Dual brake - hængende bagbremse

Spørgsmål eller tips.
Besvar
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Dual brake - hængende bagbremse

Indlæg af mogensl »

Jeg har lovet en ven at konsultere kompetente skruemestre for at få løst hans problem med en hængende bagbremse, og hvad er mere naturligt end at gå til eksperterne? Grunden til min interesse for hans problem er, at det er samme system som Vavardetdo?, så det lugter lidt af fugl, selv om den aktuelle maskine er en Honda ST1300. Mon I vil hjælpe ham alligevel? Det kunne være, Varaderofolket også kunne drage nytte af det.

Bagbremsen hænger og skiven bliver alt for varm. Forsøget på adskillelse og rensning af caliper og sekundær mastercylinder har ikke hjulpet nævneværdigt. Han skriver sålunde til mig:

Tak for dine indlæg vedr de bremse problemer jeg mener jeg har på min st 1300 (05)
Cyklen har nu stået stille i ca 3 mdr, inden jeg fik taget mig sammen til at prøve at løse problemet.

Som tidligere skrevet har jeg adskildt bagerste kaliber, renset og smurt med bremsecylinder fedt, pakningerne er skiftet, stemplerne kører let ind i kaliberen. ;o)
Nye bremse klodser er også skiftet.
Udluftningen er naturligvis blet fortaget i den rigtige rækkefølge alle 7 steder.
Problemet er der stadig.
Hvis cyklen har stået stille et par dage,er det som om at den er lidt nemmere at køre hjulet rundt, som om trykket forsvinder lidt fra bagerste caliber.

Og det er når jeg evt har kørt en tur på 20km i middel tempo,og forsøger at undgå at bremse for meget,alså trille stille og roligt.
Så er min bagbremse så varm at jeg overhovedet ikke kan holde fingerne på bagskiven,dvs jeg brænder mine fingere,hvor forskiverne er meget mindre varme.

I sidste uge læste jeg på st siden at Robert Hansen skrev Du skal tjekke din sekundæremastercyl på forgaffel.

Jeg har taget venstre kaliber og sekundæremastercylinder af cyklen og skildt dette ad, det ser meget fint ud, det skal siges at det stempel i masteren
måske godt kunne kører lidt bedre, pakningerne virker bløde og uden hakker mærker,men derfor kunne det godt være at jeg burde skifte dem.

Motorcyklen har stået stille et stykke tid før jeg købte den og var ikke brugt meget på 8 år ar den kørt 10000km.


Kunne der måske være skidt i udligningsventilen? Hvad tror I?

På forhånd tak.

mogens
Vedhæftede filer
Bageste caliper og sekundær mastercylinder
Bageste caliper og sekundær mastercylinder
Stcaliper3.jpg (36.05 KiB) Vist 6197 gange
Bageste caliper og sekundær mastercylinder
Bageste caliper og sekundær mastercylinder
STcaliper2.jpg (46.48 KiB) Vist 6197 gange
Bageste caliper og sekundær mastercylinder
Bageste caliper og sekundær mastercylinder
STcaliper1.jpg (62.37 KiB) Vist 6197 gange
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Dual brake - hængende bagbremse

Indlæg af M@X »

Jeg ville starte med at tjekke om bremsepedalen har frigang, således at stemplet i hovedcylinderen er helt tilbage, så olien kan løbe retur til beholderen.
Jeg har før set at nogen har misforstået en hydraulisk bremse og justeret på forbindelsen mellem pedal og hovedcylinder for at få padalen højere op.

Hvor let går caliberen, hvis du afmonterer den fra beslaget, fjerner klodserne og forsøger at presse stemplerne tilbage? De skal gå tilbage med moderat pres og sådan lidt på en sejg måde.

Hvis du har renoveret caliberen og monteret nye pakninger og smurt med det korrekte fedt, så ligger fejlen jo i hovedcylinderen eller slangen.

Slangen kan osse have en defekt. Hvis nogen engang har klemt slangen med en tang, kan der være gået hul på den inderste liner og så trænger olie ind mellem linereren og det yderste lag af slangen. Når du så bremser, kommer der tryk ind mellem lagene og lineren lukker hullet, hvorved slangen kommer til at virke som en kontraventil. Olien kan ikke løbe retur til beholderen og skiven bliver varm. Sådan en fejl har det med at give sig langsomt over tid og hjulet kan drejes rundt igen. Næste gang du bremser kommer der igen tryk ind mellem lagene i slangen og kan ikke slippe ud. Skiven bliver igen varm.

Jeg har haft den fejl både på min MC og på min bil. På bilen blokerede forhjulet i glat føre. Så meget hang den. Så kunne jeg løsne udluftningsskruen på caliberen og køre indtil jeg måtte bremse. Så hang hjulet igen og jeg måtte ud og lukke tryk ud.

Prøv derfor at køre en tur og når du mærker at bremsen slæber, så løsner du lige udluftningsskruen og ladr trykket falde hvis det er der.
Bemærk at symptomerne er de samme om det er en defekt slange eller for stramt justeret stang mellem pedal og hovedcylinder.

Nu må jeg lige indskyde at jeg ikke er helt klar over virkemåden i et dual system, men er det ikke noget med at forbremsen osse bremser på baghjulet? Så det du kal der sekundærhovedcylinderen er den hovedcylinder der både påvikes at fodpedalen og tryk fra forbemsen?

Princippet er det samme, blot med den forskel at sekundærhovedcylinderen kan påvirkes fra 2 kilder i stedet for en.

Håber det kan hjælpe dig videre. God søndag.
--
mvh M@X
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Re: Dual brake - hængende bagbremse

Indlæg af mogensl »

Hej M@X

Tak for hurtigt svar. Jeg er sikker på, at det bliver studeret med interesse! Og du har helt ret i, at løsningen kan være ganske simpel. Det er temmelig rædselsvækkende at se, hvad amatører har kunnet ødelægge i velmente forsøg på selv at lege mekaniker. Dog vil jeg sige, at min gode ven er i kategorien, hvor skift af en tandrem på ST1100 og Goldwing, kobling m.v. er udført med succes, så han er ret godt kørende. Bedre end jeg :lol: Det siger ikke så meget, men alligevel...

Dual Brake - som blandt andet Varaderoen er forsynet med, se: http://nerdrider.com/?p=35

Flere bud modtages gerne.

julehilsen/mojn
mogens
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Dual brake - hængende bagbremse

Indlæg af M@X »

Hej Mogens. Det var en udmærket forklaring. Alle de problemer jeg har beskrevet kan implementeres i Hondaens system. Man skal blot se på hvert enkelt system ad gangen og sikre sig at olien kan løbe retur. Det er godt nok lidt mere syfistikeret end de gamle MCer jeg roder med. Men det virker i hvert fald. Jeg låner en kammerats VFR800 en gang i mellem og den har et lignende system.

Held og lykke med fejlsøgningen-
--
mvh M@X
Besvar