Starter relæ eller mere?
: 10. sep 2013, 21:39
Hej, min Transalp 650V årgang 2002 har efter en fejlfri og perfekt sommertur på 6000 km udviklet et start-problem.
Fra den ene dag til den anden, efter et par dage hvor den stod i garagen og efter en afvaskning ville den ikke starte mere. Først troede jeg det måtte være batteriet som trods alt er over 6 år gammel. Den fik så en opladning natten over og så startede den også fint med de nyopladte batteri. Men kun en dag, så startede problemet forfra. Starthjælp med bilen - så startede den fint og gjorde det også i et par dage, men efter cyklen stod stille for 2 dage ville den ikke starte mere.
Nu troede jeg at der måtte være et læk, men en læk-test med multimeteren som beskrevet i Haynes bogen, viste ingenting udover det normale.
Sjovt nok, når jeg havde afmonteret minus forbindelsen på batteriet så startede motoren fint igen. Det gentog sig et par gange. At sætte et ekstra batteri til hjælper, starthjælp med bilen hjælper, når jeg kortslutter starter relæet løber starter motoren fint, men motoren vil ikke starte. (kan det have noget med HISS systemet at gøre?)
Hvad jeg så har famlet mig frem til er at det må være starter relæet, eftersom starter motoren kører fint når jeg går udenom relæet. Det virker som om modstanden i relæet er for stor. Når relæet får rigeligt med strøm virker det, men når det er bare en smule mindre, som ved normal drift, fungerer det ikke mere.
Men jeg må indrømme at jeg ikke har megen forstand på det elektriske. Har prøvet med et nyt batteri, og det gør ingen forskel. Det er simpelt hen det samme som med mit gammelt batteri. Når det er fuldt opladet er der en chance for at den starter, ellers ikke.
Jeg er ret sikker på at det KAN være årsagen, men er absolut ikke sikker.
Er der andre muligheder? Kan det være at starter motoren trækker for meget? Har bestilt nyt relæ eftersom det ikke er for dyrt og hvis det alligevel ikke er årsagen så kan jeg jo altid sælge det igen. Men hvis her er nogen med forstand på det elektriske vil jeg gerne høre andres meninger.
Fra den ene dag til den anden, efter et par dage hvor den stod i garagen og efter en afvaskning ville den ikke starte mere. Først troede jeg det måtte være batteriet som trods alt er over 6 år gammel. Den fik så en opladning natten over og så startede den også fint med de nyopladte batteri. Men kun en dag, så startede problemet forfra. Starthjælp med bilen - så startede den fint og gjorde det også i et par dage, men efter cyklen stod stille for 2 dage ville den ikke starte mere.
Nu troede jeg at der måtte være et læk, men en læk-test med multimeteren som beskrevet i Haynes bogen, viste ingenting udover det normale.
Sjovt nok, når jeg havde afmonteret minus forbindelsen på batteriet så startede motoren fint igen. Det gentog sig et par gange. At sætte et ekstra batteri til hjælper, starthjælp med bilen hjælper, når jeg kortslutter starter relæet løber starter motoren fint, men motoren vil ikke starte. (kan det have noget med HISS systemet at gøre?)
Hvad jeg så har famlet mig frem til er at det må være starter relæet, eftersom starter motoren kører fint når jeg går udenom relæet. Det virker som om modstanden i relæet er for stor. Når relæet får rigeligt med strøm virker det, men når det er bare en smule mindre, som ved normal drift, fungerer det ikke mere.
Men jeg må indrømme at jeg ikke har megen forstand på det elektriske. Har prøvet med et nyt batteri, og det gør ingen forskel. Det er simpelt hen det samme som med mit gammelt batteri. Når det er fuldt opladet er der en chance for at den starter, ellers ikke.
Jeg er ret sikker på at det KAN være årsagen, men er absolut ikke sikker.
Er der andre muligheder? Kan det være at starter motoren trækker for meget? Har bestilt nyt relæ eftersom det ikke er for dyrt og hvis det alligevel ikke er årsagen så kan jeg jo altid sælge det igen. Men hvis her er nogen med forstand på det elektriske vil jeg gerne høre andres meninger.