AT motor til TA

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Trine

AT motor til TA

Indlæg af Trine »

Hejsa, længe siden.. :oops:

Jeg har jo valgt at køre min nymalede Transalp helt tør for olie.. altså som i knaaaastør at den er sprunget i luften..
Hurtig forklaring på mit idioti.. Kørte forrige år i fuld fart og pressede den fine Honda ud over alle grænser på en tur til Vordingborg for at køre DM i Enduro.. Her klare jeg så rigtig flot at brække mit håndled og må udgå..Der var også nogle søde mennesker her fra Honda Allroad klubben, men jeg var så meget rundt på gulvet over min brækkede arm, at jeg hverken fik hilst pænt eller fik en sludder.. Så undskyld, hvis jeg har var fraværende, det var ikke fordi jeg ikke ville sludre.. :oops:
Men tiden gik og armen blev hel igen, og da jeg så skulle til at køre igen.. Ja så havde jeg da glemt om den vilde tur til Vordingborg. Når den bliver presset så hårdt, så ved jeg jo godt at den bruger olie, men jeg havde glemt alt om det...Så da jeg kører på den igen, så klaprede den en hel del, men jeg havde tidligere på året knækket en bolt der holdt mit aluminiums bundskoldet på plads, så troede jeg faktisk det var det der larmede.. Men det var det desværre ikke, hvilket jeg konstaterede da jeg blev træt af larmen og afmonterede mit bundskjold.. Da larmede den endnu mere.. Jeg måtte tørt konstatere at olie advarselslampen ikke virkede og min motor var kørt tør for olie og ødelagt..

Det har jo så betydet at jeg ikke har været ude og køre i år.. :cry: Overhovedet... MEN, jeg har fundet en motor fra en XRV650 rd03 1989.

Er der nogen der erfaringer i at isætte sådan en motor.. Passer den lige over, eller skal man have lavet en masse modificeringer her, der og alle vegne..

Jeg går i gang med at skille Transalpen ad i løbet af denne uge, hvis nogen har nogle gode råd, erfaringer eller gode tips og trics, så vil jeg ydmygt gerne lytte og gøre brug af disse erfaringer..

Mange hilsner
Trine
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: AT motor til TA

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg syntes at jeg for nylig læste noget om sådant et projekt, og at det ikke er så nemt. Men nu kan jeg ikke finde det.
Måske der lige pludselig kommer mere erfarne folk "på banen".
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Trine

Indlæg af Trine »

Øvs... Det var ikke lige det jeg havde lyst til at læse... ;-)
Jeg går også i gang med at søge på alverdens sider omkring emnet..
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Hej Trine

Jeg har engang for længe siden smidt en RD04 motor i en Transalp fra 89. Den passer lige i, så ingen problemer i det. Der er lidt med at tilpasse kølevandsreservoir pga det ekstra motorophæng. Ellers er det ganske nemt. Jeg monterede i samme ombæring også en bagsvinger fra en RD04 således jeg fik skivebremse på. Husk også at få indsugningstragt med fra AT motoren, den passer lige i luftfilterkassen på TAen.

Men skriv endelig hvis du vil vide mere :-) Jeg har ikke billeder af projektet, det er desværre alt for længe siden. Men alt i alt er det nok en af de nemmeste motoropgraderinger man kan tænke sig :-)
Hvis du påtænker også at montere AT bagsvinger og også sørger for at få pro-link ophæng får du faktisk lidt mere frihøjde bagtil. Men så skal forgaflen forlænges eller en anden monteres. Ellers kommer den til at se rigeligt chopper agtig ud :-)

RD03 og RD04 motorerne er stort set ens ellers.

Jeg ved ikke hvor skarp du er på tysk, men kig her http://www.transalp.de/technik/umbauten/at-motor/ og her http://www.transalp.de/technik/umbauten/

Og hvad syn angår. Da jeg solgte min ombyggede TA blev den kørt til syn som den var, med AT-motor, AT-bagsvinger og XR600-forgaffel. Den gik lige igennem på trods af at den var ombygget fra tromle til skivebremse bagest og effekt forøget fra 50 til 60 hk (inden for 20%). Så det er egentlig bare at komme igang :-)
Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Heldigvis huskede jeg forkert :-D
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Trine

Indlæg af Trine »

:beer: Hurraaaa.. det lyder dælme godt.. :ok: dkflag4

SÅ er jeg ikke så bange for at gå i gang.. Jeg lover at poste billeder af processen.. :)
Brugeravatar
iver
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Trine.

Det bliver spændende at se din ombygning, og høre hvad du gør af erfaringer undervejs, og superfedt hvis du lægger billeder på. Jeg ved at der er et medlem af klubben der kører TA der har anskaffet sig en ATmotor, måske han får blod på tanden af din ombygning.

Det er dog værd at overveje at få den synet efter ombygning, da man i forbindelser med vise ombygninger, skal betale afgift. Bliver man stoppet ved en af Skats razziaer, og det viser sig at man har ombygget og ikke betalt afgift efter gældende regler, kan man få klippet pladerne og bøde oveni. Man skal selv gøre opmærksom på at man har ombygget sin cykel, så at den kan synes ( rent sikkerhedsmæssigt) er ikke enbetydende med at den er korrekt afgiftsmæssigt synet. Får man noteret ombygninger løbende, mener jeg ikke at man nødvendigvis skal betale det store i afgift. Man kan i tråden "Motorskift" læse om Mogens research på området. Ved Mosten Mc's Raceday sidste år var der Skat razzia, her blev en Yamaha taget og fik klippet plader, og ejeren fik en bøde, han kørte rundt med en bagsvinger som ikke var meldt til Skat, den havde siddet på i 15 år. Hvis der skulle sidde medlemmer der har erfaringer med ombygninger som har været igennem Skats afgiftsmølle kunne det være fedt hvis de ville skrive om deres erfaringer.

Mvh Iver.
Senest rettet af iver 26. jul 2012, 21:00, rettet i alt 1 gang.
Fuck Chrome.
HARK Rules
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

iver skrev:
tingtilsalg skrev:Hej Trine

Jeg har engang for længe siden smidt en RD04 motor i en Transalp fra 89. Den passer lige i, så ingen problemer i det. Der er lidt med at tilpasse kølevandsreservoir pga det ekstra motorophæng. Ellers er det ganske nemt. Jeg monterede i samme ombæring også en bagsvinger fra en RD04 således jeg fik skivebremse på. Husk også at få indsugningstragt med fra AT motoren, den passer lige i luftfilterkassen på TAen.

Men skriv endelig hvis du vil vide mere :-) Jeg har ikke billeder af projektet, det er desværre alt for længe siden. Men alt i alt er det nok en af de nemmeste motoropgraderinger man kan tænke sig :-)
Hvis du påtænker også at montere AT bagsvinger og også sørger for at få pro-link ophæng får du faktisk lidt mere frihøjde bagtil. Men så skal forgaflen forlænges eller en anden monteres. Ellers kommer den til at se rigeligt chopper agtig ud :-)

RD03 og RD04 motorerne er stort set ens ellers.

Jeg ved ikke hvor skarp du er på tysk, men kig her http://www.transalp.de/technik/umbauten/at-motor/ og her http://www.transalp.de/technik/umbauten/

Og hvad syn angår. Da jeg solgte min ombyggede TA blev den kørt til syn som den var, med AT-motor, AT-bagsvinger og XR600-forgaffel. Den gik lige igennem på trods af at den var ombygget fra tromle til skivebremse bagest og effekt forøget fra 50 til 60 hk (inden for 20%). Så det er egentlig bare at komme igang :-)
Hej Tingtilsalg. Da du var til syn med cyklen fortalte du da synsmanden om de ombygninger du havde foretaget?

Mvh Iver.
Det er pænt irrelevant for denne tråd. Vil du vide noget så opret en ny tråd eller send mig en PB. Desuden var det ikke mig der kørte cyklen til syn, men ham der købte den.
one4fun

Indlæg af one4fun »

Hej Trine.
Det er slet ikke så svært det er bare at gå til projektet, jeg har en Transalp med en RD04 motor i, den er sådan set identisk
Med RD03 motoren.
Motorophængene passer i stellet på Transalpen du skal flytte ekspansionsbeholderen til kølervæsken samt ændre
lidt på forreste udstødningsrør.
Hvis du mangler billeder eller har andre spørgsmål kan du altid give et praj så skal jeg nok prøve at hjælpe eller guide dig
så godt jeg kan.
MVH
Jørgen
Brugeravatar
Tinning
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Tinning »

lyder som et rigtig spændende procekt jeg vil glæde mig til ayt følge med trine

men hvor meget er det forrøret skal ændres og hvor dan ordnede du det one4fun

mvh tinning
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Tinning skrev:lyder som et rigtig spændende procekt jeg vil glæde mig til ayt følge med trine

men hvor meget er det forrøret skal ændres og hvor dan ordnede du det one4fun

mvh tinning
Det er lidt fjollet at beholde de gamle TA udstødningsrør når man smider en større motor i. Diameteren på AT forrør er også større, hvilket der også må være en grund til. Når og hvis man køber sig en AT motor kan man jo ligeså godt få forrør med der passer. Det koster sikkert ikke mange basserører ekstra, og man er sikker på ikke at have nogle flaskehalse.

Da jeg købte min AT motor fra Enduro-Bunker i tyskland fik jeg alt med. Forrør, karburator, indsugningstragt osv. Altså alt hvad der var påkrævet for at bolte motoren direkte i stellet. eneste der skulle ændres på var som tidligere nævnt kølevandsbeholder.
Besvar