tingtilsalg skrev:Hvorfor ikke bare købe det færdigblandet til -20 grader.
Fordi -20 gr. svarer til et blandingsforhold på ca. 37-38% kølervæske, og en letmetalmotor skal altid køre med et
blandingsforhold 1:1, altså 50% kølervæske (Ethylene Glycol), til 50% destilleret vand (for at undgå kalk i kølesystemet).
Dette er af korrosionsbeskyttende årsager, og da en 1:1 blanding har et frysepunkt på -34 gr. er den side af sagen
også i orden.
Her vil nogle sikkert undre sig over hvorfor man så ikke bare bruger ren Ethylene Glycol, hvis korrosionsbeskyttelsen
er så vigtig. Men det har den "simple" årsag at blandingen Ethylene Glycol/vand har et ikke-lineært frysepunkt.
Ved 0% Ethylene Glycol har blandingen selvfølgelig et frysepunkt på 0 gr.
Ved 50% Ethylene Glycol er frysepunktet som nævnt ovenfor -34 gr.
Det laveste frysepunkt opnås ved 70% Ethylene Glycol, her er det -51 gr.
Derfra går det den anden vej igen, og ved 100%, altså ren Ethylene Glycol, er frysepunktet kun -12 gr.
I min Haynes, der dækker TA 600/650 og AT 750 `87 -`02, står under Specifications på side 1.2 en kapacitet på
ca. 2 liter (må jo så gælde for alle modeller), med et blandingsforhold på netop 50% Ethylene Glycol til 50% destilleret vand.
Så 1 liter Ethylene Glykol og 1 liter destilleret vand skulle være nok.