Nu er det sådan at fordi man har fået noget oplyst af SKAT, er det ikke nødvendigvis korrekt, jvf. Sidevognsafgiftsagen:
http://sidevogn.dk/joomla2/, se under "Sidste nyt fra DSK"-afgiftsagen. Desværre ser det ud til at Skat ikke kan holdes ansvarlig for ukorrekte oplysninger, eller praksis, men staklen der udfra disse oplysninger har handlet i god tro, han kan godt
Der var også engang en forhandler af sidevogne der ikke kunne få godkendt et køretøj med svingforgaffel, hvorefter han henvendte sig til SKAT (eller hvad det hed dengang), for at få medhold. Det resulterede i at samtlige synshaller i Danmark fik besked på at følge reglerne 100 %, hvorefter det nærmest blev umuligt at få synet et sidevognskøretøj.
Så jeg ville nok være tilbageholdende med at kontakte dem, det kunne nemt give bagslag hvis man får fat i den "forkerte" person, og der er jo ingen grund til at give dem "gode ideer", det er sgu besværligt nok at være motorcyklist her i landet.
Uden at kende reglerne 100 %, mener jeg det er sådan at har man lavet konstruktive ændringer, såsom anden bagsvinger eller bygget om fra tromle- til skivebremse, skal den godkendes med det for at det er lovligt. Og her er det ikke nok at den bare bliver synet og så er det ok, det skal fremgå af synspapirerne og registreringsattesten, dvs. man skal gøre opmærksom på det ved synet.
Mht. +20 % effekt-reglen, mener jeg at have læst et sted at det kun er den til køretøjet svarende motor der må tunes 20 %, så der må altså ikke lægges en anden og større motor i, selvom den yder under 20 % mere end den originale. At det så i praksis ikke har nogen betydning på en TA eller en AT, da motorerne, ud over de ekstra ccm, praktisk taget er identiske, er en anden sag, men lovligt er jeg ikke sikker på det er.
Hvad angår ny afgift har det så vidt jeg ved noget med køretøjets alder og omfanget af ændringerne at gøre. Fordi man på en 20 år gammel cykel udskifter f.eks kåben med en fra en to år nyere model, tror jeg ikke nogen vil have noget imod dét. Men køber man derimod en to år gammel model og skifter alt hvad der passer over på, har man i realiteten opgraderet den til en anden og nyere model, og dermed givet cyklen en ny identitet, skal der formentlig betales ny afgift.