Side 1 af 1

Ny kæde ta.

: 23. okt 2012, 17:47
af Anders Thorsen
Hej alle
er den lykkelige ejer af en transalp som nu har kørt 29000 km med samme kæde den skal derfor udskiftes samt diverse tandhjul: mit spørgsmål er hvilken kæde skal det være? skal den nittes eller være endeløs eller bare med samles med kædeled? er det noget som er let at lave eller skal man snakke med den lokale mc mekanikker? :-) har forøvrigt et par motorbøjler i overskud til ta. hvis nogen er interesseret.
hilsen
Anders Thorsen

Re: Ny kæde ta.

: 23. okt 2012, 19:44
af Nikolajsen
Uha, der er næsten lige så mange svar på spørgsmålet, som der er medlemmer 8-) .
Men jeg ville købe en D.I.D. x-rings kæde, i endeløs udgave. Det betyder narurligvis at bagsvingeren skal af, men det er ikke svært, men tager naturligvis lidt tid.
Jeg kører over 40.000 på en D.I.D x-ring kæde (guldkæden), og kædehjul, alle dele fra Louis.de
Det er et udmærket alternativ at nitte kæden sammen, til det findes værktøjer så den bliver nittet korrekt.

Jeg ville IKKE samle med samleled med clips, som jeg tror du mener med "kædeled".

Hvis du nitter, er det vigtigt at du får smurt godt på nitteleddet, jeg har set mange kæder der var knækket i samle/nitte ledet, da vores fingre afsætter fedt/syre som hurtigt får det til at ruste.

Re: Ny kæde ta.

: 23. okt 2012, 19:47
af iver
He he er stort set enig med Nikolajsen :ok:

Mvh Iver.

Re: Ny kæde ta.

: 23. okt 2012, 20:04
af PAVJ
Man bliver jo helt nervøs...
Jeg har kørt en del både med samleled - men i særdeleshed med selvnittede kæder. Nitteværktøjet "stor hammer bagpå, mindre hammer slå" - :oops:
Har heller aldrig ekstrasmurt leddet.. :not:

M.v.h.
Poul

Re: Ny kæde ta.

: 23. okt 2012, 20:32
af iver
Ned med blodtrykket Poul :-)

Et samleled kan godt holde, men det er ikke ligeså stærkt som et nitteled, og når kun det bedste er godt nok til verdens bedste motorcykler, så vil jeg til hver en tid vælge et nitteled. Og da det er vigtigt at der ikke bliver nittet for hårdt, vil jeg også foretrække et nitteværktøj, frem for et par hamre. Og det er jo ligefør et nitteværktøj koster det samme som to hamre. Jeg er næsten sikker på at det ekstra olie følger med nitteleddet, men det finder jeg ud af på lørdag hvor vi skifter kæde på Yetis VA, så hvis du vil se hvordan det kan gøres, er du velkommen Anders.

Mvh Iver.

Re: Ny kæde ta.

: 23. okt 2012, 21:00
af Nikolajsen
Nå ja, skal måske nok lige sige at de kæder jeg har set være knækket i samleled, har været på maskiner i produktion. Og det er naturligvis også kun hvis man får tørret smørrelsen af med fingrene.
Men principelt er det jo det samme, bortset fra at vores motorcykel kæder, måske bliver smurt bedre.

Og jeg har også selv kørt med kædeled med clips i alle de år jeg kørte motorcross, men der blev kæden afmonteret efter hver træning/løb, og kogt i fedt, så man opdagede hvis clipsen ikke var i orden, og kæden(og samleleddet) blev skiftet rimeligt tit. En vigtig ting er dog at vende clipsen rigtigt, hvis man kører med sådan en.

@Iver: så godt at der var dobbelt post, og at vi er stort set enige 8-)

Re: Ny kæde ta.

: 23. okt 2012, 21:27
af Peter AT
Hej Anders..

Brug du bare samleled.

Hvis du vender clipsen rigtig, er der ikke problemer med at bruge denne metode. Bruger aldrig andet, og har de sidste 50.000 km kun været ude for problemer en gang med kæden, og det var en billig THansen kæde til 198,-.

Fordelen ved kædeclips, er at det er ret let at afmontere kæden hvis du får problemer på en tur. Det kan ske for selv den bedste kæde når man kommer ud på grusveje og -stier.

Har ikke kendskab til nogen seriøse tests, der viser nogen nævneværdig forskel i holdbarheden på de forskellige typer samleled. ;-)

Re: Ny kæde ta.

: 23. okt 2012, 21:37
af Tidligere_medlem_1
Jeg er enig med Peter.

Re: Ny kæde ta.

: 24. okt 2012, 10:53
af Anders Thorsen
i skal alle have mange tak for jeres gode råd jeg blev lidt forvirret men er kommet frem til at det nok bliver en kæde med samleled efter hvad jeg kan forstå er den lige så stærk og så kan jeg selv finde ud af at lave det så jeg håber jeg har valgt rigtigt. Med hensyn til motor bøjlen min AT er en pd 10fra 98
men den kan også sidde på en ældre model :-)

Re: Ny kæde ta.

: 24. okt 2012, 11:58
af Nikolajsen
Det er bare så lidt :ok:
Og jeg havde advaret dig. :lol:
Nikolajsen skrev:Uha, der er næsten lige så mange svar på spørgsmålet, som der er medlemmer 8-) .

Re: Ny kæde ta.

: 03. nov 2012, 09:26
af LAN
På VFR.DK har der for kort siden været en debat tråd om emnet mht. nitte/lukket versus clips - desværre ligger den i det lukkede klubmedlems-område, så jeg kan ikke lige linke til den.
Men den overordnede holdning blandt "eksperterne" er, at der ikke anbefales clips - men enten lukket eller KORREKT nittet kæde.
Det understøttes bl.a af eksempler fra et ret rutineret medlems erfaringer fra banekørsel, hvor clips ikke holder.
Angiveligt fordi det især udsættes for belastninger ifm. at der hyppigt skiftes mellem motorbrems, fritløb og acceleration, hvorved leddet udsættes for "smæld" når kæden strammes.

Se også denne advarsel fra DID:
http://www.louis.de/index.php?topic=art ... 28&lang=en

Important:
Installing the clip connecting link incorrectly may result in serious damage. For safety reasons, please note that clip connecting links are only suitable for speeds up to 80 km/h, and for the journey to your authorised workshop to have a rivet-type connecting link installed by a professional mechanic).


Ved så ikke om det skulle forholde sig anderledes med "all-road" maskiners brug - hvilket jeg ikke lige kan se.
Men man må vel samtidig anerkende rutinerede folk som Peter AT`s erfaringer - med evt. behov for at skulle skille det ad på en tur ude i terrænet.

Skulle jeg komme i en sådan en situation på min viffer ville jeg nok bruge min vejhjælp ... selvom det nok næsten er usandsynligt at jeg ville få behov for det på vifferen - og skulle det ske kan en lukket kæde skiftes ret simpelt på en VFR800 uden at pille bagsvingeren af :-P
Jeg vil altid vælge en fabriks-lukket kæde som første valg eller evt. en professionelt nittet (hvor jeg har fuld tillid til den der nitter), da jeg ikke helt stoler på min egen evne til at nitte korrekt - og slet ikke med "hammer-metoden".
Jeg gider simpelthen ikke at ligge med "frisk" kørsel og tænke på om kæden kan knække. :-o

Nikolajsen - 40.000 km på en DID X-ring kæde er ikke så ringe - jeg skifter også mellem 30 og 40.000 km, idet DID anbefaler udskiftning af O-ring efter 10.000 miles og 20.000 miles for X-ring kæder.

http://www.didchain.com/chainMaintenance.html - side 4.

Når man køber et DID kædekit - så følger der en guide med til at måle den gamle kædes slid og behov for udskiftning.
Umiddelbart virkede min ikke nedslidt efter ca. 32.000 km .... men valgte alligevel proaktiv skift inden en tur til alperne.
Det forreste kædehjul var efterhånden også gnavet godt ned.

Re: Ny kæde ta.

: 03. nov 2012, 11:21
af tingtilsalg
PAVJ skrev:Man bliver jo helt nervøs...
Jeg har kørt en del både med samleled - men i særdeleshed med selvnittede kæder. Nitteværktøjet "stor hammer bagpå, mindre hammer slå" - :oops:
Har heller aldrig ekstrasmurt leddet.. :not:

M.v.h.
Poul
Samme måde har jeg altid gjort i de 10 år jeg har kørt MC. Aldrig haft et eneste kæde-problem.

Re: Ny kæde ta.

: 04. nov 2012, 13:04
af iver
Jeg har brugt nitteværktøj i de 17 år jeg har kørt motorcykel, og heller aldrig haft kæde problemer. Det er utroligt nemt at bruge.

Mvh Iver.

Re: Ny kæde ta.

: 04. nov 2012, 13:22
af Nikolajsen
LAN skrev:Nikolajsen - 40.000 km på en DID X-ring kæde er ikke så ringe - jeg skifter også mellem 30 og 40.000 km, idet DID anbefaler udskiftning af O-ring efter 10.000 miles og 20.000 miles for X-ring kæder.
Når man køber et DID kædekit - så følger der en guide med til at måle den gamle kædes slid og behov for udskiftning.
Umiddelbart virkede min ikke nedslidt efter ca. 32.000 km .... men valgte alligevel proaktiv skift inden en tur til alperne.
Det forreste kædehjul var efterhånden også gnavet godt ned.
Jeg oplevede nøjagtigt det samme, altså at kæde og bagerste kædehjul sagtens kunne have kørt videre (mange tusinde km), men at det var det forreste kædehjul, som var slidt op, og dermed sætter grænsen. Vel egentligt meget naturligt ;-) . Det var mere nøjagtigt ved 43000 km. Jeg har lige nu kørt små 30.000 km. på næste sæt.