Her kommer så min påstand
Alle mål, kiloangivelser og fjedervandringer er grebet ud af luften, og kun som eksempel. Og det er forudsat at den strammere fjeder er af samme slags som original.
At stramme fjederen med de dertil beregnet fladmøtrikker, og at sætte en strammere fjeder på, er 2 sider af samme sag, med samme resultat... (at montere en strammere fjeder er naturligvis det mest optimale, da der også kan leges med antal vindinger og alt muligt andet)
Hvis man har 200 mm fjedervandring og læsser 60 kg udstyr på cyklen synker den naturligvis, og så har man kun 150 mm vandring tilbage. Så kan man stramme fjederen på fladmøtrikkerne, indtil cyklen har rejst sig de 50 mm den sank, så man stadigvæk har 200 fjedervandring til rådighed når man kører. Eller sætte en strammere fjeder på, men det er lidt besværligt at sætte anden fjeder på, hver gang man skal på ferie, eller køre med passager, og tilbage igen efter ferie, da det ikke kan lade sig gøre at lave affjedring optimal til begge dele med samme fjeder. (også her bliver man nødt til at vælge...lorteland

) Så derfor er der den justerings mulighed med fladmøtrikkerne.
Og jeg er sikker på at Honda (og alle andre mærker) har lavet justerings mulighederne så tilpads, at fjederen ikke kan blive trykket helt sammen, hvilket naturligvis ikke må ske.
Og nej, den bliver ikke hårdere i affjedringen af at man spænder fjederen op, så højden er den samme som før pålæsning, da fjederen stadigvæk bærer samme vægt. Vandringen bliver bare længere, og naturligvis bliver den hårdere de 50mm man løftede den, da den ellers ville have gået i bund.
Med andre ord, der skal måske 400 kg til at få den til at gå i bund, uden opstramning. Og 500 kg hvis man strammer fjederen op. Eller..hvis der lægges 5 kg mere på cyklen uden at stramme fjederen op, synker den 20 mm mere. Hvis fjederen bliver strammet op, synker den også 20 mm, ved 5 kg mere. (jeg ved godt at hvis man er meget teoretisk kan der være noget med div. vinkler på fjederben, som gør at det ikke er nøjagtigt det samme, men i praksis er det meget tæt på)
Så er der naturligvis sag, kørerens egen vægt, progresiv, linear, 2 stags fjedre, dæmpere man kan justere med tryk, osv. osv.
(de fleste TT kørere kører faktisk med linear fjedre, da man kender banen i forvejen, og den ændrer sig ikke)