Side 1 af 2
Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 00:16
af iver
Hej allesammen.
Jeg ville lige høre om der er nogen der kører med progressive Wirth fjedre på deres AT?
Jeg er ved at skifte olie og pakninger på min forgaffel, og da jeg skruede topbolten af gaffelbenet kom der kun en fjeder op, og så vidt jeg husker har ham jeg købte den af sat Wirth fjedre i, så nu kunne det værre rart at vide hvor lange de er fra nye? Jeg har målt mine til 164,9 cm. Og skulle han ikke have ladet den øverste korte fjeder sidde i? Jeg hælder en olie på der gør den lidt hårdere, synes den dykker for meget når jeg bremser, og det kunne den korte topfjeder jo nok også hjælpe på tænkte jeg.
Mvh Iver
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 09:59
af Nikolajsen
Hej Iver.
Kender ikke noget til Wirth fjedre, men jeg ved at olien ikke hindrer at den dykker.
Det er udelukkende fjedrene og evt. luft understøtning der skal sørger for sammenpresningen. Olien er retur dæmpningen.
Det du beskriver kunne sagtens tænkes at være helt rigtigt, da "fordelen" ved progresive fjedre er at de er bløde til en start, og så bliver hårdere og hårdere.
En original (eller lineær) fjedre er mere ens hele vejen, og naturligvis også til en start. Så med lineær fjedre, vil den dykke mindre til en start.
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 10:18
af iver
Hej Nikolajsen og tak for hjælpen.
Jeg spurgte Touratech hvor lange de er fra ny af, og de skulle være samme længde som de originale, så jeg bestiller et sæt A fjedre og mellemskive.
Er spændt på hvordan den nu bliver at køre med hårdere fjedre og en anden returdæmpning. Jeg har ikke fået taget gaffelbenene ud endnu, og er spændt på hvor svært det bliver, går det helt galt har Bent fra Probike lovet at gøre det for mig hvis jeg kommer ud med dem. Jeg købte i øvrigt et stykke værktøj hos Louis.de til at banke nye tætningsringe i med, men det var noget værre lort, totalt ubrugeligt

Den bestod af to dele man samler om gaffelbenet, men de fire styre tapper der skulle "centrere" de to stykker sad ikke ud for hinanden, så den fik de tilbage, nu har jeg købt at stykke 50mm plastik afløbsrør i bygge markedet, med en indre diameter på 45mm, det burde være perfekt til at banke dem i, og uden risiko for at ridse gaffelbenene
Fik i øvrigt svar på ADVrider på det med A fjedren, der var en Australier der kører med Wirth fjedre, og han kører med A fjedre oveni.
Iver
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 11:08
af Nikolajsen

(bare du lige er sikker på at fjedrene rent fysisk, kan være der i sammenpresset tilstand.)
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 17:44
af iver
Ja den tanke at det ikke kunne lade sig gøre fik jeg også, derfor ville jeg vide hvor lang fjedrene var fra ny, men efter som jeg har målt mine til at være 64,9 og en ny skal være 64,1 er der jo ikke nævneværdig forskel, så må jeg se hvor svært det bliver at trykke sammen. Det var i øvrigt ingen problem at skille det hele ad, så nu er det hele rengjort, den nederste del var endda i skumbad i badekaret, man må jo godt forkæle den gamle pige, og sådan et "spa-ophold" her i vinterkulden er vel ikke for meget

Det hele er samlet og der er hældt 635 ml olie på hver. Så er det bare at vente på at fjedrene kommer så jeg kan færdigsamle hende....
Iver
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 20:19
af Nikolajsen
Intet er for godt til vores kære motorcykler
Hmmm ja. Jeg kan ikke rigtigt gennemskue om du allerede har tænkt i disse baner

.
Men man kan jo kke bare måle længden på fjederen. Det der bestemmer hvor lang den er i sammentrykket tilstand er jo tykkelsen på tråden (den som den er viklet af), og så hvor mange omgange der er på fjederen.
Og der kan være stor forskel, selv om tråden måske er den samme tykkelse, skal der jo ikke meget forskel til mellem hver vinding, får det giver rigtigt meget på ....(tænke og
gætte)....måske 50 omgange.
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 20:34
af iver
Åhhh ja, se den tangent havde jeg ikke været ude af...... Jeg melder lige tilbage når jeg har færdig samlet, men mon ikke en bette fyr på 95 kg som mig kan presse begge fjedre sammen, ellers må jeg tilkalde forstærkning. Men når Touratech og siger at det er hovedfjedren man skal skifte og ellers ikke gøre andet, og ham Australieren har kunnet, er det jo både tænkt og udført. Jeg tror iøvrigt at jeg samler dem før jeg sætter dem på, man står ligesom nemmere med det "ude på gulvet" . En anden ting jeg har tænkt på er det der med slidgrænsen, jeg ved jo ikke hvornår den progressive er under grænsen, det er jo ikke opgivet nogen steder
Mvh Iver
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 20:38
af Nikolajsen
iver skrev:Men når Touratech og siger at det er hovedfjedren man skal skifte og ellers ikke gøre andet, og ham Australieren har kunnet, er det jo både tænkt og udført.
Mvh Iver
Du har ret, det er nok bare mig der for "nervøs", og ser spøgelser allevegne.
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 20:44
af Holst
Hej Iver
Jeg har selv monteret progressive fjedre i min RD03 i forbindelse med olieskift sidste vinter. De små "hjælpefjedre" har jeg monteret ovenpå de nye progressive fjedre. Resultatet er en forende der står højere end inden skiftet, en væsentlig "strammere" affjedring der ikke dykker voldsomt hver gang der bremses, en forende der ligepludselig kan styre meget mere kontant, og endelig en forgaffel der meget bedre kan "følge med" når underlaget bliver lidt ujævnt.
Når du skal montere hætterne på gaffelbenene, skal du være ekstremt opmærksom på gevindet. Med den lille "hjælpefjeder" skal der virkelig presses til for at få hætten på, og gevindet er meget fint og MEGET let at ødelægge.
God arbejdslyst og held og lykke med projektet.
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 20:54
af iver
Nikolajsen skrev:iver skrev:Men når Touratech og siger at det er hovedfjedren man skal skifte og ellers ikke gøre andet, og ham Australieren har kunnet, er det jo både tænkt og udført.
Mvh Iver
Du har ret, det er nok bare mig der for "nervøs", og ser spøgelser allevegne.
Det er helt ok Nikolajsen, hvis det nu ikke forholdt sig som det gør, ville jeg da være glad for at få dine råd og overvejelser, så tak for det.
Jeg er mere betænkelig ved det med slidgrænsen på de progresive, den kender jeg jo ikke
Men det giver en god fornemmelse at have fået skiftet olie og pakninger, jeg fedtede også kronrørslejer om nu jeg var igang.
Jeg tror gerne det bliver bøvlet at få lågene på Steffen, men jeg må jo prøve ad, måske jeg skulle overveje at købe et sæt ekstra låg nu jeg alligevel skal til at bestille. Det lyder til at du er godt tilfreds med dit setup, så nu er jeg endnu mere spændt på at få den på vejen til foråret
Tak for input, Iver
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 21:39
af Madsrdo4
Hej
Har selv tænkt lidt på om det kunne værre en go ide med progressive fjedre.
Jeg skiftede olien i forgaffelen for nogle måneder siden, og i den forbindelse målte jeg længden på fjedrene til at have samme længde som nye fjedre, og har derfor ikke tænkt så meget på det mere idet at fjedrene jo så ikke kan være særligt slidte.
Men er gevinsten ved disse progressive fjedre bare så go at de kan anbefales selvom de gamle stadig har nymål ??
Så vidt jeg husker var det ikke så svært at skrue propperne på igen fjedrene skulle kun presses ca 1-2 cm sammen for at være der, men man skal selvfølgelig være opmærksom på det fine gewind.
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 21:52
af TEriksen
Hej Iver,
Det er det helt rigtige du er i gang med, nye progressive fjedre og ny olie får cyklen til at føles ny igen.
Jeg skiftede selv mine originale fjedre på min RD07A 2003 sidste vinter til nogle progressive fra Wirth (90 EUR ved Louis) + ny olie.
Da den progressive fjeder er lige så lang som den originale + hjælpefjeder monterede jeg kun de progressive. Det funker super godt.
Hvis du vil have den strammere (forgaflen altså) kan du dreje et par bøsninger f.eks. halvt så høje som hjælpefjederen og lægge dem ovenpå den progressive fjeder.
Steffen og jeg klogede lidt i hvad der er op og ned på den progressive fjeder og kom frem til at den tæt snoede ende skal vende opad for at mindske den vægt der skal affjedres.
NB, husk at motorcyklen skal synke ca 1/3 ned (ca 7 cm) fra fri længde til stående med dig siddende på.
God fornøjelse.
/ Thomas
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 22:22
af iver
Hej Thomas.
Hmmm nu fik du mig på glatis igen

For hvis de nye progressive du puttede i, er ligeså lange som både hoved og hjælpe fjeder originale, så må mine progressive jo være meget "slidte" de jeg jo målte dem til 64,9 og en original hovedfjeder alene er 64,1 fra ny......
Mvh Iver.
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 29. dec 2011, 23:41
af TEriksen
OK, det havde jeg ikke lige noteret mig. Så må det jo være rigtigt at putte hjælpefjederen ovenpå. Kan være der er forskel på min og din version AT. Det vigtige må være at toppen af fjederen er omkring toppen af "fjederrøret" når benet er trukket helt ud, dvs du har en let fjederbelastning på når fjederbenet er samlet og helt trukket ud.
Du skal nok få det til at funke
/Thomas
Re: Wirth forgaffel fjedre.
: 30. dec 2011, 10:54
af iver
Hej Thomas.
Ja de tætte viklinger skal være i toppen, den er jeg med på. Nu ser jeg hvordan den er med det nye setup når den kommer på vejen igen, og er jeg ikke tilfreds må jeg jo igang igen, jeg hygger mig jo bravt med at skrue på hende

Vores cykler skulle være ens det er begge RD07Aer, men hvem ved om du har fået fjedre der er længere end mine! Så må jeg også lige holde øje med hvor meget den synker når jeg sætter mig op på den, men det afhænger vel også meget af hvad vejer.
Og Mads du spurgte til det med de progressive, så vidt jeg er med, og som Nikolajsen vist også skriver så er de lidt bløde i starten og bliver så hårdere jo længere de bliver presset sammen. Det jeg håber at få ud af at ændre affjedringen er at den fint "æder" små huller og de rystelser, men generelt bliver mere direkte i styringen, og frem for alt ikke dykker så meget når jeg bremser.
Iver