Hej og glædelig jul,
jeg har søgt på nettet og forum og kan se der er mange hits på problemer med at få centerbolten løs ( nr. 18). Ikke desto mindre har det tilsyneladende ikke gjort mig meget klogere.
Dette problem sidder jeg også i nu. Mit forsøg på at gøre dette resulterede i at jeg fik knækket et af benene på skålen bagved
nr. (8) - ØV, dyre lærepenge.
Nu har jeg bestilt en ny skål - men har stadig ikke fået afmonteret centerbolt. Jeg synes det er svært at se hvordan låseblikket er "monteret"! Flere taler om at "slå den af" Er det mon en lufthammer der tænkes på?
Godt råd ønskes
Kobling AT skift af plader Arrrggghhhhh
- Nikolajsen
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Re: Kobling AT skift af plader Arrrggghhhhh
Ja, det er en slagnøgle som "folk" mener. Om den så er på luft eller elektrisk, er lige meget.
Jeg plejer at finde noget blødt materiele, messingskrue, alu-klods, eller sågar en klud
, og sætte det i klemme inde mellem tandhjulene. Og det er vigtigt at det er imellem selve tænderne. Ellers sker der sådan noget, som desværre er sket for dig. Og så har jeg bare taget fat med en alm. nøgle....
Det har altid virket for mig.
Jeg plejer at finde noget blødt materiele, messingskrue, alu-klods, eller sågar en klud

Det har altid virket for mig.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Undgå vold, ta´en større hammer...
Tror nu også det er en slag-, eller luftnøgle, der menes, en lufthammer er nok lige voldsomt nok
Som regel kan man løsne den ved at sætte cyklen i gear, træde hårdt på bagbremsen, og så tage fat
med en god stor nøgle/topnøgle (metode ifl. Haynes...og Bønne
). Kan bagbremsen ikke holde baghjulet,
kan man låse det på anden vis, f.eks. en træklods gennem hjulet, men pas på ikke at bukke egerne.
Nikolajsens metode vil ikke fungere her, den er til at løsne bolten på krumtappen. Når koblingspladerne er
taget ud, er der ingen forbindelse mellem motor og gearkasse, derfor hjælper det ikke at låse
primærtandhjulene, da de sidder på den del af koblingen der er drevet af motoren.
Da møtrikken sidder på enden af hovedgearakslen, er det derimod gearkassen der skal låses.
Når du nævner at du ikke kan se låseblikket, er det fordi der ikke er noget
. Møtrikken er låst ved at
der er slået et hak i den ind i en låserille i enden af akslen, dette hak skal du først slå ud igen med en
dorn, så du ikke river enden af akslen når du løsner møtrikken. Det er i øvrigt en god ide at udskifte
møtrikken, da den højst sandsynlig kommer til at skulle låses samme sted igen når den er spændt hvilket
svækker låsevirkningen. Skiven bagved møtrikken er en fjederskive, den kan godt genbruges. Den er
stemplet med "outside" på den ene side, dette skal vende udad
.
Møtrikken skal spændes 128 Nm, de fire bolte i udrykkerpladen (nr. 16 på tegningen) 12 Nm, og
sidedækselboltene ligeledes 12 Nm.

Tror nu også det er en slag-, eller luftnøgle, der menes, en lufthammer er nok lige voldsomt nok

Som regel kan man løsne den ved at sætte cyklen i gear, træde hårdt på bagbremsen, og så tage fat
med en god stor nøgle/topnøgle (metode ifl. Haynes...og Bønne

kan man låse det på anden vis, f.eks. en træklods gennem hjulet, men pas på ikke at bukke egerne.
Nikolajsens metode vil ikke fungere her, den er til at løsne bolten på krumtappen. Når koblingspladerne er
taget ud, er der ingen forbindelse mellem motor og gearkasse, derfor hjælper det ikke at låse
primærtandhjulene, da de sidder på den del af koblingen der er drevet af motoren.
Da møtrikken sidder på enden af hovedgearakslen, er det derimod gearkassen der skal låses.
Når du nævner at du ikke kan se låseblikket, er det fordi der ikke er noget

der er slået et hak i den ind i en låserille i enden af akslen, dette hak skal du først slå ud igen med en
dorn, så du ikke river enden af akslen når du løsner møtrikken. Det er i øvrigt en god ide at udskifte
møtrikken, da den højst sandsynlig kommer til at skulle låses samme sted igen når den er spændt hvilket
svækker låsevirkningen. Skiven bagved møtrikken er en fjederskive, den kan godt genbruges. Den er
stemplet med "outside" på den ene side, dette skal vende udad

Møtrikken skal spændes 128 Nm, de fire bolte i udrykkerpladen (nr. 16 på tegningen) 12 Nm, og
sidedækselboltene ligeledes 12 Nm.
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Jeg har selv tidligere gjort som Nikolajsen foreslår. En gammel klud ind mellem tandhjulene. Virker ganske fint.
Ingen grund til at udskifte møtrikken, det er bare en unødvendig udgift. Den kan sagtens låses igen.
Ingen grund til at udskifte møtrikken, det er bare en unødvendig udgift. Den kan sagtens låses igen.
Tak for hurtig og kvalificeret repons. Ny skål på vej fra Frankrig - og så må jeg på den igen.
Tak for hjælpen og Godt Nytår.
Hilsen Kilmose
Tak for hjælpen og Godt Nytår.
Hilsen Kilmose