Skal motoren f.eks. ud af stellet? :-?

Bedste hilsner
Morsing
LAN

Re: Skift af knastkæder

Indlæg af LAN »

Morsing fik åbenbart ikke noget svar på dette i sin tid - og nu har jeg så "arvet" den gamle TA fra 1988 med 115.000 km. :-D

Den "tikker" noget - især når den er kold, mens det vikrker knapt så slemt når den er blevet varm.
Det skulle efter sigende være knastkæden, der trænger til at blive skiftet - eller måske bare strammes op!?
Ikke noget jeg har forstand på - kører normalt på VFR800 med tandhjulsdrevne knaster :-P

Hvad vil det kræve af teknisk formåen og værktøj selv at lave - evt. koste på et værksted??
Nogen klubmedlemmer heroppe i nærheden af Østhimmerland og omegn, der vil byde ind med hjælp mod passende kompensation?
Kan såmænd også køre længere væk for få hjælp - hvis nogen byder sig til!?
Vil gerne lave det selv, hvis det kan svare sig og jeg kan få tid inden sommer-sæsonen er slut - men skal lige erkende egne begrænsinger inden jeg ødelægger mere end jeg laver. :oops:

Hvor kritisk er det mon med sådan en "tikkende" slap knastkæde - kan den springe og eksplodere hvad øjeblik det skal være ? :shock:
Eller er sådan en gammeldaws TA ikke sådan lige at tage livet af? 8-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Skift af knastkæder

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg har ikke hørt om nogen der er sprunget i luften pga. slap knast kæde.
Men den skal da strammes, når den "snakker".
Kæden skal da vist aldrig udskiftes (hvis den altid har været smurt ordeltligt).
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
tingtilsalg

Re: Skift af knastkæder

Indlæg af tingtilsalg »

En ting er kæden som måske ikke behøver at blive skiftet. men knastkædestrammere kan sagtens trænge. For at skifte den skal topstykket pilles af så vidt jeg husker.
LAN

Re: Skift af knastkæder

Indlæg af LAN »

Lyder interessant at kæden normalt aldrig behøver at udskiftes - og især at det måske heller ikke er drifts-kritisk, hvis den er blevet slap!??
Kan den ikke risikere at "takke over" .... og så splitte ventilerne ad?? :shock:

Har spurgt mit værksted om en ca. pris på udskiftning af knast-kæde samt strammere (og vist en dims mere han nævnte!?) ... og han gav et hurtigt overslag på ca. 6500,- for sådan en dags-operation. :-x
Nu er jeg ikke engang helt sikker på, at det er strengt nødvendigt eller om den tikken skyldes noget andet..... f.eks. at ventilerne måske også skal stilles... eller noget andet!??
Har studeret servicemanual og Haynes manual ... og har nok ikke umiddelbart mod på at fumle med det indre af motoren selv ... og i såfald skulle det vente til jeg har rigtig god tid til at hygge mig med sådan et projekt. (I wish)

Prisen på en sådan en omgang skal så også sættes ift. knallertens samlede pris - og hvad en evt. anden brugt motor med færre km kan skaffes til..... evt. en komplet donor-cykel fra Tyskland med mange andre brugbare dele.
Kan man uden formelle problemer med syn og forsikring f.eks. udskifte den med AT motor - og hvilken model/årgang ville så passe på?
(Der er vist noget med at en AT ikke kan monteres med alle ophængs-bolte - synes jeg at have læst et sted??).

Samtidig ville jeg gerne have den i så fin stand, at jeg kunne tage nogle ture udenlands på den - og f.eks. deltage i nogle offroad-arrangementer såsom Søgaard - uden at risikere den brænder sammen.

Tænke, tænke.... :oops:
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Skift af knastkæder

Indlæg af Nikolajsen »

Tjek denne tråd ud 8-)
viewtopic.php?f=4&t=2407
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Re: Skift af knastkæder

Indlæg af Torben Vester »

Proev lige at stille ventilerne...... det er jo en naesten ny Honda...!! Kun 24 aar paa bagen og kun 115.000 km paa klokken.
Helt serioest - jeg ville ikke blive overrasket, hvis tikkeriet blot kom fra nogle lidt loese ventiler.
Hilsen
Kinesien
LAN

Re: Skift af knastkæder

Indlæg af LAN »

Nej 24 år og 115.000 km er sikkert ikke noget at regne for sådan en slider :-D
Mener I, at jeg bare kan køre sæsonen ud uden de store bekymringer?

Måske vil jeg driste mig til selv at justere ventilerne til vinter - selvom det ikke er en øvelse jeg har prøvet før :oops:
Med lidt held kan jeg måske også lokke nogen mere erfarne til at hjælpe... :roll:

Mener bare at Morsing - som jeg arvede den af - havde forhørt sig en klog mand, der mente, at det var knastkæderne - og min lokale mekaniker, der er "gammel" i faget mente også, at det ikke lød urealistisk med slidte knastkæder/strammere med den "erfaring" knallerten efterhånden har....
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Skift af knastkæder

Indlæg af Nikolajsen »

Få nu bare strammet den knastkæde, og kør sommeren tynd 8-) . Og kig så på det til vinter :-)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
jensen

Re: Skift af knastkæder

Indlæg af jensen »

Sådan en kæde skal ikke strammes...det gør den selv. Når man tager topdækslet af for bedre at kunne stille ventiler (når den tid kommer, kan du se på knastkædestrammeren om den koniske plade er for " langt nede"( Det står i værkstedshåndbogenbogen, hvor meget den skal stikke op). Er den ikke det ,er kæden i orden.
tingtilsalg

Re: Skift af knastkæder

Indlæg af tingtilsalg »

jensen skrev:Sådan en kæde skal ikke strammes...det gør den selv. Når man tager topdækslet af for bedre at kunne stille ventiler (når den tid kommer, kan du se på knastkædestrammeren om den koniske plade er for " langt nede"( Det står i værkstedshåndbogenbogen, hvor meget den skal stikke op). Er den ikke det ,er kæden i orden.
Ja selvfølgelig strammes de selv vha knastkædestrammere. Det er vist meget normalt i moderne MC motorer. Men de kan da så vidt jeg ved godt gå hen og blive slidt disse strammere.
LAN

Re: Skift af knastkæder

Indlæg af LAN »

Jeg har lige talt med Morsing - og han har faktisk allerede checket ventilerne. De skulle kun justeres en anelse.
Så det er nok nærmere kædestrammerne og evt. kæden - men iflg. men det vist efterhånden også svært at skaffe disse dele til en årgang 1988.

Så måske skulle jeg istedet kigge efter en donor cykel fra Tyskland - eller måske bare en frisk motor.

Eller kan man evt. nøjes med at skifte fjedrene i kædestrammerne (og evt. chain guides og evt. kæden) ... disse dele ser ud til at kune findes på nettet, mens selve strammerne ikke lige er til at finde, men måske skal der bare søges lidt mere.

Lyder dog også lokkende med en komplet donor .... f.eks. med extra hjul så man nemt kan skifte mellem touring og og offroad dæk.
Har iøvrigt også fået et tip om en helt ny motor til en årgang 1996 - pris 9.000 kr
Passer den mon direkte på en 1988?

På den anden side skulle der vel gerne være mange flere km end 115.000 i sådan en TA!?
hynneke

Re: Skift af knastkæder

Indlæg af hynneke »

Jeg har haft en Honda CX hvor knastkæden raslede/snakkede og statoren var begyndt at fejle. Det sker ved disse maskine omkring 70.000km. Det blev så et vinter projekt hvor jeg tog til skrueaftener i en klub hvor der var erfarne folk der kunne give mig mange gode råd imens jeg selv lavede manøvren.
Det var da en herlig periode for man lærer sin MC at kende når man skiller den ad og også får udskiftet andre sliddele/pakninger/oringe.
og så lærer man en masse mennesker at kende samtidig.

Men man skal jo også have tiden og mod på det. Jeg vil nu også hellere køre end skrue ;-)

Mvh
Jan
Besvar